Gratis frakt vid köp över 599 kr

Hur får jag en vältränad rumpa?

Hur får jag en vältränad rumpa?

Rumpor kommer i alla former och storlekar, men det betyder inte att man alltid känner sig nöjd, eller hur? Vissa människor skulle älska en liten och fast som Victoria Secret-änglarna medan andra vill ha en mer vältränad och putande som Jennifer Lopez. Oavsett hur din rumpa ser ut och vilka önskemål du har, finns det många kvinnor där ute som vill veta samma sak - hur får jag en snygg vältränad rumpa?

Det är inte konstigt att många kvinnor idag är missnöjda med sina kroppar, och då särskilt rumpan som verkligen har tagit över rampljuset. Varje dag ser vi snygga och vältränade kroppar i både vanliga och sociala medier och en sådan drömkropp kan kännas, och faktiskt vara, ouppnåeligt för många.

Hur din rumpa ser ut styrs delvis av dina gener och de grundförutsättningarna kan du inte ändra på. Men alla rumpor kan bli snygga rumpor om de bara toneas lite. Genom kontinuerliga träningsövningar, rätt kost och motion kommer du snart att känna dig nöjdare med din rumpa. Läs vidare för att lära dig hur du kan göra för att få din snyggaste rumpa!

Skär ner på kalorierna

Att skära ner på kalorierna du äter och se till att förbränna fler kalorier än vad du äter med motion kan vara en av de mest kända sätten att gå ner i vikt. Detta kan innebära att avvänja sig från snabba kalorifyllda mål sent på kvällen och småätande under dagen och istället ta kosten seriöst med mer frukt och grönt. Det är helt enkelt fundamentalt att äta hälsosamt om du vill förbättra din livsstil. Skaffa en kaloriräknare som app till din mobil eller på nätet, börja träna på att observera hur många kalorier du verkligen konsumerar och ändra din kost därefter. Du kan även testa att ta ett superfood kosttillskott som kan hjälpa dig hantera din kost och antalet kalorier du äter genom att verka aptitdämpande.

Var mer aktiv

Det är i princip omöjligt att bränna fett på en specifik kroppsdel. Det gäller därför att boosta kroppens helhetsförbränning och tyvärr ser man inte alltid de första resultaten på den kroppsdel som man helst vill ska bli mindre. Rumpan är en av de kroppsdelar som tyvärr visar resultat sist i viktminskningsprocessen och du kan få jobba lite extra hårt för att den ska bli mindre. Rumpan består av både muskler och fettvävnad och genom att träna musklerna kan den få en snyggare form redan innan den börjar minska i fettvävnad. Se därför till att träningsövningarna du gör både tonar och bränner fett. Till exempel kan du prova en vibrationsplatta som hjälper dig att både öka förbränningen och stärka musklerna så att du får ut det mesta av din hemmaträning.

Löpning

Löpning är ett bra, snabbt och billigt sätt att tona upp dina muskler och bränna kalorier. Så småningom reagerar inte längre dina rumpmuskler om du fortsätter att göra samma typ av motion, vilket gör det viktigt att köra olika typer av träningsrutiner. Du bör försöka växla till exempel mellan långdistans och jogging med snabba intervaller i uppförsbacke.

Om du är ovan vid att springa, börja försiktigt så att dina muskler, ben och leder får en chans att vänja sig vid den nya träningsformen! En joggningstur runt parken är en utmärkt start. Jobba upp din kondition i den takt som fungerar för dig och snart kommer du märka att du kan springa snabbare och längre distanser utan några problem.

Knäböj

Knäböj är en av de bästa rumpövningarna eftersom att det aktiverar hela rumpområdet vilket ger ett snabbare och mer helhetligt resultat. Och inte bara hjälper knäböj till att forma din rumpa, det tonar och stärker benen också. Såhär gör du:

  • Stå upprätt med fötterna ungefär axelbrett isär.
  • Håll armarna utsträckta framför dig.
  • Böj knäna sakta till en nittio graders vinkel.
  • Håll ryggen rak och blicken riktad framåt.
  • Återgå sakta till utgångsläget, placera händerna på höfterna.

Utfall

Utfall kan är ett riktigt bra sätt att tona upp dina lår och rumpmuskler. Om du vill fokusera på att förbättra låren så ska du göra kortare utfall, men om du vill tona din rumpa så ska du göra längre utfall.

  • Stå upprätt med fötterna lite isär, ena benet bak och det andra benet fram.
  • Håll det bakre benet rakt och böj det främre benet till utfall.
  • Återgå till utgångsläget.
  • Alternera med andra benet.

Addera vikter när du börjar bli mer bekväm med övningen. Om du inte har tillgång till ett gym eller vikter hemma funkar det lika bra med tyngre bok eller en pet-flaska med vatten. Om du håller den över huvudet så tränar du faktiskt armarna samtidigt!

Bakåtspark

Bakåtsparkar är bra toning för rumpan. Denna övning gör att din rumpa jobbar bra. Bakåtsparkar tar inte lång tid att göra och kan lätt läggas till i den dagliga rutinen.

  • Stå på ett ben.
  • För ett ben fritt från marken och streck uppåt och bakåt så pass att skinkan knips ihop.
  • Upprepa 10 gånger och växla.

Knep

Om allt detta låter som för mycket ansträngning för dig och du vill skapa en illusion av en fastare, vältränad rumpa kan man investera i shapewear som ger en illusion av en smalare och mer vältränad kropp under kläderna. Det finns hel-kroppskostymer som täcker ben, rumpa och mage, eller det finns halv-kroppskostymer som liknar shorts och kan minska storleken på dina lår och rumpa. Dessa har varit mycket populära bland kändisar och det är helt omöjligt att avgöra vem som bär en därför att de är helt osynliga utanpå kläderna, till och med under tajta jeans och klänningar.

Kirurgi

Vissa människor tycker att det är svårt att vara nöjd med storleken på sin rumpa även med kontrollerad kost och motion och överväger operation. Detta är speciellt vanligt med dem som naturligt har en stor rumpa eftersom det är genetiskt. Det finns kirurgi som använder fettsugning för att bokstavligen suga ut fettet från skinkorna. Denna operation kan hjälpa till att plana ut din rumpa och ge det en annan form och definition. Denna operation är ganska dyr och naturligtvis kommer med samma risker som vilket kirurgiskt ingrepp som helst.

Som sagt, det finns sätt att hjälpa tona upp din rumpas muskler genom övningar och att äta hälsosamt, det finns även olika sätt att dölja den verkliga storleken på rumpan och som en sista utväg finns är kirurgi. Det man ska komma ihåg är att oavsett vilken form eller storlek din rumpa har finns det alltid sätt att försöka få den kroppsform som du önskar, du måste bara vara villig att hålla dig till din nya hälsosamma livsstil och vara målinriktad.

Kost

Att skära ner på kalorierna kan som sagt vara ett bra sätt att få en snygg vältränad rumpa på. Det är dock viktigt att äta rätt kost inte bara rätt antal kalorier. Detta betyder en välbalanserad och hälsosam kost som inkluderar alla de vitaminer och proteiner kroppen behöver för att må bra. Skippa inte frukost och ät inte en för mager lunch som gör att du småäter på eftermiddagen fram tills middagen.

Tänk på att få i dig ordentligt med grönsaker, frukt, protein och nyttiga oljor och fetter som till exempel nötter och avokado. Du behöver inte heller utesluta alla kolhydrater bara för att du vill vara nyttig. Att äta vitt bröd till varje måltid kanske inte är den bästa idén om du vill ha en vältränad rumpa men potatis, ris och bulgur är alla bra alternativ som kommer se till att du blir mätt och får i dig allt det goda kroppen behöver för att fungera som allra bäst!

Rekommenderade Produkter

Andra intressanta artiklar