• Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Dataskyddsförordningen

    Dina uppgifter är säkra hos oss

Vilka tider på dagen är bästa för din förbränning?

Visste du att solen ökar din ämnesomsättning? Visste du att sova på natten också ökar din ämnesomsättning? Att gå ner i vikt och få en platt mage handlar inte bara om träning och diet - du måste också vara uppmärksam på vilken tid på dagen det är!

Tro det eller ej, kroppen regleras av biologiska klockor som är beroende av vilken tid på dagen det är, samt jordens magnetfält. Din ämnesomsättning regleras även av dina biologiska klockor, vilket betyder att det går långsammare och snabbare beroende på miljöfaktorer - hur många kalorier du bränner avgörs inte bara av hur aktiv du är!

Din ämnesomsättning går ner med solen

Du vet säkert att det är dåligt att äta på natten eftersom du är mindre aktiv och på väg att sova. Men visste du att solnedgången gör att din ämnesomsättning är långsammare än vad den är dagtid även om du är aktiv och inte sover? Dermatologer har upptäckt att när solljuset träffar huden får det dina celler för att tillverka kväveoxid, vilket ökar din ämnesomsättning. De upptäckte också att det minskar viktökning samt utveckling av fetma och typ 2-diabetes.

Vad betyder detta? Att äta på natten kommer inte att bränna din mat så snabbt som under dagen även om du tränar och gör det svårare att uppnå en ökad ämnesomsättning naturligt.

Du skall biologiskt sett sova på natten och inte vara aktiv

Kvällarna är biologiskt till för att sova. Forskarna har upptäckt att din dygnsrytm synkroniseras med solen och månen. När du fördröjer nattsömn med fyra timmar eller mer snedvrids dina rytmer, vilket gör att mer än 80 procent av dina gener fungerar felaktigt. Detta påverkar dina inflammatoriska reaktioner samt stressreaktioner, liksom din kontroll över aptit och och din sockermetabolism. Det betyder att du blir sugen på mat när du inte är hungrig och att din kropp inte kommer att bryta ner socker lika effektivt, vilket leder till mer fettlagring. Detta är varför man ofta börjar äta onyttigheter när man är övertrött på kvällen.

Om du arbetar nattskift eller gör det till en vana att stanna uppe efter solnedgången, kommer du in i en cykel av att äta när din ämnesomsättning är långsammare och att sova oskyroniserat med dina biologiska klockor. Eftersom du är vaken hela natten riskerar du att äta för mycket eftersom din kropp är inte lika effektiv på att berätta för dig när du är mätt. Maten du äter kommer mer sannolikt att omvandlas till fett i stället för att förbrännas, eftersom kroppen är mindre effektiv på att bränna kolhydrater under natten.

Dessutom betyder att sova under dagen att du får mindre solexponering, vilket innebär att din hud kommer att producera mindre övervikts-hindrande kväveoxid - detta sänker din dagtida ämnesomsättning! Du får även mindre D-vitamin av att inte vara vaken när solen lyser, vilket kan påverka din hälsa negativt. Det finns ytterligare ökade möjligheter att öka sin ämnesomsättning med ett naturligt tillskott såsom Green Coffeee kosttillskott Att stanna uppe på natten eller att sova sent leder till en farlig rutin som resulterar i en total minskning av din totala ämnesomsättning.

Det kommer även att påverka dina energinivåer negativt. Även om du sover åtta timmar med en omvänd dygnsrytm kommer du vara tröttare än någon som sover åtta timmar på kvällen och är vaken på dagen. Kroppen vill sova på kvällen!

Om du måste stanna uppe på natten, äta då frukost för att höja din ämnesomsättning.

Om du arbetar nattskiftet eller vet att du behöver stanna vaken långt in på natten med skolarbete, finns det saker du kan göra för att öka din ämnesomsättning för att motverka nattens effekten av viktuppgång. Du kan även öka dina resultat och hjälpa kroppen naturligt med ett naturligt tillskott så som grönt kaffe av orostade bönor. Detta kan både bidra till ökad energi som gör att du håller dig vaken lättare kan bättra på din ämnesomsättning naturligt.

Ät rätt

Att ge din mage något att smälta ökar din vilande ämnesomsättning med 10 procent. Den metaboliska processen för matsmältning vilket flyttar mat genom dina tarmar kallas termogenes och kräver energi. Om du äter låg-kolhydratmat med jämna mellanrum under natten kommer din kropp kontinuerligt att använda en del av dina lagrade kolhydrater för att smälta den.

Välj bladgrönsaker och selleri till snacks att äta medan du arbetar och tre bra saker kommer att hända: Du minskar dina cravings eftersom det alltid finns något i din mage, du ökar din ämnesomsättning eftersom kroppen måste smälta dessa hälsosamma grönsaker, och du berikar din kropp med näringsämnen och skyddande antioxidanter som bekämpar kroniska sjukdomar kopplade till att stanna uppe hela natten.

Ät även rätt mängd under dagen. Många gånger när man försöker gå ner i vikt snabbt gör man det genom att strunta i att äta. Detta är bland det värsta du kan göra mot din kropp. Det skadar ämnesomsättningen då kroppen går på svältläge efter ett tag. Sedan är det också ofta man försöker hålla nere på kalorierna under dagen bara för att äta massvis under kvällen/natten istället för att man inte kan somna på grund av att man är hungrig. Att äta sent är inte att rekommendera om man försöker gå ner i vikt och det är därför bättre att äta ordentligt under dagen och kvällen för att slippa äta på natten.

Träning

Du måste också träna, vilket är ännu mer nödvändigt under din nattugglenätter. Träning bidrar till att vända konsekvenserna av dina biologiskt störda rytmer genom att minska inflammation risken, stressen, och tvingar kroppen att bränna mer kolhydrater. Det ger även energi till arbetet du behöver utföra för att uppnå en platt mage.

Det finns olika typer av träning och alla kan bidra till att gå ner i vikt. För att lyckas att hålla gång med träningen gäller det att hitta något du trivs med och tycker är roligt. Om man tvingar sig att gå till gymmet men endast tycker det är jobbigt och tråkigt kommer det inte hålla i längden. Tillslut kommer man att hitta på så pass många ursäkter för att slippa gå att man glömmer bort att man ens har ett gymkort.

Det kan kännas svårt - nästintill omöjligt - att hitta en träningsform man tycker är rolig. Men det finns så många olika sätt att röra sig på, att bland alla olika motionsformer lär du hitta något som fungerar bra för dig!

Testa på att gå ut och springa, klättra, cykla eller dansa. Om du går med i ett gym finns det ofta olika klasser man kan ta för att prova olika saker som till exempel zumba eller spinning. Att gå ut och gå kan även vara ett härligt sätt att röra på sig, särskilt om man gör det till en hike och tar sig ut i naturen. Har du tillgång till pool eller badhus? Simning är en utmärkt träning! Testa dig fram bland olika sorters träning och nöj dig inte med vad som helst bara för att gå ner i vikt. Om du hittar något du faktiskt tycker är roligt kommer det bli mycket enklare att träna och gå ner i vikt snabbt och effektivt.

Även träningen ska förhållas till dygnet. Att träna för sent på kvällen kan göra att det blir svårt att somna, så försök undvik detta. Håll dig till att träna på morgonen eller eftermiddagen istället.