• Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Dataskyddsförordningen

    Dina uppgifter är säkra hos oss

Kraftfulla livsmedel med antioxidanter

Antioxidanter är ett måste för att skydda kroppen från skadliga fria radikaler. Lyckligtvis kan vi få i oss det genom något så enkelt som att äta rätt - och oftast färgglatt! Här neda kan du läsa om vad antioxidanter är och varför det är viktigt för dig och om vilka livsmedel som är fyllda av de näringsämnen som vår kropp behöver!

Antioxidanter är hett samtalsämne i dessa dagar. De har blivit det nya modeordet och alla verkar tala om fördelarna med antioxidanter. Detta har flera goda skäl. De tros spela en roll för att förhindra utvecklingen av allvarliga sjukdomar såsom cancer, hjärtsjukdomar, Alzheimers sjukdom, artrit och gråstarr. De kan även hjälpa till med att öka din viktminskning och förbränning.

Men vad exakt är det och när kan vi få dem? Många antioxidanter finns i livsmedel medan andra är syntetiserade i kroppen.

Vad är antioxidanter och hur fungerar de?

Antioxidanter är en grupp ämnen som fungerar som kroppens försvar mot skador på vävnader, celler och genetiskt material genom att neutralisera de skadliga kemikalierna i kroppen som kallas fria radikaler.

Fria radikaler är instabila molekyler som kan reagera med och skada andra molekyler. Det är omöjligt att undvika skador av fria radikaler. De bildas både inom och utanför våra kroppar. Inuti kroppen bildas fria radikaler som en biprodukt av metabolism när syre är inblandad. Externt så uppstår de vid vår exponering mot smog, cigarettrök, föroreningar, ultraviolett ljus, röntgenstrålning och bekämpningsmedel.

Normalt kan kroppen klara av en viss mängd fria radikaler men när de förekommer i stora mängder så skadar de proteiner, fettsyror och DNA i våra kroppar. Det kan i många fall även leda till ett flertal allvarliga sjukdomar. I själva verket så länkar experter nu fria radikaler med åtminstone 50 sjukdomar från gråstarr och inflammatorisk tarmsjukdom till hjärtsjukdomar, cancer och stroke.

Det är också värt att notera att mängden fria radikaler ökar med åldern. Våra kroppar kan producera sina egna antioxidanter men denna förmåga försämras från det att vi fyller 20 år och framåt. Så när vi blir äldre vi måste hitta en annan källa. Den goda nyheten är att det finns fullt av antioxidanter i frukt och grönsaker.

Livsmedel som innehåller mycket antioxidanter

Det finns mängder av vitaminer och antioxidanter i ett flertal livsmedel. Det är därför du bör äta ett brett utbud av olika frukter och grönsaker. Leta efter livsmedel med färg: röda bär, mörkgröna bladgrönsaker, lila frukt och grönsaker samt ljust oranga apelsiner. Överlägset bästa källorna till antioxidanter är i frukt, grönsaker, rött vin (ja, faktiskt!), grönt te, fullkorn, nötter och frön. Här kan du läsa om ytterligare fler sätt att må bättre. Om din tallrik är färgglad betyder det oftast att den också är full med kraftfulla antioxidanter som kan hjälpa din kropp hållas stark och må bra!

Här kommer några av de mest antioxidantrika livsmedlen och deras fördelar:

C-vitamin

Citrusfrukter, inklusive apelsiner, citroner och limefrukter innehåller C-vitamin som är en kraftfull antioxidant som behövs av kroppen för tillväxt och reparation av vävnader i alla delar av kroppen.

Det hjälper kroppen att tillverka kollagen, en viktig protein som används för att stärka hud, brosk, senor, ligament och blodkärl. C-vitamin är också känt för att läka sår och bildar ärrvävnad samt reparera och underhålla ben och tänder.

C-vitamin förbättrar också upptaget av järn från vegetabiliska livsmedel och hjälper immunsystemet fungerar korrekt för att skydda kroppen från sjukdom. Eftersom kroppen inte kan lagra C-vitamin är det nödvändigt att inkludera det i vår kost. C-vitamin finns i stora mängder i citrusfrukter, bär, kiwi, grön paprika och broccoli.

Färskpressad apelsinjuice på morgonen är ett enkelt och gott sätt att få i sig en riklig dos med C-vitamin. Men om du ska dricka apelsinjuice är det viktigt att du ser till att den är gjord på bara apelsiner och helst att du pressat den själv. Många apelsinjuicer i mataffären är fullproppade med socker och färgämnen.

Vitamin E

E-vitamin är en viktig antioxidant. Det hjälper kroppen att tillverka röda blodkroppar och bidrar till att upprätthålla förråd av vitamin A och K, järn och selen. Det förbättrar också med blodcirkulationen, främjar normal blodkoagulering och hjälper till att förebygga hjärt-och kärlsjukdom, cancer samt stroke. E-vitamin finns i mandel, avokado, fullkorn, nötter, frön, vegetabiliska oljor. Det är även en av de vitaminer som används mest inom skönhet och hudvård

Röda vindruvor

Detta är en stor grupp av naturliga växtföreningar. De bidrar till att minska risken för hjärtsjukdomar, skyddar immunsystemet och har antibakteriella och antivirala egenskaper. Du kan få i dig det via röda vindruvor, naturligt Resveratrol kosttillskott eller genom att dricka vin. Kosttillskott har visat sig vara det mest effektiva sättet att få i sig dessa antioxidanter då rött vin har flera negativa bieffekter och du måste äta ett mycket stort antal röda vindruvor för att få i dig den rekommenderade mängden dagligen om du äter färska druvor.

Blåbär

Blåbär är en av de bär som är mest känt för dess kraftfulla mängd antioxidanter. Blåbär är även nyttigt på flera andra sätt då det innehåller bland annat kalium, fosfor, kalcium och magnesium vilket alla är viktigt för kroppens välmående och funktion. Blåbär kan även ha en antiinflammatorisk inverkan på kroppen inifrån. Med andra ord är blåbär en otrolig källa till nyttigheter och hälsofrämjande egenskaper, så se till att fylla kylskåpet med detta söta bär!

Mörk choklad

Ja, det är sant! Vem hade kunnat tro att äta choklad skulle kunna vara bra för hälsan? Det gäller dock inte alla stora chokladkakor man hittar i närmsta mataffär. Det ska vara riktigt mörk choklad som är rik på kakao då det nämligen är fullt med både antioxidanter och andra mineraler som är bra för hälsan. Antioxidanterna i mörk choklad har faktiskt visa sig ha antiinflammatoriska egenskaper. Så nu kan du äta mörk choklad till efterrätt med gott samvete!

Karotenoider

Denna grupp av föreningar ger frukt och grönsaker sin gul-orangea färg och är fyllda av kraftfulla antioxidanter.

Betakaroten

Betakaroten skyddar huden och ögonen från ultraviolett ljus. Finns i livsmedel som är orange till färgen, såsom pumpa, morötter, sötpotatis, mango, cantaloupemelon och aprikoser. Det är även närvarande i gröna bladgrönsaker såsom grönkål, spenat och grönkål.

Lutein

Lutein är mest känd för sin förmåga att behandla och förebygga ögonproblem. Finns mest i gröna grönsaker som spenat, grönkål, broccoli och rocketsallad. Att äta grönt är helt enkelt bra för alla delar av kroppen, från topp till tå.

Hallonketon och Grönt Kaffe

Både hallonketon och orostade gröna kaffebönor är naturliga antioxidanter som kan hjälpa rena och skydda kroppen mot fria radikaler. Båda två går att ta som kosttillskott tillsammans eller separat. Eftersom båda två av de naturliga tillskotten innehåller höga mängder antioxidanter kan det vara speciellt fördelaktigt för din hälsa att ta båda två tillsammans. De kan även främja en hälsosam viktnedgång.

Slutsatsen

Din kropp behöver antioxidanter för att skydda sig mot fria radikaler. Om du vill hjälpa din kropp att få i sig mer antioxidanter och hålla kroppen frisk, ren och stark kan det vara bra att äta livsmedel som är rika på antioxidanter. Försök hålla din tallrik färgglad! Testa att inkludera de livsmedel vi nämnt ovan i din kost. Det görs enkelt genom att förstora grönsaksportionen på tallriken och äta bär till efterrätt eller mellanmål. Du kommer tacka dig själv genom att göra din kropp denna tjänst!

Andra intressanta artiklar