• Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Dataskyddsförordningen

    Dina uppgifter är säkra hos oss

5 Nybörjar Yogapositioner

På senaste tiden har en stor förändring skett i hur vi håller oss aktiva, och ett exempel på detta är hur Yoga tagit sin plats som en av de mest populära sätten att träna i modern tid. Yoga är fördelaktig för kroppen på många sätt. Det är en lugnande men samtidigt uppfriskande upplevelse som stretchar kroppen och hjälper att bibehålla smidighet och fungerar som ett utmärkt sätt att bygga en stark mage och rörlighet.

En sak med Yoga är dock att det kan vara svårare än man tror, och något som ser ut att vara en enkel pose kan snabbt få dig att bestämt säga “det finns ingen chans att min kropp kan göra det där”. Men precis som med alla typer av träning så ger övning färdighet, och det finns några enklare poser för nybörjare som är en bra start för de som vill börja med Yoga. Här kommer fem Yoga Positioner för nybörjare!

Nummer 1. Meditationspose - Denna övning är vad många associerar med yoga och tar oss tillbaka till yogans andliga rötter. Förutom att vara ett bra sätt att träna på handlar yoga trots allt om att söka ett inre lugn. Med denna enkla övning kan du räta upp din hållning, rensa dina luftvägar och slappna av. Blunda och andas långsamt, försök att tömma huvudet på onödig stress!
Nummer 2. Kobran - En annan väldigt lätt ställning är kobra som utförs i en position på marken (eller förhoppningsvis en matta). Syftet med denna pose är att ta med axeln och huvudet uppåt med armarna bakom, hela tiden hålla benen raka och fasta på golvet. Detta tillåter dig att låta de ofta försummade musklerna längst bak i ryggen stretchas ordentligt.
Nummer 3. Sidoplanka - Plankan - det låter alltid läskigt när någon nämner denna övning! Sidoplanka är dock inte alls lika skrämmande och är perfekt om du vill jobba på magmusklerna medan du samtidigt använder dig av dina ben och jobbar på balansen. Använd en arm för att stödja dig själv så du inte trillar ner med ansiktet före!
Nummer 4. Downward Dog - En annan av de mest populära yogaövningarna är Downward Dog eller Nedåtgående Hunden. Detta är en väldigt bra övning som tränar och stretchar hela kroppen. Fastän det kanske känns och ser lite konstigt ut till en början med kommer du snabbt märka av dess många fördelar. Den arbetar för att lösa upp axlarna samtidigt som du sträcker ut ryggen, engagerar dina magmuskler och stretchar dina kalvar och baksida lår också.
Nummer 5. Solhälsning - Denna övning är en dröm för dig som är nybörjare med yoga men vill lära dig mer. Den fungerar genom att ta dig från soluppgång till solnedgång. Övningen tar dig från en stående position, ner på knäna och hela vägen tillbaka med en sömlös blandning av utsträckta poser. Även om du inte vill göra Yoga hela tiden är det här ett bra drag att kasta in i slutet av en tung träning för att sträcka på hela kroppen ordentligt.