Gratis frakt vid köp över 599 kr

Vitaminer & Mineraler

10 tecken på att din kropp skriker efter mer vitaminer - hur du upptäcker symtomen

Vitaminbrist är relativt vanligt och drabbar många Svenskar varje år i större eller mindre grad. Det är ofta möjligt att täcka samtliga vitaminbehov med en varierad kost och ett hälsosam livsstil. Men den stressiga vardagen som många av oss lever gör det klurigt att hitta lust och ork att laga rätt mat som följer de rekommenderade kostråden från Folkhälsomyndigheten.

Men hur visar sig vitaminbrist egentligen? Det skiljer sig beroende på just vilken eller vilka vitaminer som din kropp saknar och de visar sig med flera vanliga och ovanliga symtom. Nedan ger vi dig en fullständig översikt över hur din kropp kan reagera på vitaminbrist och vilka symtom det kan vara bra att hålla utkik efter. Vi ger dig även förslag på kosttillskott som du kan lägga till i din dagliga kost, samt tips för hur du kan göra om du inte tycker om att svälja kapslar eller tabletter, men älskar vingummi!

1. Trötthet

Ihållande trötthet och allmän brist på mental energi är ett vanligt symptom på vitaminbrist på flera vitaminer. Det kan dock även bero på uttorkning, vilken kan åtgärdas genom att helt enkelt försöka att få i sig mer vätska vilket vanligtvis löser problemet.

En annan vanlig förklaring till ihållande trötthet är att du saknar D-vitamin, även kallat “solskensvitaminen”. Din kropp absorberar nämligen automatiskt D-vitamin genom huden från direkt solljus, men eftersom det inte är allt för många soltimmar under höst- och vintermånaderna så rekommenderas det att du tar ett D-vitamin tillskott under dessa månader. Detta är extra viktigt om du exempelvis bär kläder som täcker huden och ansiktet, eller om du inte äter fet fisk. Här kan D-vitamin tabletter vara en bra idé, eller om du har svårt att svälja tabletter så kan du också köpa D-vitamin i droppform.

2. Oren hud

Hormoner är en vanlig orsak som ligger bakom oren hud, men det kan också bero på brist på nyttiga fettsyror i kosten, inklusive Omega-3 och Omega-6. För att hjälpa huden så kan du se till att få i dig mer fet fisk, chiafrön, korn och nötter, som alla är rika på de nyttiga fettsyrorna.

Oren hud kan dock också vara ett symptom på att din kropp skriker efter B.-vitaminer, särskilt vitamin B7- och B5, även kända som biotin respektive pantotensyra. Just dessa B-vitaminer kan erhållas naturligt genom kosten genom att bland annat äta lever, äggula och broccoli. Eller så kan du välja ett smidigare alternativ och ta ett vitaminpiller med alla åtta B-vitaminer dagligen för att tillgodose dina dagliga behov.

3. Problem med naglarna

B-vitamin är inte bara viktig för hudens hälsa, B-vitaminbrist kan också vara anledningen till problem med slitna och trasiga naglar. Så om du upplever problem med både oren hud och slitna eller trasiga naglar så är det en bra indikation på att du bör överväga att komplettera din kost med biotin, eller ta ett B-vitamintillskott.

4. Apati

Apati, eller att känna sig orkeslös, tömd på energi och helt sakna motivation är vanliga tecken på depression. Om du lider av depression så kan detta vanligtvis förbättras, men inte behandlas med hjälp av förändringar av kosten eller med kosttillskott.

Men apati kan även bero på vitaminbrist, mer specifikt en brist på järn. Personer som är i riskzonen för att drabbas av järnbrist är bland annat kvinnor, vegetarianer och veganer då järn vanligtvis finns i animaliska produkter. Då kan ett perfekt tillskott vara dessa veganska järnpiller som kommer i ett helt års förbrukning.

Att känna sig orkeslös, tömd på energi och helt sakna motivation är vanliga tecken på depression, men kan även bero på en brist på järn.

5. Tandköttsproblem

Upplever du problem med ömmande eller blödande tandkött när du borstar tänderna? Det är ett tecken på ohälsosamt tandkött som kan orsakas av ett par olika anledningar. Bland annat bristande munhygien eller rökning och snusning. Men visste du om att tandköttsproblem även kan orsakas av en brist av C-vitamin? Tillgodose ditt C-vitamin behov med hjälp av utsökta C-vitamingummies.

Naturligtvis är det också viktigt att gå till tandläkaren regelbundet och att borsta tänderna två gånger om dagen. En kost med C-vitaminrika livsmedel så som apelsiner och citroner räcker alltså inte för att säkerställa ett friskt tandkött, men de kan hjälpa till att bibehålla tandköttets hälsa.

6. Utslag eller kliande hud

Om du upptäcker utslag, kliande hud eller röda prickar så bör du i första taget ta reda på om det beror på en allergi eller hudsjukdom. I många fall så kan det dock också vara ett symptom på att du inte får i dig tillräckligt med zink eller E-vitamin i din dagliga kost. E-vitamin finns i livsmedel så som nötter, mandel, ägg och bladgrönsaker, medan zink finns i kött, fisk, skaldjur och mejeriprodukter.

7. Muskelkramper

Upplever du problem med benkramper eller rastlösa ben om natten där det känns som om det kryper i benen? En vanlig orsak till detta är brist på magnesium. En möjlig förklaring är att en obalans av kalcium och magnesium i kroppen orsakar detta, då kalcium får musklerna att dra ihop sig, medan magnesium får dem att slappna av. Ett enkelt sätt att få i dig mer magnesium är genom att äta magnesiumcitrat, eller att äta mer nötter, mandel eller bladgrönsaker.

8. Huvudvärk

Det kan finnas många olika orsaker till huvudvärk, men från ett vitamin perspektiv så kan det bero på en brist av D-vitamin eller magnesium.

Så passa på att fylla på depåerna med dessa två näringsämnen som du enkelt och smidigt kan göra med ett kosttillskott som innehåller både D-vitamin och magnesium. Alternativt så kan du äta mer fet fisk, kött eller äggula som alla är rika på D-vitamin, eller fullkorns produkter, kött och inälvor som är rika på magnesium.

Huvudvärk kan vara ett tecken på att din kropp skriker efter mer D-vitamin eller magnesium.

9. Sprickor eller sår i mungipan

Detta fenomen med sprickor eller sår i mungipan är vanligt bland vegetarianer och veganer, eftersom det kan vara ett tecken på att du inte får dina B12-vitamin behov tillgodosedda genom den kost du äter. Vitamin B12 finns naturligt i livsmedel så som lever, ägg, nötkött och andra animaliska produkter. Därför rekommenderas främst veganer och vegetarianer att ta ett vitamin B12-tillskott.

Vitamin B12 brist kan också bero på att din kropp saknar de mineraler som din kropp behöver för att absorbera vitaminet in i kretsloppet. Det är därför även en bra idé att se till att få i sig tillräckligt med zink och järn i kosten för att väga upp för detta.

10. Skadat hår

Många yttre och inre faktorer kan påverka hårets hälsa positivt eller negativt, därför så kan det finns flera olika orsaker till att du upplever problem med skadat, fint eller tunt hår. Yttre faktorer så som stress, för lite träning eller en dålig kost är ofta en bakomliggande faktor.

Under längre perioder av stress så kommer kroppen automatiskt att dra bort blod från huden och hårbotten för att säkra blodtillförseln till de viktigaste organen, som hjärtat och lungorna. Denna otroliga skyddsmekanism är något som följt med i evolutionen och är helt enkelt fantastisk när den behövs, men vår kropp har inte riktigt lärt sig att skilja på livsfara och stress i vardagen riktigt än. Denna försvarsmekanism kan alltså i längden leda till skadat, finare eller tunnare hår. Utöver att försöka att minska stressen i ditt liv och att äta hälsosammare, så kan det vara en bra idé att se till att du får i dig tillräckligt med biotin (Vitamin B7) och C-vitamin som kan hjälpa dig att hantera dessa symptom som indikerar att din kropp skriker efter fler vitaminer.

Vitaminbrist kan manifestera sig som håravfall, torrt hår eller fint hår. Så se till att du tillgodoser din kropps vitaminbehov för att skydda din hälsa.

Köp en produkt för att täcka alla dina vitaminbehov

Som du kan se så finns det en hel del olika symptom på att din kropp skriker efter fler vitaminer och mineraler. Det kan dock vara väldigt klurigt att få alla dina vitamin.- och mineralbehov täckta via enbart kosten. Detta blir ännu svårare om du är vegetarian, vegan eller helt enkelt inte kan eller vill äta en varierad diet. En lösning är visserligen att ha 10 olika kosttillskott hemma, men det är varken praktiskt eller särskilt billigt.

Det kan då vara en bra idé att överväga att köpa ett kosttillskott som kan täcka alla dina vitaminbehov. Ett klockrent alternativ är WeightWorlds Multivitamin Vingummin som är ett kosttillskott utklätt till utsökta gelégodisar. Dessa passar utmärkt för dig som har svårt att svälja piller, eller som helt enkelt vill att dina tillskott ska smaka riktigt gott. De har en härlig jordgubbssmak och innehåller 13 olika vitaminer och mineraler, inklusive vitamin A, B, C, D och E samt folsyra, zink och biotin. Vilket gör det enkelt för dig att handskas med flera av ovanstående symptom på vitaminbrist på egen hand, en lösning som smakar riktigt bra helt enkelt!

Andra intressanta artiklar