• Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Dataskyddsförordningen

    Dina uppgifter är säkra hos oss

Moringa & viktminskning

Bladen på moringaträdet har under tusentals år används i både Indien, Australien, Afrika och Sydamerika som en hälsosam källa till vitaminer.

Varje del av Moringaträdet är ätlig, även om det långa gröna moringabladen är den mest lättillgängliga och bland de mest näringsrika bladen i världen. Moringas roll för ökad viktminskning kopplas till växtens låga fetthalt, höga näringsegenskaper som gör det till ett effektivt, lågt kaloriinnehåll tillskott för många andra livsmedel. Det kan vara fördelaktig för viktminskning att inta moringa istället för andra livsmedel som man måste äta mer av för att få i sig samma mängd näring och vitaminer som en mindre mängd moringa kan ge Moringa med antioxidanter innehåller också en hög halt av vitamin B-1, B-2 och B-3 som kroppen behöver för att omvandla mat till energi.

Historia

Historiker spårar moringas historia till åtminstone 150 för kristus då forntida urinvånare i vad som nu är Madagaskar och Himalayas använde trädets glänsande blad för energi och förbättrad hälsa. I århundraden har moringa omväxlande även kallas pepparrotsträdet, kycklingbensträd, och claifierträd.

Sedan 1700-talet har botaniker klassificerat och omklassificerade trädet som en grönsak, kål och en blomma.

Moringa

Tillskottet har sitt ursprung i Indien och Himalayas berg. Detta blommande träd är normalt ca 20 meter hög i dess naturliga regioner, och kan växa till 10 meter eller högre på platser där det odlas för mat eller mediciner. Moringabladen är mörkgröna med långa, ätliga ovala blad. Moringas blommor och producerar långa, bön-liknande ätbara delar som växer när andra växter har slutat producera blommor när torrperioden tar slut och andra livsmedelskällor kan vara svåra att få tag på. Denna egenskap används nu av de som söker lösningar till hunger och undernäring.

Fördelarna

Moringablad ger dig ett rikt utbud av nödvändiga vitaminer, proteiner och mineraler som levererar näringsämnen utan ohälsosamma fetter eller kaloririka kolhydrater. Varje del av Super Organic Moringapulver ger dig mer vitamin A än en motsvarande mängd av morötter, mer järn än spenat, mer kalcium än mjölk, mer kalium än bananer och mer C-vitamin än apelsin. Man rapporterar att moringablad innehåller proteinkvalitet på liknande nivåer till helmjölk och ägg, och dessutom utan fett och kalorier.

Moringa innehåller även antioxidanter vilket är de ämnen som bekämpar fria radikaler som attackerar kroppen. Kroppen har ett behov av antioxidanter för att skydda sig mot fria radikaler och de sjukdomar de kan leda till. Det är viktigt att äta kost som är näringsrik och innehåller antioxidanter för att hålla kroppens hälsa stark.

Moringa innehåller två kraftfulla antioxidanter: quercetin som kan vara fördelaktig för blodtrycket och klorogensyra vilket är känt att hjälpa stabilisera blodsockret.

Växtens anti-inflammatoriska egenskaper är även en stark fördel då den kan hjälpa reducera inflammation. Detta är bra för din generella hälsa och en bra anledning att använda dig utav moringa som ett tillskott!

Innehållet av järn är även en stor fördel då denna mineral är livsviktigt för hälsan. Lider man av järnbrist kan detta leda till känslor av trötthet, matthet, håravfall, svaga naglar och blekhet. Om man är vegetarian eller vegan kan det hända att ens järnnivåer är lägre än hos de som äter animalieprodukter. Moringa kan därför vara ett effektivt sätt att få i sig järn.

Roll för viktminskning

Moringablad har en låg fetthalt och är mycket näringsrik. Eftersom de är packade med så många näringsämnen så erbjuder de dig ett hälsosamt alternativ till att kaloririka livsmedel. Tillskottet innehåller 42 procent av det rekommenderade dagliga minimikrav för protein, och 125 procent av det rekommenderade dagliga minimikrav för kalcium.

B-vitaminerna i tillskottet kan också hjälpa dig att smälta och omvandla mat till energi och kan öka din ämnesomsättning. Moringa kan ätas rå, kokt, i pulverform eller drickas som te vilket gör dem en bekväm och lättillgänglig näringskälla och detta har visat sig mycket effektiv för att uppnå en hållbar viktminskning.

Att använda moringa som tillskott i din kost kan hjälpa dig att få i dig den näring kroppen behöver på ett enkelt och effektivt sätt. Moringa innehåller till exempel fyra gånger så mycket kalcium som mjölk gör. Att ta ett enkelt kosttillskott kan vara mer fördelaktigt än att dricka mjölk varje dag om du försöker att gå ner i vikt.

Särskilt moringapulver kan vara bra att använda sig utav om man försöker gå ner i vikt genom en hälsosam kost. Det är enkelt att använda sig utav pulvret i juicer, smoothies eller soppor vilket gör det till ett hälsosamt tillägg i en välbalanserad kost.

Nyttiga recept med Moringa

Som de allra flesta vet är en nyttig och näringsrik kost A och O om man vill gå ner i vikt snabbt. Att använda sig utav Moringa inom matlagning kan göra så att man får i sig flera viktiga och nyttiga vitaminer och mineraler som kan bidra till en hälsosam livsstil och viktnedgång. Testa något av dessa recept nedan!

FRUKOSTSMOOTHIE

  • 1 avokado
  • 1 banan
  • 1 näve spenat
  • 2 dl valfri naturell yoghurt
  • 1 msk moringa pulver

Mixa alla dessa ingredienser i en blender. Lägg till extra yoghurt om du vill göra den tjockare och ät som en smoothiebowl med valfria toppings som till exempel granola, hackad frukt och olika bär.

MORINGA SALLAD TILL LUNCH

Det som är bra med moringa är att det enkelt kan användas i de flesta recepten. Om du har ett favoritrecept på sallad, använd moringa som slutlig ingrediens genom att strö över ca en msk av ditt moringapulver över salladen. Du kommer inte märka någon stor skillnad då moringa har en spenat liknande smak som gör sig bra i sallader!

CURRY MED MORINGA TILL MIDDAG

Curry är en fantastiskt nyttig, mättande och näringsfylld middag som enkelt går att göra ihop till ett storkok och spara till lunch dagen efter! Det finns flera olika typer av curry och det kryllar med recept som är enkla att göra hemma. Ett tips är att ha i lite moringapulver innan servering. Ha i den efter du kokat klart den då moringa inte bör värmas upp eftersom det kan göra att den förlorar mycket av sina näringsvärden.

Intag av Moringa

Dessa blad äts ofta råa eller kokta som en grönsak på platser där trädet är naturlig eller odlad. Det finns många fördelar med vitaminrika moringa och krossade Moringa blad finns att få tag på i pulverform som kan lagras på i flera år utan försämring eller förlust av näringsämnen. Pulvret kan också förpackas i gelatinkapslar för användning som ett kosttillskott.

Du kan även dricka moringa te dagligen för att få i dig tillskottet och dra nytta av dess låga fetthalt, låga kaloriinnehåll och höga näringsvärde. Testa att ha i ca 1 tsk av moringa pulver i ditt te efter lunch eller middag. Att dricka te har en tendens att dämpa sötsuget många känner efter intagen måltid och kan fungera som ett sätt att hjälpa dig att gå ner i vikt samtidigt som du får i dig ett flertal vitaminer och mineraler som stärker din hälsa och kropp!

Här på WeightWorld säljer vi två olika typer av moringa. Vi har Super Moringa Pulver som enkelt kan användas i smoothies, juicer och shakes eller Pure Moringa som är ett naturligt kosttillskott av Moringa som intas i form av 2 kapslar dagligen. Båda är effektiva och enkla sätt att få i sig denna växt på, det beror helt på ens egna preferenser!