• Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Gratis frakt vid köp över 499 kr

    Beställningar innan 17:00 skickas samma dag

  • Alltid säkra betalningsmetoder

    Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

5 Tips för bättre matsmältning

Vårt matsmältningssystem spelar en betydande roll för vår kropps hälsa och välbefinnande; det ansvarar för att bryta ner de livsmedel vi äter, ta upp viktiga näringsämnen och göra sig av med avfallsämnen. Men vad kan du själv göra för att upprätthålla en frisk och bra matsmältning? För att hjälpa dig som lider av dålig matsmältning har vi skapat en lista med fem enkla saker du kan göra för att stödja en sund matsmältning. Dessa metoder är lätta att integrera i ditt dagliga liv och kan ha enorma fördelar för din kropp och hälsa!

  1. Ät rikligt med fibrer

    Fiberrik kost är nyckeln till ett fungerande matsmältningssystem, eftersom det hjälper till att sätta igång magen och stödja tarmrörelsen. Om din kost inte innehåller tillräckligt med fibrer kan du uppleva problem med matsmältningen, förstoppning och ännu allvarligare problem. En fungerande matsmältning är viktig för att hålla oss friska. Några av de bästa livsmedlen att lägga till i din dagliga kost som innehåller mycket fibrer är fullkorn (i spannmål, pasta och bröd), baljväxter, bönor, nötter, frön, bär, melon, apelsin, banan, broccoli och majs. Dessa livsmedel är dessutom nyttiga och bra även för resten av kroppen.

  2. Motionera regelbundet

    Motion är inte bara viktigt för din allmänna hälsa, utan det förebygger även dålig matsmältning och låg ämnesomsättning. Regelbunden motion kan hjälpa till att förbättra matsmältningen och öka blodflödet, vilket stimulerar musklerna i mag- och tarmkanalen. Detta hjälper matsmältningssystemet att fungera normalt och är ett naturligt sätt att motverka störd matsmältning.

  3. Drick mycket vatten

    Att dricka mycket vatten under dagen för att undvika uttorkning är viktigt för att matsmältningssystemet ska fungera problemfritt. Vatten används i matsmältningen för att hjälpa till att absorbera nödvändiga näringsämnen från maten vi äter samt för att bryta ner fast föda. Det är alltså inte bara dåligt för din allmänna hälsa om din kropp är uttorkad, utan det kan även leda till att matsmältningsprocessen saktas ner. Dålig matsmältning orsakar flera problem, som förstoppning.

  4. Lägg till probiotika i din diet

    Probiotika är levande bakterier som hjälper till att öka nivåerna av nyttiga bakterier i tarmen. De lever i tarmen och arbetar för att stödja en sund och bra matsmältning. De bidrar också till att upprätthålla balansen i tarmfloran för att hålla oss friska och hjälper kroppen att få ut det mesta av maten vi äter. Probiotika förekommer i många sorters yoghurt och fermenterade livsmedel som kefir och kombucha. Det finns även naturliga probiotikatillskott som kan användas då man behöver en dos med högre koncentration.

  5. Minska intaget av fet mat

    Vi känner alla till nackdelarna med att äta för mycket stekt, friterad och fet mat, men visste du vilken effekt det kan ha på din matsmältning? Dessa typer av livsmedel är väldigt svåra för din kropp att smälta och därför bromsar de matsmältningsprocessen och kan leda till förstoppning. På grund av detta är det bäst att begränsa mängden snabbmat du äter och prova alternativ med låg fetthalt, till exempel lättmjölk istället för helmjölk eller kalkonbacon istället för vanlig bacon.