WeightWorld Logo

måndag - fredag | 09:00 - 18:00

De 6 bästa sätten för att naturligt boosta ditt immunförsvar

Det finns inga livsstilsförändringar som automatiskt gör dig oöverkomlig från sjukdomar, men det finns vissa livsmedel, vitaminer och livsstilsförändringar som kan boosta ditt immunförsvar på ett tryggt och naturligt sätt. Så hur får man bättre immunförsvar? Följ de här 6 tipsen så får du ett starkt immunförsvar som skyddar dig genom hela vintern!

  1. Mat som kan stärka immunförsvaret

    Genom att förse din kropp med vissa livsmedel kan du boosta kroppen egen produktion av vita blodkroppar - cellerna som skyddar din kropp mot förkylning och influensa. Ät den här nyttiga maten som stärker immunförsvaret under hela året: röd paprika, broccoli, vitlök, ingefära, spenat, yoghurt, gurkmeja och skaldjur. Bortsett från att det ger ett bättre immunförsvar så kan det också förbättra din hud, ditt hår, dina ögon och ben.

  2. Träna

    Kan träning förbättra immunförsvaret? Ja, det kan det! Så se till att du får din regelbundna träning då det är vetenskapligt bevisat att det boostar ditt immunförsvar. Genom träning mobiliseras kroppens T-celler - en typ av vita blodceller som skyddar din kropp mot oönskade infektioner. Men se till att inte träna för hårt eller överdrivet mycket eftersom att det istället kan ge ett nedsatt immunförsvar och gör dig mer mottaglig för förkylningar, influensa och virusinfektioner.

  3. Vitaminer som boostar immunförsvaret

    Överväg att börja ta ett naturligt kosttillskott med hållbart skördade ingredienser, såsom acaibär, moringablad, kanel, matchate, gurkmeja eller bidrottninggelé. Ett rent och potent immunförsvarstillskott ger dig flera hälsofördelar och boostar hela din kropp med kraften från hälsobringande superfoods. Dessutom är kosttillskott ett smidigt, effektivt och kostnadseffektivt sätt att få i sig allt som ditt immunförsvar behöver för att hålla förkylningar och infektioner borta även under de kallaste månaderna.

  4. Frukt som ger ett bättre immunförsvar

    Se till att du får i dig alla dina A-B-C-D- & E-vitaminer genom att äta dessa frukter: grapefrukt, apelsiner, mandariner, citron, lime, jordgubbar, clementiner, papaya och kiwi. Dessa frukter är rika på vitaminerna A, B6, C, D och E - som alla är essentiella för att stärka ditt immunsystem så att du inte drar på dig en massa sjukdomar.

  5. Få tillräckligt med sömn

    Sömnbrist eller dålig sömnkvalitet kan trigga inflammatoriska reaktioner i immunsystemet som har en negativ inverkan på kroppens T-celler. När detta händer blir ditt immunförsvar nedsatt och svagt mot yttre faktorer. Så se till att du får åtminstone 7 till 8 timmars sömn per natt. Om du regelbundet reser mellan olika tidszoner kan du ta ett tillskott på 2-3 mg melatonin som hjälper dig att återställa din dygnsrytm.

  6. Dra ned på rökning och alkohol

    Det kan också vara bra om du dra ned på ditt alkoholintag då ett överdrivet alkoholintag påverkar ditt immunförsvar och gör dig mottaglig för infektioner. Både rökning och alkohol har en negativ påverkan på ditt immunförsvar som ökar dina risker att drabbas av skadliga reaktioner från immunsystemet såväl som lunginflammation, bronkit och öroninfektioner.

Sammanfattning

Genom att göra dessa små justeringar i ditt dagliga liv kan du försäkra dig om att ditt immunförsvar arbetar optimalt och effektivt året runt. En hälsosam kropp handlar inte bara om att vara hälsosam på utsidan. Du behöver också minska toxinmängderna i din kropp och få i dig alla viktiga näringsämnen för att få en kropp som är hälsosam inifrån och ut.

Andra intressanta artiklar

Rekommenderade Produkter

Dela med