måndag - fredag | 09:00 - 18:00

5 hälsofördelar med kollagen (för ben och leder)

collagen-main-structural-protein-connective-tissues

Kollagen har fått rykte om sig att vara ungdomens källa. Från fylligt och livfullt hår och strålande hy till smidiga leder och starka ben, kollagenets lovord sträcker sig långt bortom ytlig fåfänga. Kollagen är byggstenen som håller ihop hela kroppen. Detta viktiga protein har en stor påverkan på ben- och ledhälsa, tarmfoder och immunsystemet. Oturligtvis minskar kroppens egen produktion av kollagen när vi blir äldre. Kost och livsstil har ytterligare effekt på vår kollagenproduktion. Och därför kan det vara nyttigt med ett potent kollagentillskott för att försäkra oss om optimala nivåer.

Här är 5 fördelar med kollagen för ben- och ledhälsa:

  1. Kollagen ger elasticitet

    Kollagen, som den kroppsliga byggsten den är, spelar en stor roll för bindvävens elasticitet och ger stöd till ben, ligament och senor

  2. Kollagen stimulerar bildandet av brosk

    Brosk är den gummiaktiga vävnaden som täcker benändarna i leder. Tyvärr så slits den här vävnaden ut när vi rör oss och blir äldre. På grund av detta slitaget sträcks ligament och senor ut och benändarna börjar skava mot varandra. Kollagen bygger upp och reparerar brosket i leden och lindrar och motverkar på så sätt inflammationer. Så om du trivs med din aktiva livsstil borde du boosta ditt kollagenintag med ett kosttillskott.

  3. Kollagentillskott kan motverka urkalkning av benen

    Kollagen ger struktur till benen och håller dem starka. Så när kollagenproduktionen minskar när vi blir äldre försämras benvävnaden och densiteten. Något som till slut kan resultera i benskörhet.

  4. Tillskott med kollagen kan förbättra muskelmassan

    Kollagen bidrar till nästan 10% av muskelmassan och detta protein är grundläggande för att musklerna ska fortsätta att fungera optimalt. Forskningsstudier har också föreslagit att ett regelbundet intag av ett kvalitativt tillskott med kollagen kan förbättra muskemassan och styrkan hos de som drabbats av sarkopeni och tenderar att förlora muskelmassa när de blir äldre (1)

    Studier pekar också på att kollagentillskott kan främja produktionen av muskelproteiner och stimulera muskelmassan vid regelbunden träning (2)

  5. Kollagen kan stötta svaga leder

    I lederna, som är extra utsatta för slitage, hittar man kollagen typ 2 och det är viktigt för att stötta rörligheten i leden och göra den bekväm och flexibel. Så att ta tillskott med kollagen är extra viktigt för dem som upplever smärta och obehag i lederna. Det kan också vara fördelaktigt för träningsentusiaster som behöver stötta och skydda sina leder.

Hur man väljer rätt kollagentillskott för ben- och ledhälsa

collagen-powder-bowl-measure-spoon

Tar man ett tillskott med kollagen för sina ben och leder kan man också uppleva flera andra fördelar, såsom förbättrad hy, starkare hår, minskad torrhet och starkare muskler. Men det är alltid bäst att välja ett kosttillskott av hög kvalitet med kollagenpeptider, eller hydroliserat kollagen typ 1 & 3 som kommer från naturliga, bovina källor.

För optimala resultat ska du leta efter ett tillskott som ger minst 1200 mg i varje dos. Undvik smaksatta varianter då de kan innehålla tillsatt socker som kan förstöra din diet. Och till sist ska du alltid kolla efter ett GMP märke så att du vet att du köper ett av de bästa kollagentillskotten som är tryggt, säkert och effektivt.

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3177172/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4594048/

Andra intressanta artiklar

Rekommenderade Produkter

Dela med