• Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Gratis frakt vid köp över 499 kr

    Beställningar innan 17:00 skickas samma dag

  • Alltid säkra betalningsmetoder

    Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

Kan man gå ner i vikt med fasta?

Att vara frisk och upprätthålla en hälsosam kroppsvikt är av högsta prioritet för de flesta. På grund av detta finns det så många rutiner, tekniker och metoder där ute som hjälper oss att gå ner i vikt. Att fasta är en välkänd och populär metod. Det finns dock väldigt många frågor runt den här tekniken, men vi är här för att ge svar på dina frågor och förklara hur man kan gå ner i vikt med fasta eller periodisk fasta.

Vad innebär fasta?

Att fasta är ursprungligen en religiös rit som innebär att man frivilligt avstår från mat eller drycker eller både och, på grund av religiösa skäl. Denna typ av fasta har utövats i tusentals år i flera olika religioner inklusive judendom, buddhism, kristendom och islam.

På senare tid har fastan utvecklats från en religiös ritual till en populär viktminskningsmetod, eftersom det kan hjälpa till att öka ämnesomsättningen och minska aptiten. Tack vare entusiaster som har förespråkat fördelarna med att fasta har det blivit en populär viktminskningsmetod som förekommer i många former. Men är det tryggt för kroppen och ger fasta eller periodiska fasta resultat?

Ett kort svar på båda frågorna är ja! Det finns dock många saker att tänka på innan du bestämmer dig för att fasta och du har säkert hört olika myter om att det kan vara farligt för din hälsa eller att det kan få dig att gå upp i vikt ännu mera. Det har dock fastställts att fasta kan ha flera fantastiska fördelar för kroppen, som inte begränsas bara till viktnedgång.

Hur kan man gå ner i vikt med fasta?

Om du har tänkt fasta för att gå ner i vikt är det viktigt att först känna till på vilka olika sätt man kan fasta och hur de olika metoderna påverkar kroppen. Det finns fyra vanliga typer av fasta som man kan göra:

Periodisk fasta 16 8: Detta innebär att man endast äter under 8 timmar på dygnet och fastar i 16 timmar. Man kan till exempel äta dagens sista måltid kl. 20.00 och nästa måltid kl. 12.00 nästa dag.

Periodisk fasta 5 2: Detta går ut på att man äter normalt 5 dagar i veckan och fastar 2 dagar i veckan. Man kan fasta helt eller äta väldigt få kalorier de dagar man fastar.

Fastehärmande diet: Denna diet går ut på att man istället för att fasta helt äter växtbaserad kost med ett väldigt lågt kaloriinnehåll flera dagar i månaden.

Långtidsfasta: Detta innebär att man endast dricker vätskor som inte innehåller kalorier eller som har ett väldigt lågt kaloriinnehåll under allt från några dagar till en längre tidsperiod. Detta är den mest extrema formen, som även i vissa fall potentiellt kan vara skadligt för kroppen.

Är det tryggt att fasta?

Detta är ett klurigt ämne, men så länge det görs på rätt sätt är det tryggt. Om du planerar att börja fasta, kontrollera först att du följer en lämplig plan och diet, anpassad för dig och din kropp. Välj en metod som är rimlig, meningen är inte att du ska svälta dig själv. Om du är orolig för hur det kan påverka din allmänna hälsa är det rekommenderat att rådfråga en läkare först. Eftersom alla kroppar är olika kan det som är bra för en person vara dåligt för en annan; att fasta kan ha hälsofördelar för unga och friska personer, men rekommenderas inte för barn, äldre personer, de som lider av ätstörningar eller är underviktiga.