• Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Gratis frakt vid köp över 499 kr

    Beställningar innan 17:00 skickas samma dag

  • Alltid säkra betalningsmetoder

    Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

Hur påverkar humöret din vikt?

Humörets enorma inverkan på vår mentala och fysiska hälsa är ofta underskattad och många lägger inte ens märke till hur stor vikt humöret har för deras omgivning och fysiska välbefinnande, inklusive kroppsvikt.

Förhållandet mellan vårt dagliga humör och viktförändringar, som hur stress kan leda till viktökning eller viktminskning, kan vara komplicerat att förstå. Det påverkas av flera olika faktorer inklusive hormoner, matvanor och årstidsbunden depression. Det är emellertid inte omöjligt att upprätthålla en jämn kroppsvikt och en positiv attityd som kan främja ett stabilt humör. Vi har skapat denna artikel för att hjälpa dig att bättre förstå hur ditt humör kan påverka din vikt.

Hur kan humöret påverka din vikt?

Det finns några faktorer som är allmänt kända för att kunna orsaka viktförändringar som ett resultat av vårt dagliga humör. Dessa är:

1. Hormoner

Det finns flera olika hormoner i människokroppen som ansvarar för olika processer i vår kropp, inklusive viktökning och viktminskning. Det finns också speciella hormoner och andra biologiska faktorer som påverkar vårt humör när vi är stressade, vilket förklarar sambandet mellan stress och viktuppgång. Ett av dess hormoner är kortisol. Kortisol produceras i binjurarna när vår kropp utsätts för ökad stress. Detta hormon är känt för att försvåra viktnedgång eftersom det lagrar fett när vi är stressade. Detta gör det ännu svårare att kontrollera vikten om man dessutom tröstäter eller stressäter, eftersom fettet kan lagras mer än normalt under den perioden som man känner sig stressad. Detta förklarar varför man kan gå upp i vikt av stress.

Ett annat hormon som kan orsaka viktförändringar på grund av stress eller vårt humör är ghrelin. Mängden ghrelin ökar i kroppen när vi känner oss stressade. Detta hormon stimulerar aptiten och kan därför leda till viktuppgång. Östrogen är ett kvinnligt könshormon som också kan påverka vikten.

Dessa hormoner tenderar att främja viktökning genom att öka matintaget, men kan man gå ner i vikt av stress och oro? Jovisst, det finns även hormoner som har motsatt verkan, såsom leptin, som ger mättnadskänsla och minskar aptiten när vi är stressade. Det är orsaken till att man ibland även kan gå ner i vikt av stress.

2. Kost

Den mat vi stoppar i oss kan påverka vårt humör och vår kroppsvikt både positivt och negativt. Det vi äter påverkar alltså vårt humör, men vårt humör kan också påverka vad vi äter. Har du till exempel undrat varför så många människor börjar sin dag med en varm kopp kaffe? Det finns studier som tyder på att koffeinet som finns i kaffe förbättrar humöret. Hälsosam kost som får vår kropp att må bra har oftast även en naturligt positiv inverkan på humöret. Detta kan förklara kopplingen mellan viktnedgång och gott humör.

Å andra sidan kan våra känslor också påverka vad vi äter. Många människor reagerar på stress genom att välja mat med hög fetthalt, socker och kalorier. Enligt en forskning gjord i Finland tenderar stressätare att föredra choklad, pizza, korv, glass, kakor och hamburgare. Det beror på att de äter mat som får dem att känna sig gladare när de är stressade. Högt fett- och kaloriintag kan förbättra humöret för stunden, men är också en orsak till att man kan gå upp i vikt av stress.

3. Årstidsbunden depression

Årstidsbunden depression kallas ofta även vinterdepression eller höstdepression eftersom det innebär att årstidväxlingar påverkar humöret och kan leda till depression. Årstidsbunden depression kännetecknas av svaghet, energibrist, sömnlöshet och förändringar i matvanorna. Symptomen är vanligtvis säsongsbetonade och uppträder vanligtvis under samma tidsperiod varje år. Man kan lindra besvären med ljusterapi, kronoterapi eller naturliga kosttillskott. I samband med din behandlingsplan bör du också motionera regelbundet, ta långa promenader och vistas i solljus så mycket som möjligt.

4. Stress

Människor hanterar stress och andra svårigheter i livet på olika sätt. En del kan ta sig igenom jobbiga situationer utan att låta dem ta över, medan andra kan behöva använda sig av någon teknik för stressavlastning, som spa, resor, massage eller annan avkoppling. För människor som har svårt att hantera stress kan dessa situationer påverka både deras psykiska och fysiska välbefinnande. Det har gjorts många studier genom åren som har påvisat att överviktiga människor äter mer eller tröstäter när de är stressade eller går igenom en svår period, vilket leder till att de lätt kan gå upp i vikt av stress. Andra, speciellt de som är underviktiga, hanterar däremot oftare stressiga situationer genom att äta mindre. För dem är ofta ofrivillig viktnedgång stressrelaterat.

Slutligen, träning är allmänt bra för att upprätthålla en hälsosam kroppsvikt, men det är även viktigt att motivera dig själv med positiva tankar varje dag. Ett bra humör och en positiv attityd främjar ett stabilt och hälsosamt mentalt välbefinnande, och har även andra hälsofördelar och kan hjälpa dig att uppnå en hälsosam kroppsvikt. En negativ inställning kommer däremot att dämpa ditt humör och öka din stressnivå, vilket kan leda till gradvis viktminskning eller viktuppgång. Gör alltså ditt bästa för att kontrollera humöret även om du har en dålig dag eller lider av årstidsbunden depression. Tänk framåt, var positiv och fokusera på dina mål, så håller du dig motiverad.