• Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Gratis frakt vid köp över 499 kr

    Beställningar innan 17:00 skickas samma dag

  • Alltid säkra betalningsmetoder

    Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

Tappa vattenvikt med dessa 5 enkla och effektiva sätt

Här ger vi tips på naturligt vätskedrivande ämnen och vad du kan göra för att bli av med vattenvikt.

Många män och kvinnor har extrakilon som kan bero på vatten som lagrats i kroppen. Detta kan orsaka uppsvälldhet och göra att kroppen mår dåligt. Vätskedrivande medel, naturliga eller i form av kosttillskott, kan hjälpa dig att bli av med vattenvikt och på så sätt öka ditt välmående. Med vätskedrivande medel kan du gå ner i vikt uppleva ökad energi och att prestationsförmågan ökar.

Fettförbränning kräver tid och uthållighet, men när du förlorar vattenvikt så kan du märka att du får en slankare och betydligt smalare figur. Detta kan uppnås med detox för viktminskning, naturligt vätskedrivande kosttillskott samt rätt träning och kost. Här kommer några effektiva tips för dig som vill få mer tonade muskler, strama åt dina höfter och samtidigt göra din midja smalare:

Tips 1 – 30 minuters konditionsträning

Det första sättet att bli av med överflödig vattenvikt är att börja svettas! Konditionsträning ökar din puls - och även din ämnesomsättning - och är därav vätskedrivande. Tack vare ökad ämnesomsättning kommer din kropp att inte bara att bränna fett utan också öka förbränningen av restprodukter i kroppen som bidrar till att behålla kvarvarande vätskor.

Känns det svårt att få in konditionsträningen i vardagen? Det är enklare än man tror att få in en promenad. Skippa de sista stationerna med bussen och gå istället. Om du promenerar 15 minuter på morgonen och 15 minuter på kvällen har du rört på dig i 30 minuter. Ta alltid trappan istället för rulltrappan, det är ett enkelt knep att få in motion i vardagen.

Tips 2 - Minska ditt sodiumintag

Det är ett välkänt faktum att natrium - en substans som är vanligt i bordssalt - ofta är anledningen till vätskeansamling. Därför är ett av de mest populära naturliga vätskedrivande medel att dra ner på mängden salt. Detta beror på att natrium, som finns i de flesta skräp- och snabbmatsrätterna, naturligt attraherar vattenmolekyler. Därför bör du alltid försöka att hålla det rekommenderade dagliga intaget av natrium till mindre än 2300 mg per dag. Du bör också byta vanligt vitt salt till rosa Himalaya version eftersom det innehåller mindre natrium och mycket mer naturliga spårämnen.

Tips! Välj alltid färsk mat före konserverad mat när du har möjligheten. Det är även enkelt att hitta osaltade nötter vilket är det perfekta low-sodium mellanmålet.

Tips 3 – Planera dina dagliga måltider

Det råder ingen tvekan om att socker (särskilt konstgjort) är värst av alla tillsatser och det kan därför vara effektivt att göra en naturlig vätskedrivande detoxkur hemma. Livsmedel som är mycket söta har en tendens att öka din fettlagring betydligt och dessutom innehåller det alltför många kalorier som även kan leda till celluliter. Pågrund av detta kan det vara mycket effektivt att göra följande ändringar i dina matvanor:

Uteslut söt läsk och alla konstgjorda sötningsmedel. Män bör begränsa sitt dagliga sockerintag till 150 kalorier (37,5 gram eller 9 teskedar) och kvinnor till 100 kalorier (25 gram eller 6 teskedar).

Öka mängden fiberrika livsmedel i din dagliga kost för att öka effektiviteten i mag- och tarmkanalen som spelar en avgörande roll i viktminskningsprocessen. Dessa näringsämnen bidrar till muskelbyggande som kan höja din ämnesomsättning och hjälpa till att naturligt öka din fettförbränning. Om du lätt blir sötsugen, prova att göra hälsosamma efterrätter som till exempel “raw balls” eller “nicecream”. Dessa är desserter som oftast görs på frukt och bär och därför fortfarande är söta men med naturligt och nyttigare socker.

Tips 4 - Drick mer vatten

För att göra dig av med överflödigt vatten vikt så måste du dricka den rekommenderade dagliga dosen av vatten. Även om det låter otroligt så är det ett mycket effektivt vätskedrivande sätt att bli av med överflödigt vatten som samlats i kroppen. Följ dessa råd för maximal effekt:

Män bör konsumera cirka 3 liter vatten varje dag. Kvinnor bör dricka cirka 2,2 liter vatten varje dag. Om du tränar under dagen bör du överväga att dricka ännu mer som en del av din dagliga rutin för att förhindra uttorkning. Den här metoden fungerar eftersom din kropp kommer att göra allt för att undvika uttorkning. Kom ihåg: När du dricker för lite kommer din kropp hänga på varje liten vattenmolekyl som den kan för att hålla igång de livsviktiga funktionerna. Men när det dagliga intaget av vatten är tillräckligt börjar din kropp göra sig av med överflödigt vatten. Om du har svårt att dricka denna mängd vatten och vill ha snabba resultat kan vätskedrivande tabletter hjälpa dig effektivt.

Tips! Forskning har visat att det hjälper att dricka vatten innan man äter om man har viktminskning som mål. Se till att dricka rikligt med vatten en halvtimme innan du äter.

Tips 5 – Ät tillräckligt med grönt

Visste du att du enkelt kan förbättra och förminska vattenansamlingar i kroppen med hjälp av vätskedrivande kost? Vätskedrivande ämnen är enkla att hitta i varje mataffär. Dessa kallas diuretika och är allmänt kända för dess effektiva vätskedrivande egenskaper. Du kan välja från ett brett urval för att få i dig dessa näringsämnen:

  • Frukter som meloner, svarta vinbär eller tranbär
  • Grönsaker som fänkål, vitlök eller persilja
  • Örter som rölleka, brännässla, och koriander
  • Förutom vätskedrivande livsmedel som nämns ovan bör du även få i dig dessa: havre, äppelcidervinäger, grönt te, morotsjuice och citronsaft.

Tips! Ät melon till efterrätt. Melon är ofta väldigt vattenfyllt men samtidigt sött. Det kan stilla ditt sötsug men göra så att du får i dig både vatten och naturlig vätskedrivande ämnen.