• Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Gratis frakt vid köp över 499 kr

    Beställningar innan 17:00 skickas samma dag

  • Alltid säkra betalningsmetoder

    Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

5 skäl till att det är svårt att följa en diet under årstidsväxlingar

I samband med årstidsväxlingar sker stora förändringar i vädret, vår fysiska aktivitet och vårt allmänna humör, men de kan även påverka våra matvanor och måltidsrutiner. Sommaren är grillsäsong och många föredrar att laga mat utomhus, medan vi på vintern föredrar värmande, ungsbakad mat. Årstiderna påverkar både vad vi äter och hur vi tillagar maten.

Detta innebär även att det kan vara svårt att hålla sig till en diet när det finns flera faktorer som påverkar våra kostvanor under en årstidsväxling. Det kan ge upphov till problem, speciellt om du har följt en strikt diet hela året. I den här artikeln tar vi en närmare titt på 5 faktorer som gör det svårare att följa en diet eller gå ner i vikt när vi går från en årstid till en annan.

1. Temperatur

Under årstidsväxlingar upplever vi ofta drastiska temperaturförändring som påverkar kroppen och därmed även vad vi äter och våra kostrutiner. Det finns till exempel forskningar som tyder på att kallt väder tenderar att göra oss mer benägna att samla på oss fett för att överleva den kalla vintern.

2. Hormoner

Årstidsförändringar kan också påverka balansen hos vissa hormoner i vår kropp som ansvarar för att kontrollera hungerskänslor och aptit. Till dessa hör leptin, ghrelin och glukokortikoider. De kan vara orsaken till att det känns svårare att följa en diet och de sägs även kunna utlösa årstidsbundna förändringar på sinnesstämningen, såsom vinterdepression.

3. Årstidsbunden depression

Årstidsbunden depression innebär att man drabbas av depressiva besvär vid årstidsväxlingar, vilket betyder att depressionen alltid kommer ungefär samma tid på året. Det kallas ofta för höstdepression eller vinterdepression eftersom besvären ofta är värre under de mörka månaderna. De som lider av årstidsbunden depression känner sig trötta, nedstämda och utan energi när de insjuknar. Detta påverkar vanligtvis också matvanorna och gör det svårare att följa en diet. Årstidsbunden depression kan behandlas med terapi, såsom beteendeterapi, kronoterapi eller ljusterapi.

4. Dagsljus

Dagsljuset påverkar också vår hungerskänslorn och vårt sötsug; forskare tror att förändringar i vår diet kan ske beroende på hur mycket solljus vi får. Samma undersökning påvisade även att människor med årstidsbunden depression tenderar att äta mer kolhydrater för att förbättra humöret.

5. Högtider som kretsar kring mat

Vissa årstider har fler roliga högtider, aktiviteter och tillfällen som kretsar kring mat, vilket betyder att det är svårare att upprätthålla en strikt diet under dessa tider av året. På sommaren är tillfällen som grillfester ofta oundvikliga, vilket ökar våra begär för en viss typ av mat.

Under vinterhalvåret har vi däremot andra högtider och helgdagar, såsom jul och nyår, som ofta gör det svårare att kontrollera vår diet och kostintag. Under den mörka tiden på året är vi dessutom mer benägna att känna oss nere eller äta mer på grund av vinterdepression.