en high-tech bild pa en kvinna i harnat som tittar pa en animerad hjarna

Hjärnhälsa

Hjärnan är ett fantastiskt organ, som har flera viktiga uppgifter. Hjärnan ansvarar för att hålla vår kropp igång och kontrollerar flera olika aspekter som minne, talförmåga och känslor. På grund av detta är det extremt viktigt att ta hand om hjärnan, men hur fungerar hjärnan egentligen och vad kan vi själva göra för att främja hjärnhälsan?

Läs mer

Alla produkter i denna kategori

Fakta om hjärnan

What does the brain do?

Hjärnan styr vårt medvetande och alla andra funktioner i kroppen och utan den kan kroppen helt enkelt inte fungera. En vuxen människas hjärna väger i genomsnitt 1,2 - 1,4 kg och ansvarar för en mängd olika uppgifter. Till dem hör talförmåga, minne, känslor, personlighet, beteende, intelligens, språk, känsla av smärta, organfunktion, kroppsrörelse och våra sinnen. Allt detta kräver mycket energi och resurser; cirka 20% av allt blod och syre i kroppen går till hjärnan, som har över 100 miljarder nervceller!

Hjärnans delar och funktioner

Hjärnan tar emot information från våra fem sinnen: känsel, syn, lukt, smak och hörsel. Hjärnan tolkar sedan informationen och får kroppen att reagera genom att till exempel prata eller röra sig. Sedan lagras informationen i korttidsminnet. När vi sover omvandlas denna information till vårt långtidsminne.

Hjärnan består av två delar, vänster och höger hjärnhalva. De ansvarar för olika funktioner i kroppen och kontrollerar var sida av kroppen. Den vänstra hjärnhalvan styr aspekter som skrift, aritmetik, talförmåga och förståelse medan den högra hjärnhalvan styr kreativitet, spatial förmåga och musikaliska färdigheter. Det finns teorier om att den ena sidan av hjärnan är mer dominerande och att detta påverkar vår personlighet och talang.

Hjärnan är också en del av det centrala nervsystemet. Tillsammans med ryggmärgen kommunicerar hjärnan med resten av kroppen och tar emot och skickar ut signaler. Denna informationsöverföring går ut på att nervceller som kallas neuroner som skickar kemiska och elektriska signaler till varandra genom synapser.

Hjärnhälsa

En frisk hjärna kan utföra alla dessa funktioner med optimal kapacitet, men om hjärnan inte fungerar som den ska kan det leda till problem som minnesförlust, talstörningar, stroke eller till och med ge upphov till sjukdomar som alzheimer, demens, parkinson och epilepsi. Det kan finnas många olika orsaker till att man får besvär i hjärnan, men här några vanliga symtom att se efter. Kom dock ihåg att ett eller flera av dessa symtom inte nödvändigtvis är ett symptom på en hjärnsjukdom. Ibland kan man få kortvariga symptom då hjärnan inte fungerar som bäst, detta kallas för hjärndimma.

poor brain health
  • Minnesförlust
  • Yrsel
  • Koncentrationssvårigheter
  • Huvudvärk
  • Förändringar i personlighet
  • Humörsvängningar
  • Illamående
  • Kräkning
  • Trötthet
  • Svårigheter att röra på sig
  • Störningar i balansen
  • Minskad medvetenhet

Vad kan försämra hjärnhälsan?

Det finns en hel rad potentiella orsaker till dålig hjärnhälsa. Många sjukdomar beror vanligtvis på faktorer som vi inte kan påverka, till exempel hög ålder eller genetik. Andra allmänna problem med hjärnan, till exempel en tillfällig hjärndimma, som innebär brist på fokus och svårigheter att komma ihåg saker, kan orsakas av din livsstil. Här är några av de vanligaste anledningarna till försämrad hjärnhälsa:

  • Ålder
  • Genetik
  • Ohälsosam diet
  • Brist på motion
  • Stress
  • Hormoner
  • Vätskebrist
  • Mediciner
  • Sjukdomar
  • Mentala hälsoproblem

Vad är bra för hjärnan?

Det bästa sättet att hålla dig alert och upprätthålla maximal hjärnkapacitet är att ta hand om din allmänna hälsa. Du kan ta hand om din hjärnhälsa genom att:

brain health
  • Äta en hälsosam och balanserad kost
  • Äta livsmedel som stödjer hjärnan
  • Ta kosttillskott för hjärnhälsa
  • Använda prebiotika och probiotika
  • Försöka hålla humöret uppe
  • Dricka rikligt med vatten
  • Motionera regelbundet
  • Undvika stress
  • Koncentrera dig på en sak i taget
  • Ta dig tiden att koppla av, meditera eller träna mindfulness
  • Inte spendera för mycket tid framför tv- eller datorskärmen
  • Träna hjärnan med spel som sudoku

Bra mat för hjärnan

Ett av de bästa sätten att ta hand om din hjärna och undvika hjärndimma är att följa en hälsosam diet. En nyttig och välbalanserad kost kan förbättra hjärnans funktioner och din hjärnhälsa och det finns även specifika livsmedel och ingredienser som du kan lägga till din dagliga diet för att ge din hjärna en extra boost.

Fatty Fish
Fet fisk

Fet fisk, såsom lax, torsk, tonfisk och krill innehåller rikligt med omega 3 fettsyror, som är kända för att stödja hjärnhälsan.

Plant-Based Omega 3 Sources
Växtbaserad omega 3

För dem som är veganer eller inte gillar fisk finns det även växtbaserade källor till omega 3, till exempel linfrön, chiafrön och algolja.

Green Leafy Vegetables
Bladgrönsaker

Bladgrönsaker innehåller viktiga näringsämnen för hjärnan, som K-vitamin, lutein, folat och betakaroten. Prova till exempel broccoli, grönkål och spenat.

Hemp
Hampa

Hampa är en naturlig källa till omega 3 (till skillnad från den psykoaktiva motsvarigheten) och har en positiv effekt på hjärnhälsan.

Berries
Bär

Bär som är rika på flavonoider kan hjälpa till att förbättra minnet. Till dem hör bland annat jordgubbar, hallon och blåbär.

Dark Chocolate
Mörk choklad

Mörk choklad innehåller antioxidanter som kan hjälpa till att skydda hjärnan från fria radikaler, som annars kan leda till oxidativ stress och nedsatt kognitiv funktion.

Whole Grains
Fullkorn

Till exempel brunt ris, korn och havre är utmärkta källor till E-vitamin, som hjälper till att skydda och ge näring åt hjärnan.

Tea and Coffee
Te och kaffe

Koffeinet som finns i dessa kan ge mer energi och därmed förbättra koncentration, fokus och mental prestanda.

Eggs
Ägg

Ägg är bra mat för hjärnan eftersom det är en utmärkt källa till vitamin B6, B12 och folsyra som hjälper till att upprätthålla hjärnans funktion.

Avocados
Avokado

Avokado innehåller rikligt med nyttiga omättade fetter som kan hjälpa mot bland annat högt blodtryck, som annars kan ge upphov till kognitiva störningar.

Co-Q10
Co-Q10

Koenzym Q10 innehåller B-vitaminer som främjar psykologisk funktion och motverkar trötthet och orkeslöshet.

Walnuts
Valnötter

Valnötter är en fantastisk källa till protein och nyttiga fetter som kan förbättra och stödja kognitiv funktion samt ta hand om hjärtat.

Sammanfattning

Hjärnans funktion är avgörande för din hälsa och ditt välbefinnande, så det är viktigt att du gör allt du kan för att ta hand om den. Du kan göra detta genom att lägga till lite mer träning eller nyttiga livsmedel som stödjer till din dagliga rutin eller prova olika övningar, som memory spel som tränar hjärnan. Det finns många enkla sätt att förbättra din hjärnhälsa, som du kan börja med redan idag!

* Resultaten från våra produkter kan variera beroende på användaren. Läs mer här.