WeightWorld Logo

måndag - fredag | 09:00 - 18:00

Håll dig frisk

  1. Ät näringsrik kost

    Det är allmänt känt att en hälsosam kost är grunden till en frisk kropp. Man ska helst följa en diet som är både varierad och balanserad.

    Tillaga nyttig mat av färska råvaror så ofta du kan och undvik färdiglagade och bearbetade livsmedel, eftersom de ofta innehåller tillsatsämnen som kan vara dåliga för hälsan. Genom att förbereda måltider med färska frukter och grönsaker och skära ner på raffinerat socker, salt och alkohol kommer du att märka omedelbara förändringar i din kropp och ditt humör.

    Till skillnad från strikta dieter som är svåra att hålla fast vid i längden behöver du inte lämna bort vissa typer av livsmedel helt från din dagliga rutin. Fokusera istället på att balansera mängden av fett, kolhydrater och protein i dina måltider.

    Inkludera en del grönsaker, en del spannmål och en del protein (vegetariskt eller animaliskt) i varje måltid. Det är även viktigt att äta regelbundet och med jämna mellanrum. Att äta alla måltider ungefär vid samma tidpunkt varje dag främjar dessutom matsmältningen.

    Håll ett öga på ditt kaloriintag. Att äta för lite kalorier kan leda till att din energinivå sjunker, medan ett högt kaloriintag orsakar viktökning. Det genomsnittliga kaloriintaget för vuxna är cirka 2000 kcal per dag, men detta varierar från en person till en annan, beroende på din livsstil och många olika faktorer.

    Sist men inte minst, tillåt dig själv att njuta ibland. Du kan till exempel välja en dag i veckan som du äter precis vad du vill, utan att få dåligt samvete. Att ha en fuskdag med jämna mellanrum är viktigt för din ämnesomsättning. Det ger din kropp en energiboost och hjälper dig att upprätthålla motivationen, så att du kan hålla dig i form resten av veckan.

  2. Drick vatten

    Det är viktigt att dricka rikligt med vatten för att undvika vätskebrist. Det rekommenderas att man dricker minst två liter om dagen. Du kan även dricka andra drycker. Te är ett hälsosamt alternativ, förutsatt att du inte använder socker. Te är rikt på antioxidanter och innehåller mindre koffein än kaffe.

    Du kan även göra smoothies med färska bär och frukter som innehåller viktiga vitaminer för kroppen. Man kan göra smoothies i många varianter och smaker. De är dessutom lättsmälta och ökar mättnadskänslan. Du kan blanda ihop en smoothie snabbt och enkelt med en bärbar blender, som Go Blend Pro.

  3. Motionera

    Om du inte gillar att träna kan du börja med att gå på en halvtimmes promenad varje dag och sedan gradvis börja jogga eller springa. Det finns även mängder av inspirerande träningsvideos online, för både nybörjare och erfarna, med enkla övningar som du kan göra hemma utan någon utrustning.

    Du kan även prova gruppgymnastik eller bli medlem på ett lokalt gym. Att träna tillsammans med andra människor ger ökad motivation och energi. Försök hitta en aktivitet som är utmanande och motiverar dig att ta dig upp från soffan och röra på dig. För optimal effekt på din kropp och hälsa bör du träna minst tre gånger i veckan. Du kan prova olika aktiviteter varje gång, det viktigaste är att hålla igång.

  4. Sov tillräckligt

    Att sova tillräckligt är nödvändigt för att kroppen ska fungera korrekt. När man är utvilad har man mera energi och kan lättare hantera stress. Tillräcklig sömn kan även göra det lättare att kontrollera aptiten. Om man sover för lite kan man få ökat sötsug och mera lust att småäta. När vi vilar förnyas kroppens celler, vilket innebär att även musklerna utvecklas. Sov minst åtta timmar per natt för att ladda batterierna och hålla dig pigg och frisk!

  5. Lär dig om din kost

    Många livsmedel och kosttillskott använder ord som “naturlig”, “light” eller "0%", men det innebär inte alltid att de är nyttiga. Lita inte blint på förpackningen, eftersom den ibland kan vara vilseledande. För att vara säker på vad du lägger på tallriken kan du läsa om produktens ingredienser och näringsinnehåll, som brukar stå skrivna på etiketten. Du kan även ladda ner en app på mobilen, som hjälper dig att hålla koll på olika livsmedels näringsvärde och kaloriinnehåll.

  6. Undvik stress

    Att vara stressad är väldigt ansträngande både för kroppen och knoppen. Eftersom psykisk och fysisk hälsa går hand i hand bör du undvika stress för att må bra.

    Om du lätt blir stressad på grund av till exempel ditt arbete kan du prova olika metoder för att behandla stress. Meditation och yoga är bra alternativ som hjälper dig att slappna av både psykiskt och fysiskt samt dessutom kan hjälpa dig att förbränna kalorier!

  7. Organisera

    Det finns många aspekter som påverkar vår hälsa och vårt välmående. Att följa en hälsosam livsstil med tillräcklig motion, hälsosam mat och tillräcklig sömn kräver planering. Om du är väldigt upptagen kan du behöva planera din dag i förväg. Du kan till exempel förbereda hela veckans måltider varje söndag eller förbereda en matlåda för nästa dag. Med den här metoden undviker du att äta något onyttigt för att du inte hinner laga mat. Det samma gäller träning. Välj ett gym som är nära ditt hem eller jobb eller träna på helgerna.

    Framför allt är det viktigt att fokusera på ditt mål. Vad är orsaken till att du vill förbättra din kost och hälsa? Att vänja sig vid nya vanor kräver tid, tålamod och övning, men det finns inga omvägar till en bättre hälsa.

Andra intressanta artiklar

Rekommenderade Produkter

Dela med