• Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Gratis frakt vid köp över 499 kr

    Beställningar innan 17:00 skickas samma dag

  • Alltid säkra betalningsmetoder

    Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

Vad är kollagen? Din ultimata guide till kollagen och dess kosttillskott

Utan att tveka lägger folk tusentals kronor på att motverka för tidigt åldrande. Folk gör precis vad som helst från plastikkirurgi, botox och fillers till kemiska peelings och laserbehandlingar för att åter få huden att se ung och strålande ut!

Men för att uppnå skönhet inifrån är dock är kollagen en av de mest holistiska vägarna att gå, naturens egna superkraft när det kommer till skönhet och anti-ageing. Det är också därför tillskott med kollagen har tagit skönhetsvärlden med storm. Kollagen kan hittas i alla möjliga former från serum till puder till kapslar. Det verkar som att alla är besatta av att öka sitt kollagenintag.

Här finns allt du kan tänkas behöva veta om detta naturliga skönhetspreparat innan du börjar ökar dina kollagennivåer.

Vad är kollagen?

Image explaining what is collagen

Ordet kollagen kommer från grekiskans “kollagen” där “kolla” betyder ungefär klister och “gene” översätts till något som producerar. Helt enkelt betyder kollagen “klisterproducerande” protein, något som håller kroppens vävnad samma och stöttar den. Det är en av kroppens viktigaste byggstenar och utgör upp till 30% av vårt protein.

För att vara mer specifik utgör kollagen (vid torrvikt):

  • Muskelmassa: 1-10%
  • Skelett: 30%
  • Brosk: 60%
  • Hud: 70-80%
  • Senor: 80%
  • Sclera (ögonvita): 90%

Sammantaget är kollagen det vanligaste proteinet och kan hittas i all form av bindvävnad. På en mikroskopisk nivå har kollagen en trippelhelixform. Låt oss dyka djupare för att förstå lite bättre.

Olika typer av celler i kroppen triggar produktionen av kollagen. Genom att använda specifika aminosyror och peptider som byggstenar bygger cellerna en stor kollagenhelixstruktur som sedan formas till långa fibriller. Det hjälper till att stödja kroppens bindvävnad, flexibilitet och förmågan att stå emot yttre påtryckningar. Motståndskraftigt kollagen hjälper även till med att strama upp hudcellerna och stärka blodkärlen.

En omfattande guide om olika typer av kollagen

Om du har letat efter kollagentabletter eller andra former av kollagentillskott har du säkert sett att det finns olika typer av kollagen. Så vad finns det för olika typer och vilka borde du ta?

Det finns många olika typer av kollagen (minst 28 stycken) i kroppen. Bland dem är 80-90% typ I, typ II och typ III. Alla typer av kollagen kan ha fördelar för din hud, ditt hår, dina naglar och skelett eftersom alla olika former av kollagen består av välgörande aminosyror. Men för att ge dig ytterligare insikt på ämnet kommer här en förklaring av de olika typerna av kollagen.

  1. Typ I kollagen

    Detta är tveklöst det mest vanliga proteinet som står att finna i vår kropp, ett protein som hjälper till att bygga skelett, blodkärl, hornhinnan, senor och annan form av bindvävnad. Det hjälper inte bara till med att reducera rynkor och fina linjer utan förbättrar återfuktningen och hudens elasticitet. Om du letar efter ett kollagen som ska förbättra din hud är typ I helt klart den du bör letar efter.

    Med ökad ålder minskar mängden kollagen. Därför behöver du ta ett typ I kollagentillskott för att höja nivåerna. Eftersom kollagen agerar som byggstenar i huden fungerar det även utmärkt för att läka skador. En av de bästa källorna av typ I är marint kollagen.

  2. Typ II kollagen

    Typ II kollagen hittas vanligtvis i brosk och har många hälsofördelar. Brosk är en bindväv som skyddar skelettet runt lederna. Det är även en strukturell komponent i bland annat näsan, bröstkorgen, örat och bronkialrören. Därför anses typ II kollagen vara fördelaktigt för att förbättra funktionen och hälsan i lederna och lindra symtomen av artrit.

    En av de bästa källorna av typ II kollagen finns i ekologisk benbuljong. Det innehåller även glukosamin och kondroitin vilka är populära i behandlingen artrit och förbättringen av ledhälsa.

  3. Typ III kollagen

    Typ III kollagen tillhör fibrillära kollagener och associeras ofta med typ I kollagen och är en viktig komponent i organ och hud. Det stödjer strukturen i musklerna, organen och artärerna medan det samtidigt hjälper till att att bibehålla den funktionella integriteten i hjärtat.

    Typ III kollagen är rikligt förekommande i bovin kollagenpeptider vilket kommer från huden, benen och musklerna på nötkreatur.

    Swipe to the right

    Kollagentyp Typ I Typ II Typ III
    Användning Hjälper till att forma våra ben, blodkärl, hornhinnor, senor och annan bindväv. Den är även användbar mot rynkor och hudens elasticitet. En strukturell komponent i bland annat näsan, bröstkorgen, örat och bronkialrören. Kan även förbättra hälsan i lederna. Stödjer strukturen i musklerna, organen och artärerna samtidigt som det hjälper till att bibehålla den funktionella integriteten i hjärtat.
    Bästa källan Marint kollagen tillskott Protein från ekologisk benbuljong Bovine Collagen Peptides
  4. Andra typer av kollagen

    Typ IV är ett retikulärt kollagen som hjälper till med filtrering. Det finns främst i basalmembranet och i hudens lager.

    Typ V är ett fiberassocierat kollagen som huvudsakligen hittas i den extracellulära matrisen (intercellulärsubstans) i skelettmuskeln. Den är även väsentlig i tillverkningen av cellerna som utgör den gravida kvinnans moderkaka.

    Typ X är ett nätverksskapande kollagen som huvudsakligen kan hittas i brosk. Det är även en del i tillverkningen av nytt ben i ledbrosket.

Allt du behöver veta om kollagenpeptider och hydrolysat

TDen mänskliga kroppen kan inte effektivt absorbera kollagen i sitt naturliga tillstånd. Därför genomgår det först en process av hydrolys där de stora kollagenmolekylerna bryts ner i mindre delar som sedan kallas kollagenpeptider. Det har en högre biotillgänglighet och innehåller högre koncentrationer av aminosyror.

Eftersom dessa aminosyror har kortare kedjor absorberas de lätt in i blodcellerna genom matsmältningen. Utöver detta är de även smaklösa och doftlösa vilket gör dem till perfekta kosttillskott.

Vad kollagenhydrolysat?

Kollagenhydrolysat, hydrolysatkollagen och kollagenpeptider är olika namn på samma produkt. Det låter konstigt men det är sant. Som vi nämnt tidigare bryts kollagen i dess fulla storlek ned till kortare kedjor genom en process av hydrolys. Därför refereras även kollagenpeptider ofta som hydrolyspeptider eller kollagenhydrolysat.

6 viktiga tecken som tyder på kollagenbrist

  • Rynkor
  • Celluliter
  • Rörelsenedsättning
  • Muskelvärk
  • Problem med blodflödet
  • Ledsmärtor

Visste du att kollagen kan hjälpa mot synliga rynkor?

Representation of Collagen Fibers in Aged & Young Skin

Med ansvar för 75% av det organiska materialet i din hud finns det ingen tvekan om att kollagen utgör en viktigt del av din hud. Det spelar inte bara en viktig roll i att stärka din hud utan påverkar även återfuktning och elasticitet. Med åldern producerar våra kroppar allt mindre kollagen vilket leder till torr hy och rynkor.[2] Det finns studier som stödjer faktumet att kollagentillskott innehållande kollagenpeptider hjälper till att bromsa hudens åldrande och minska synbara rynkor och torrhet. [3]

Kollagenets läkande egenskaper påskyndar läkningen av akneärr och andra mindre hudåkommor. Utöver detta kan kollagen hjälpa till med att läka hud som skadats av skadliga UV-strålning. Ett regelbundet intag av kollagen kan hjälpa läkningsprocessen i huden samtidigt som det uppmuntrar kroppen att skapa nytt kollagen.

Kollagen för ben- och ledhälsa

Typ II kollagen hittas oftast i brosket (vävnaden som skyddar lederna). Med åldern minska gradvis mängden kollagen i kroppen vilket ökar risken för att utveckla ledsjukdomar såsom artros.

Det finns flera studier som stödjer intaget av kollagentillskott för att reducera ledsmärtor och hjälpa mot artros. [4] Forskare har kunnat visa att kollagenet från tillskott lagras i brosket och stimulerar vävnaden på så sätt att den producerar mer eget kollagen. Utöver detta hjälper kollagen även till med att stödja lederna, reducera smärta, förbättra flexibiliteten och minska inflammation.

Andra viktiga fördelar med, och användningsområden för kollagen:

  1. Tarmhälsa

    Lider du av leaky gut syndrom? I så fall kan det hjälpa att ta kollagentillskott. Det tillför botande aminosyror som kan hjälpa till med att bryta ned protein och lugna dina tarmar medan det läker skadade cellväggar.

    Aminosyrorna i kollagen hjälper också till med att bygga ny vävnad kring mag- och tarmkanalen samtidigt som det behandlar mag- och tarmsjukdomar. På grund av detta är det inte bara effektivt i behandlingen av leaky gut syndrom utan har också visat sig hjälpa mot ulcerös kolit, Cronhs sjukdom samt sura uppstötningar.

  2. Öka ämnesomsättningen & energinivåerna

    Kollagen hjälper till med konverteringen av viktiga vitaminer och mineraler, vilket i sin tur hjälper till att ökad ämnesomsättningen samt bygga långa och smala muskler. Genom att ta kollagen med vitamin C ser du till att kroppen konverterar kollagenet till användbara proteiner som hjälper till att öka vitaliteten och din energi.

    Utöver detta har det visat sig att glycin spelar en viktig roll i både matsmältningen och det centrala nervsystemet som är viktiga för att bibehålla en ungdomlig och hälsosam kropp. Det hjälper dessutom till med att förstärka kroppens användning av antioxidanter vilket bromsar effekterna av åldrande.

  3. Stärker hår, tänder & naglar

    Har du sköra och skivade naglar? Har du problem med tunt hår och håravfall? Brist på kollagen kan bidra till detta. Kollagen är en viktig byggsten i ditt hår, tänder och naglar. En balanserad diet som inkluderar kollagenprotein kan hjälpa till med att motverka tecknen på håravfall samt håller dina naglar starka.

    En studie [1] visar att det finns ett viktigt samband mellan hårsäckarnas förnyelse och den extracellulära matrisen (ECM) där kollagen kan motverka håravfall och andra hudrelaterade problem.

  4. Förbättrad leverhälsa

    Visste du att kollagen kan vara väldigt användbart i avgiftningen av din kropp samt förbättra din hjärt- och leverhälsa? Glycin hjälper till med att minska skadorna på din liver genom att absorbera skadliga substanser såsom gifter och alkohol. Om du inte redan visste det så kan glycin också användas för att minimera alkoholrelaterade leverskador och andra former av kroniska eller akuta leverskador.

  5. Skyddar kardiovaskulärhälsa

    Aminosyran prolin bidrar till med att minimera ansamlingen av fett genom att hjälpa artärväggarna att släppa ifrån sig fetter som samlats i blodomloppet. Det hjälper även till att kontrollera blodtrycket och reparerar vävnaden i artärer och leder.

    Utöver detta fungerar aminosyran arginin som ett hjälpmedel i produktionen av kväveoxid som bidrar till vasodilatation vilket leder till bättre blodcirkulation.

Livsmedel som ökar produktionen av kollagen i din kropp

Din kropp kombinerar aminosyror och näringsämnen från proteinrik mat för att producera kollagen. Nötkött, fisk, kyckling, ägg och mejeriprodukter är några av de mest proteinrika livsmedel som kan vara bra att äta. Denna process behöver också inkludera vitamin C, koppar och zink. Vitamin C finns i citrusfrukter, grön och röd paprika, tomater och andra bladgrönsaker medan mineraler finns att hitta i kött, fullkorn, nötter och bönor.

Med åldern minskar dock din kropps förmåga att effektivt absorbera näringsämnen och processa dem. För att se till att din kropp bibehåller hälsosamma nivåer av kollagen bör du ta kollagentillskott dagligen i tablettform.

Nedan finner du en lista på mat som ökar produktionen av kollagen:

Infographic of 10 Foods that Boost Collagen

Tips för att öka effekten av kollagen

  • En balanserad kost rik på protein, omega-3 fettsyror, vitamin A och antioxidanter. Om du inte är vegan kan det vara bra att dricka benbuljong dagligen.
  • Koffein kan ha en negativa effekter på sårläkning och hudens åldrande. Därför kan det vara bra att begränsa eller dra ner på intaget av koffein.
  • Ljusterapi kan stimulera och öka produktionen av kollagen i huden.
  • Regelbunden motion kan hjälpa till med att bibehålla kollagennivåerna i kroppen och motarbeta tecken på åldrande.
  • Retinol från vitamin A ökar kollagennivåerna.
  • Ginseng som går att hitta i te och kosttillskott hjälper till med att öka kollagennivåerna.

Bieffekter av kollagen och överdosering

Som tur är finns det inga bieffekter av kollagen och det anses var säkert. Anledningen till att vissa upplever bieffekter är ofta relaterat till allergier eller att de överskrider den rekommenderade dosen.

Några av de vanligaste bieffekterna av kollagentillskott i gelatinform är uppblåsthet och magbesvär. Detta beror ofta på proteinets stora storlek. Om du är allergisk mot nötkött bör du undvika att ta kollagen framställt från bovin (nötkreatur), marint kollagen är då ett bättre alternativ.

Om du är gravid eller medicinerar bör du konsultera med en läkare innan innan du tar kollagentillskott för att vara säker på att det inte minska effekten på din medicin.

Viktiga frågor relaterade till kollagen:

  1. Om det redan finns en massa kollagen i min kropp varför måste jag ta det?

    När vi blir äldre minskar produktionen av kollagen i vår kropp. Tyvärr minskar den naturliga produktionen av kollagen i kroppen runt 25 års ålder och börjar visa tecken på åldrande. Men oroa dig inte, du kan bibehålla hälsosamma kollagennivåer i kroppen genom att addera ett kollagentillskott till din dagliga diet.

  2. Varför är marint kollagen bättre än kollagen från bovin?

    Marint kollagen är smaklöst och har en massa skönhetsfördelar. Det har en överlägsen absorberingsförmåga jämfört med andra källor av kollagen som genomgått hydrolys. Dessutom innehåller marint kollagen en unik balans av glycin, aminosyror, prolin och hydroxiprolin. Utöver detta är det även erkänt som den mest biotillgängliga formen av kollagen vilket resulterar i snabbare absorbering.

  3. Är det säkert vid långsiktig användning?

    Det enkla svaret är ja. Kollagen består av aminosyror vilka klassas som livsmedel. Kollagentillskott är tillverkade för att förse din kropp med näringsämnen som kan hjälpa till med att återskapa och tillverka naturligt kollagen. Om du fortfarande skulle ha funderingar kan du konsultera med en läkare.

  4. Är kollagenpeptider ett protein?

    Ja, det är rent protein. Det innehåller inga artificiella smaker, sötningsmedel, socker, gluten, fett eller kolhydrater. Det innehåller heller inte konserveringsmedel eller andra tillsatser.

  5. Finns det några bieffekter?

    Hittills har det inte rapporterats om några kända bieffekter. Dock rekommenderas du inte att ta kollagentillskott på tom mage då detta kan leda till tarmbesvär.

Slutsats

Det verkar som att kollagen är den senaste hälso och skönhetstrenden trots att dess fördelar inte är grundat i vetenskap. Men om du letar efter protein med hög kvalitet att addera till dina måltider är kollagentabletter en bra väg att gå. De är bekväma och lätta att svälja och du kan även addera kollagenpulver i en rad olika rätter och drycker under dagens gång.

Kollagenpeptider förser dig med en rad olika hälsofördelar. De hjälper inte enbart din hud med att fortsätta se ung ut skyddar även ditt skelett och leder. Ge det en chans och du kommer inte ångra dig.

References:

  1. National Center for Biotechnology Information, PMID: 25989472, Oct 2015
  2. National Center for Biotechnology Information, PMCID: PMC3583892, Jul 2012
  3. National Center for Biotechnology Information, PMID: 23949208, Aug 2014
  4. National Center for Biotechnology Information, PMID: 17076983, Nov 2006