• Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Gratis frakt vid köp över 499 kr

    Beställningar innan 17:00 skickas samma dag

  • Alltid säkra betalningsmetoder

    Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

Bildrubrik för Leder & Ben

Leder & Ben

Visste du att man föds med 300 ben i skelettet, med de växer ihop med åldern så att vuxna personer endast har 206 ben? Ben och leder spelar en viktig roll i kroppen. Tillsammans med musklerna utgör de muskuloskeletala systemet vars uppgift är att ge form, stabilitet och rörelse åt kroppen.

Filtrera

The role of bones

Skelettets roll i kroppen

Skelettets uppgift är att hålla upp kroppen, ge den dess form och skydda livsviktiga organ, som hjärtat. Benen innehåller också benmärg och lagrar viktiga mineraler som kalcium. Nya blodceller bildas i benmärgen och därför är den livsviktig.

Det finns 5 olika former av ben i kroppen: rörben eller långa ben (överarmen), korta ben (handen), platta ben (revbenen), oregelbundna ben (ryggraden) och sesamben (knäskålen). De har alla olika uppgifter i det muskuloskeletala systemet och växer tills man når fullvuxen ålder.

Ledernas roll i kroppen

The role of joints

Lederna håller ihop skelettets ben och gör så att benen kan röra på sig. De innehåller brosk som skyddar benändarna och förhindrar att de skaver mot varandra, vilket annars skulle orsaka smärta och obehag. Lederna innehåller också ligament som kopplar ihop två eller flera ben till varandra för att stärka lederna.

Det finns många typer av leder i kroppen och de har flera olika användningsområden. I armarna och benen har vi synovialleder som innehåller ledvätska. Vätskan hjälper benen att röra sig över varandra smidigt för att göra dessa kroppsdelar lättrörliga. I ryggraden och bäcken finns det planleder, vars uppgift är att hålla kroppen stabil. De kan endast röra på sig lite genom att glida över varandra. Det finns också fibrösa leder, som endast stabiliserar kroppen och inte rör sig överhuvudtaget. De finns till exempel i skallen.

Varför är det så viktigt att ta hand om sina ben och leder?

Why is it important to look after your bones and joints?

När du känner till benens och ledernas roll i kroppen är det lätt att förstå varför det är så viktigt att hålla dem friska. Skador på kroppens ben kan ge upphov till mycket smärta och innebära att du inte kan använda den delen av kroppen; om du någonsin har brutit armen vet du hur ont det gör och hur länge du måste ha gips! Ett benbrott eller en fraktur läker med tiden, men allmänt slitage som gör benen svaga kan orsaka långvariga problem. Om kroppen börjar förlora benvävnad kan det så småningom leda till låg bentäthet (osteopeni). Detta kan i värsta fall leda till osteoporos, eller benskörhet, vilket innebär att benen blir porösa och lättare bryts. Osteoporos utvecklas ofta med stigande ålder och detta är även orsaken till att äldre personer lättare bryter ben i kroppen.

Lederna kan också slitas med tiden och detta kan leda till smärtsamma och knakande leder samt begränsad rörelseförmåga. Brist på synovialvätska kan leda till att benen gnuggas mot varandra, vilket orsakar mycket smärta och obehag. Om du inte tar hand om dina leder kan även ledbanden skadas, men detta är vanligare hos idrottare. Om dina leder slits till en viss grad och ledbrosket bryts ner kan det utvecklas till artros. Då man drabbas av artros har lederna skadats så mycket att de inte längre kan botas, med det finns vissa metoder som kan lindra symptomen. På grund av detta är det viktigt att ta hand om sin ledhälsa och hålla lederna friska och fungerande, innan det är för sent.

Symptom på skadade eller försvagade ben och leder

Om du tror att dina ben eller leder har skadats eller blivit svagare finns det några vanliga symptom att se upp med. De kan givetvis variera från person till person beroende på vilken sorts skada eller problem man har råkat utför, men till de vanligaste symptomen hör:

bones and joints

Ben:

  • Smärta i området
  • Svår värk i benen
  • Svullnad, blåmärken eller ömhet runt benet
  • Oförmåga att bära vikt på området (vid benbrott)
  • Nedsatt funktion eller rörelseförmåga
  • Sköra ben
  • Hopsjunken hållning (i ryggen)
  • Bendeformiteter

Leder:

  • Ont i lederna
  • Rodnad runt lederna
  • Svullnad runt lederna
  • Varma leder
  • Stela leder
  • Värk och obehag
  • Leden låser sig
  • Nedsatt rörelseförmåga
  • Hälta
  • Knakar i lederna

Vad orsakar ben- och ledskador?

Precis som med symptom, finns det många olika faktorer som kan leda till problem med ben eller leder i kroppen. Även orsaken till att skador uppstår varierar från person till person, men de vanligaste anledningarna är:

  • Ålder
  • Allmänt slitage
  • Skador
  • Stress
  • Genetik
  • En ohälsosam diet
  • Övervikt
  • Brist på motion
  • Klimakteriet och hormonella förändringar
  • Dålig hållning
  • Näringsbrist (speciellt brist på kalcium och D-vitamin)
  • Infektioner och infektionssjukdomar (som hepatit)
  • Sjukdomar (som gikt och SLE)
  • Vissa mediciner

Hur tar man hand om sina leder och ben

Även om några av orsakerna till ben- och ledproblem inte kan undvikas (som ålder, vissa sjukdomar eller klimakteriet), finns det många livsstilsförändringar som kan hjälpa dig att hålla benen och lederna välmående. Dessa inkluderar:

  • Hålla sig aktiv och motionera regelbundet
  • Upprätthålla en hälsosam vikt
  • Äta en balanserad och hälsosam diet
  • Få tillräckligt med kalcium och D-vitamin
  • Att ha en bra hållning, särskilt när man sitter
  • Dricka tillräckligt mycket vatten och undvika uttorkning
  • Minska eller sluta röka och dricka alkohol
  • Använda naturliga tillskott för ben- och ledhälsa
  • Använda bekväma skor som ger stöd

Bra mat för ben och leder

Visste du att din diet och vad du äter kan ha en stor inverkan på din ben och ledhälsa? Här är några livsmedel som du kan lägga till i din diet för att upprätthålla friska ben och rörliga leder.

Foods for healthy bones and joints
  • Mejeriprodukter rika på kalcium, inklusive mjölk, ost och smör
  • Fet fisk med omega 3, inklusive lax, krill, torsk och makrill
  • Växtbaserade omega 3 källor, inklusive linfrön, algolja och chiafrön
  • Glukosamin och kondroitin
  • Hampa, inklusive hampfröolja
  • Kollagen från nötkreatur eller marina källor
  • Bladgrönsaker, inklusive broccoli, grönkål och vitkål
  • Soja, inklusive bönor och drycker
  • Gurkmeja med kurkumin
  • Vitlök, inklusive vitlöksolja
  • Ingefära, inklusive extrakt och olja
  • Nötter, inklusive valnötter, mandlar och jordnötter
  • Bär som är rika på antioxidanter, inklusive jordgubbar, blåbär och körsbär
  • Resveratrol från röda druvor, inklusive druvfröextrakt

Sammanfattning

Dina ben och leder spelar en enorm roll för kroppens välbefinnande, så det är oerhört viktigt att du tar hand om dem under hela din livstid. Även om några av orsakerna till ben- och ledproblem är oundvikliga, finns det fortfarande många enkla förändringar du kan göra i din livsstil för att upprätthålla dem så länge som möjligt.

* Resultaten från våra produkter kan variera beroende på användaren. Läs mer här.