• Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Dataskyddsförordningen

    Dina uppgifter är säkra hos oss

Våra 3 mest effektiva tips för ökad ämnesomsättning

Vad är en långsam förbränning? Hur påverkar det din vikt, och kan du göra något för att påskynda den?

Det är inte ovanligt att människor skyller sin viktökning på en långsam ämnesomsättning. Människor världen över försöker skära ned på kaloriintaget och utföra regelbunden motion men de går fortfarande inte gå ner i vikt. Den enda anledningen många människor kan hitta till detta är en långsam förbränning.

Vad är ämnesomsättning och metabolism?

Förbränningen är även känd som metabolism och beskriver alla de kemiska processerna som pågår kontinuerligt inne i kroppen för att hålla dig vid liv och hjälper dina organ att fungera normalt, såsom andning, reparera skadade celler och smälta maten.

Dessa kemiska processer kräver energi. Den minsta mängd energi som kroppen behöver för att utföra dessa kemiska processer kallas basala förbränningen. Din förbränning står för allt mellan 40% och 70% av din kropps dagliga energibehov beroende på din ålder och livsstil.

Det finns många faktorer som du kan använda för att räkna ut ditt dagliga energibehov online.

Är jag överviktig på grund av en långsam ämnesomsättning?

Oftare är fettförbränningen inte anledningen till att du går upp i vikt utan det beror ofta på att du äter och dricker mer kalorier än du förbränner. Det kan vara svårt att acceptera, men att anpassa mängden kalorier du äter är ofta nyckeln till att förlora vikt. Du kan öka förbränningen och din viktnedgång samtidigt minska hungerkänslan med hjälp av ett naturligt kosttillskott för viktminskning och ökad ämnesomsättning med grönt kaffe

Människor som kämpar för att gå ner i vikt skyller ofta sin övervikt på en långsam ämnesomsättning. Emellertid har ett stort antal tester över tusentals människor över hela världen misslyckades med att hitta bevis för att stödja den förbränning uppfattningen att överviktiga människor måste ha långsammare ämnesomsättning.

I själva verket tycks det tvärtom: överviktiga människor kan faktiskt ha en högre förbränning än magrare motsvarigheter, detta återspeglar kraven på att upprätthålla en större kroppsstorlek.

Har vissa människor en snabbare ämnesomsättning än andra?

Kroppsstorlek, ålder, kön och gener spelar alla en roll för att bestämma din ämnesomsättning. Muskelceller kräver mer energi för att underhålla än fettceller, så att folk med högre mängd muskler jämfört med fett tenderar att ha en högre ämnesomsättning.

När vi blir äldre tenderar vi att få mer fett och förlora muskler. Detta förklarar varför förbränningen tenderar att minska med stigande ålder vilket gör att det blir svårare att gå ner i vikt när man blir äldre.

I allmänhet så tenderar män till att ha en snabbare förbränningshastighet eftersom de har mer muskelmassa, tyngre ben och mindre kroppsfett än kvinnor, vilket är anledningen till deras dagliga kaloriförbränning är högre.

Din förbränning kan delvis bero på dina gener, även om detta ännu inte är helt klarlagt. Gener spelar definitivt en roll i mängden muskelmassa och din förmåga att öka muskelmängden, vilket båda två påverkar din ämnesomsättning.

För att göra ett långt svart kort - ja, vissa människor har snabbare ämnesomsättning än andra. Det är alltså sant att det är lättare för vissa att gå ner i vikt.

Vad kan jag göra för att påskynda min förbränning?

Det hävdas att vissa livsmedel och drycker kan öka din ämnesomsättning inklusive grönt te, svart kaffe, kryddor, kosttillskott och energidrycker. Även om du inte alltid har mycket kontroll över hastigheten på din ämnesomsättning, kan du kontrollera hur många kalorier du förbränner genom din nivå av fysisk aktivitet. Ju mer aktiv du är, desto mer kalorier bränner du mer.

Här är några av de tre mest effektiva sätten att bränna kalorier:

Konditionsträning

Konditionsträning är det mest effektiva sättet att bränna kalorier. Du bör sträva efter att göra 150 minuters konditionsbaserad träning såsom promenader, cykling, aerobics och simning per vecka. Du kan nå detta mål enkelt genom att utföra 30 minuters träning fem dagar i veckan eller bryta ned din aktivitet i olika sessioner på 10 minuter. Utför du detta är du på god väg att gå ner i vikt kombinerat med ett naturligt kosttillskott som orostade kaffebönor och att du äter hälsosamt och allsidig kost. Här kan du läsa mer om hur gröna kaffebönor fungerar.

Intervallträning är ett bra sätt att få upp din konditionsträning. Om du har tillgång till ett springband kan du enkelt köra intervallpass på det. Spring så snabbt du kan i 30 sekunder och vila sedan i 30 sekunder. Gör om detta 12 x 12. Spring alltså 12 gånger och vila 12 gånger. Med tiden kommer du märka att du kan öka snabbheten och springa snabbare och längre.

Om du inte har tillgång till springband eller gym är intervallträning för bättre kondition lätt att göra utomhus. Hitta till exempel en backe, trappor eller bara en kortare sträcka du kan springa. Spring upp för backen/trappan så snabbt du kan och promenera sedan ner. Spring upp igen. Gör om detta minst 10 gånger.

Var aktiv

Att vara i ständig rörelse öka förbränningen betydligt jämfört med om du sitter still. Vissa sjukdomar och tillstånd kan bromsa en persons fettförbränning, såsom en nedsatt sköldkörtelfunktion, men mer ofta än inte, är det en fråga om att konsumera mer kalorier för att gå ner i vikt.

Om man sitter på kontoret kan man känna att det är svårt att röra på sig. Använd din lunchrast! Även om det är viktigt att få sätta sig ner och äta kan det vara skönt att sträcka på benen i alla fall 15 minuter. Promenader är även lätt att få in i vardagen genom att till exempel gå av bussen några stationer tidigare än vanligt och promenera sista biten.

Styrketräning

Muskelvävnad bränner fler kalorier än fettvävnad, så genom att öka din muskelmassa hjälper du kroppen att gå ner i vikt. Oroa dig inte, behöver du behöver inte förvandlas till Arnold Schwarzenegger! Sikta på att göra muskelstärkande aktiviteter två eller flera dagar i veckan och arbeta med alla stora muskelgrupper (ben, höfter, rygg, mage, bröst, axlar och armar). Exempel på muskelstärkande träning omfattar lyft av vikter och högintensiv motion och resultatet kan ofta maximeras i kombination med ett naturligt kosttillskott så som grönt kaffe av orostade kaffebönor . Tungt trädgårdsarbete kan också fungera effektivt i kombination med ett förbränningsökande tillskott och en hälsosam kost.

Om det känns läskigt att börja med styrketräning på ett gym är det helt förståeligt. Börja med att kolla om ditt gym erbjuder några klasser där du kan bli instruerad om vad du ska göra och vilka vikter du ska använda. Om du inte är medlem på ett gym kan du enkelt träna styrketräning hemma. Du behöver inte ens ha vikter tillgängliga! Tyngre böcker fungerar utmärkt som redskap. Prova på dessa övningar för styrketräning hemma:

- ARMHÄVNINGAR

kvinna gör armhävningar

Armhävningar är en av de populäraste och mest hatade övningarna som finns. Det kan vara väldigt tungt och jobbigt men är otroligt effektivt. Du behöver inte heller några vikter förutom din egen kropp vilket är smidigt när man tränar hemifrån. Gör såhär:

- KNÄBÖJ MED VIKT

man gör knäböj

Benböj tränar precis som namnet avslöjar benen och är en effektiv övning. För att göra det lite svårare kan man lägga till en bok som vikt. Håll i boken med armarna utsträckta över huvudet för att träna armarna samtidigt som du gör själva benböjet lite jobbigare.

Om du vill göra det ännu jobbigare för dig själv kan du göra det med ett litet hopp efter varje benböj. Utför övningen som vanligt men hoppa upp när du ska resa dig upp. Detta leder till att övningen blir både svårare och svettigare och kan öka förbränningen effektivt eftersom du får in både styrke och höjer pulsen.