• Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Gratis frakt vid köp över 499 kr

    Beställningar innan 17:00 skickas samma dag

  • Alltid säkra betalningsmetoder

    Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

Varför går jag inte ner i vikt?

Det kan vara väldigt frustrerande när vi anstränger oss på alla möjliga sätt för att gå ner i vikt snabbt, inklusive tränar och följer en strikt diet, men ändå inte lyckas uppnå de resultat vi strävar efter. Att uppleva detta kan lätt göra oss besvikna och omotiverade, vilket kan leda till att vi återgår till vår vanliga rutin och ohälsosamma diet.

Det första vi bör tänka på när vi vill gå ner i vikt är att viktnedgång innebär mera än att bara äta mindre kalorier. För gå ner i vikt krävs flera olika processer, som tillsammans kan ge upphov till ett fantastiskt slutresultat. Detta betyder även att det kan finnas flera olika orsaker till att det kan vara svårt att bli av med sina extra kilon. Några vanliga anledningar till att man inte lyckas gå ner i vikt trots ansträngningar är:

Otillräcklig sömn: När man inte får tillräcklig med sömn blir även ämnesomsättningen långsammare, vilket leder till att kroppen inte bränner kalorier tillräckligt fort och därmed hindrar kroppen från att gå ner i vikt.

Låg ämnesomsättning: En långsam metabolism kan vara orsaken till att du inte lyckas gå ner i vikt så fort som du önskar. Vår ämnesomsättning avgör hur fort vi förbränner kalorier och hos en del personer är den långsammare än hos andra. En låg ämnesomsättning gör det svårare att gå ner i vikt snabbt.

Hypertyreos: Både en underaktiv och en överaktiv sköldkörtel kan orsaka viktökning, eftersom personer med sköldkörtelproblem tenderar att vara känna sig hungriga oftare än normalt vanligt. Även ansamling av salt och vätska i kroppen kan få personer som lider av Hypertyreos att gå upp i vikt.

Kön: Vårt kön kan ha en stor inverkan på hur fort vi lyckas gå ner i vikt. Det är i allmänhet lättare för män att gå ner i vikt än för kvinnor. Det finns dock många faktorer som kan göra det svårt för en kvinna att gå ner i vikt, så detta är bara en potentiell faktor som kan vara en anledning till att det krävs mera ansträngningar för att lyckas bli av med extra kilon.

Alla ovanstående orsaker kan vara anledningen till att du kämpar för att gå ner i vikt. Du kan även vara i en period då viktminskningen stannat eller saktats ner. Detta fenomen kallas för en viktplatå.

Vad är en viktplatå?

En viktplatå är en tidsperiod då man går ner i vikt långsammare eller upphör att gå ner i vikt helt, trots att man försöker banta eller minska i vikt. Detta kan ske även om man följer en strikt rutin och diet. Men oroa dig inte! Det är normalt och kan hända vem som helst som försöker tappa några kilon. För att tackla problemet bör du först förstå orsaken bakom besväret.

Orsaker till viktplatå

När man hamnar i en viktplatå innebär det att ämnesomsättningen har saktat ner. När detta händer motsvarar nivån mat du äter den nivå av kalorier du förbränner, vilket gör det svårt att minska på kalorierna. En person som fastnat i en viktminskningsplatå går inte ner i vikt trots ansträngningar, vilket kan kännas omotiverande och leda till att man avbryter sin diet och återgår till dåliga vanor. Men ge inte upp! Det finns några tips som kan hjälpa dig att bryta platån.

Tips för att uppnå dina viktminskningsmål


Öka din fysiska aktivitet och övervaka kaloriintaget. Din viktminskning kan ha avtagit som du inte har hållit koll på eller upprätthållit din träningsrutin!
Prova olika sorters viktminskningsmetoder för mer variation. Att hålla dig till samma rutin är inte bara uttråkande, när kroppen vänjer sig vid en rutin kan viktminskningen sakta ner.
Sov mera. Sömnbrist kan du stoppa viktnedgången eller till och med få dig att gå upp i vikt. Tillräcklig sömn är viktigt för kroppen och ger mer energi.
Snabba på ämnesomsättningen. Öka metabolismen genom att lägga till livsmedel som boostar ämnesomsättningen. Inkludera grönt te och chilipeppar i din dagliga diet för ökad förbränning.