• Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Gratis frakt vid köp över 499 kr

    Beställningar innan 17:00 skickas samma dag

  • Alltid säkra betalningsmetoder

    Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

Gurkmejakapslar : allt du behöver veta om denna helande krydda

Gurkmeja, även känt som den gyllene kryddan eller indiskt saffran, är en urgammal krydda som har använts i matlagning och för sina medicinska egenskaper sedan urminnes tider. Gurkmejan, vars latinska namn är Curcuma longa, är en planta som skördas i Indien och andra sydasiatiska länder.

Om du aldrig hört talas om gurkmeja är det en krydda som kommer från roten på gurkmejaväxten. Att använda gurkmeja i matlagning är inte en ny företeelse, den har faktiskt använts inom asiatisk matlagning i tusentals år! På senaste tid har den blivit otroligt populär, inte bara för sin skarpa smak utan för sina medicinska egenskaper.

En kan säga att gurkmeja är en av de mest effektiva och näringsrika superfooden i världen. Gurkmeja tillhör familjen ingefärsväxter och kan hittas kommersiellt i olika former så som krydda, pulver, rötter, kapslar, te och extrakt.

Så, innan du känner dig lockad att besöka kryddhyllan och fylla på ditt lager av denna magiska krydda finns här allt du behöver veta för att gör rätt val för dig.

Vad är gurkmeja?

Det finns många kemiska föreningar i gurkmeja där kurkumin är den viktigaste ämnet. Det är det aktiva ämnet i gurkmeja och har kraftfull antioxidativa och antiinflammatoriska egenskaper.

Kurkuminet gör gurkmeja till en mervärdesmat eller nyttomat, alltså livsmedel som kan ha positiva hälsoeffekter. Tyvärr är inte nivåerna av kurkumin jättehöga i gurkmeja.[1] Det är därför extremt svårt att få i sig tillräckligt med kurkumin enbart genom att använda gurkmeja som krydda i matlagningen. Därför är det bättre att ta kosttillskott på gurkmeja, vilket innehåller mycket högre nivåer av välgörande kurkumin.

Vad har gurkmeja för näringsvärde?

United States Department of Agriculture (USDA) National Nutrient Database menar att en msk med gurkmejapulver innehåller: [2]

  • Kalorier - 29
  • Protein - 0.91 g
  • Fett – 0.31 g
  • Kolhydrater – 6.31 g
  • Fiber – 2.1 g
  • Socker – 0.3 g

Samma msk gurkmejapulver förser dig med: [3]

  • 16 % av det rekommenderade dagliga intaget av järn
  • 26% av det rekommenderade dagliga intaget av mangan
  • 5% av det rekommenderade dagliga intaget av kalium
  • 3% av det rekommenderade dagliga intaget av vitamin C

Kurkumin och dess biotillgänglighet

Kurkumin tenderar att ha antioxidativa, antiinflammatoriska, anticancerogena och neurotrofiska egenskaper vilket hjälper till att förebygga och behandla flera olika sjukdomar. Trots att det kan göra underverk påverkar dess låga biotillgänglighet den kliniska effektiviteten.

Så vad är biotillgänglighet och varför är det så viktigt?

Biotillgänglighet är den hastighet med vilken kroppen kan ta upp ett visst ämne i hjärt- och kärlsystemet och på så sätt ha en aktiv effekt på den. Detta betyder att gurkmeja innehållande kurkumin är svårt för kroppen att absorbera och att biotillgängligheten i kosttillskott med gurkmeja i kapselform måste förbättras. Det finns flera olika anledningar till att biotillgängligheten är så låg i gurkmejakapslar, bland annat:

  • Dess snabba nedbrytning genom ämnesomsättningen och utsöndring från kroppen.
  • Sättet på vilket det distribueras i kroppens vävnad.
  • Dess korta livslängd minskar dess aktivitet i kroppen.
  • Dess låga löslighet i vatten.

Som tur är finns det en massa sätt att förbättra biotillgängligheten hos gurkmeja och gurkmejakaplsa.

  • Kombinera gurkmeja med svartpeppar. Svartpeppar är rikt på piperin, ett naturligt ämne som hjälper till att öka upptagningsförmågan av kurkumin med 2000%. [4]
  • Du kan blanda gurkmeja med olika fetter såsom olivolja, linfröolja eller kokosnötsolja.
  • Kurkumin i form av mikroniserat pulver och den flytande micellära formen hjälper till att öka dess orala biotillgänglighet.[5]

Allt som allt kan de ovan nämnda metoderna öka gurkmejans biotillgänglighet avsevärt.

Viktiga hälsofördelar med gurkmeja och kurkumin:

All about Turmeric

  1. Det är antiinflammatoriskt

    Kurkumin, som är det aktiva ingrediensen i gurkmeja, har kraftfulla antiinflammatoriska egenskaper som hjälper till med att upprätthålla hälsosamma reaktioner på inflammationer. Dess antiinflammatoriska egenskaper har framgångsrikt använts vid behandling av reumatoid artrit och artros.

    Personer som lider av artrit borde konsumera kryddan på en daglig basis för att minska inflammation och mild smärta lederna. Du kan också blanda ut gurkmejapulver i vatten och smörja området som är svullet. Detta kan ge dig tillfällig och långvarig lindring.

  2. Hjälper matsmältningen

    Om du lider av matsmältningsproblem kan rå gurkmeja hjälpa dig med problemet. Den aktiva ingrediensen i kryddan hjälper gallblåsan att producera galla vilket gör matsmältningssystemet mer effektivt. Det har också visat sig vara bra för att reducera symtom på gasbildning och uppsvälldhet.

  3. Det har läkande egenskaper

    En av de viktigaste hälsofördelarna med gurkmeja är dess läkande egenskaper. Dess naturliga antibakteriella och antiseptiska egenskaper gör gurkmeja till en effektiv desinfektionsmedel. Det hjälper även till med påskynda läkningsprocessen av sår. Som en snabb kur kan du applicera en pasta gjord på kurkuminpulver och vatten på små skrubbsår och skärsår.

  4. Hjälper mot diabetes

    Det finns bra nyheter för personer som lider av förstadium till diabetes. De antiinflammatoriska och antioxidativa egenskaperna hos kurkumin hjälper till att fördröja uppkomsten av typ 2 diabetes. Det hjälper också till med att sänka insulinnivåerna och öka effekten av medicin som används för att behandla diabetes. Oavsett är det viktigt att konsultera med en läkare innan du tar gurkmeja i kombination med stark medicin.

  5. Förbättrar immunförsvaret

    Gurkmeja är rikt på lipopolysackarider, ett ämne som är känt för sina antivirus, antimykotika och antibakteriella egenskaper vilka hjälper till att stimulera immunförsvaret. Att dricka gurjmejamjök dagligen kan göra under för din hälsa. Allt du behöver göra är att addera en tsk gurkmejapulver i ett glas med varm mjölk och sedan dricka det dagligen. Du kan även prova gurkmejate.

  6. Förbättrar leverfunktionen

    Gurkmeja är känt för sina antioxidativa egenskaper, detta hjälper till med att öka produktionen av viktiga enzymer som bidrar till att reducera gifter i blodet och levern. Genom att förbättra blodcirkulationen hjälper även gurkmeja till med att hålla levern frisk.

Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric

Vad finns det för möjliga bieffekter av gurkmeja?

Både gurkmeja och kurkumin (gurkmejans aktiva ingrediens) är allmänt ansedda säkra att äta och verkar inte ha några bieffekter. Om det tas i stora doser kan det dock ha vissa vanliga bieffekter hos vissa personer. Detta kan inkludera illamående, yrsel, magbesvär eller diarre. Detta kan ha att göra med att stora doser av gurkmeja ökar produktionen av magsyra vilket kan leda till matsmältningsproblem.

Om det används i små mängder kan gurkmeja vara både säkert och effektivt. Om det tas i form av kosttillskott bör det dock inte tas av gravida kvinnor då det eventuellt kan framkalla verkar. Den gyllene regeln är att ta gurkmeja med måtta. Detta är nyckeln till att dra nytta av de många hälsofördelarna hos kurkumin utan att behöva lida av bieffekter.

Rekommenderad dosering av gurkmeja:

Turmeric Capsules & Powder

Oftast används 500-2000 mg gurkmeja per dag i form av kurkuminextrakt i studier. Detta är mycket högre än nivåerna kurkumin som går att hitta i naturlig gurkmeja. För att förstå lite bättre kommer här ett exempel.

När gurkmeja används som krydda i en vanlig indisk diet innehåller maten ca 2000-2500 mg gurkmeja vilket resulterar i ca 60-100 mg kurkumin per dag. När den extraheras kan samma mängd förse dig med upp till 1900-2375 mg kurkumin.[7]

När gurkmeja enbart används som krydda har den dock fortfarande en massa fördelar. Det finns fortfarande inga officiella överenskommelser på vad som är en rekommenderad dos av gurkmeja och kurkumin. Här nedan listar vi dock doserna som används vid forskning som visat lovande resultat. [8]

  • Irriterad hud: 500 mg gurkmejaextrakt två gånger dagligen i 8 veckor
  • Högt kolesterol: 700 mg gurkmejaextrakt två gånger dagligen i 3 månader
  • Osteoarthritis: 500mg gurkmejaextrakt två gånger dagligen i 2-3 månader

Det rekommenderas inte att ta dagliga doser av gurkmeja och kurkumin långsiktigt. WHO (World Health Organization) har fastställt att det är säkert med ett dagligt intag av gurkmeja och kurkumin på 1,4 mg per 0,5 kg av kroppsvikten.[9]

Med det sagt, kom ihåg att alla former av växtbaserade kosttillskott bör tas med försiktighet. Konsultera alltid med en läkare innan du tar gurkmejakapslar eller kosttillskott som innehåller kurkumin.

Vanliga frågor relaterade till gurkmejakapslar

  1. Är inte gurkmeja och kurkumin samma sak?

    Nej det är dem inte. Kurkumin är inte samma sak som gurkmeja, det är den aktiva ingrediensen i gurkmeja vilken ansvarar för de flesta av gurkmejans hälsofördelar. Det är även kurkumin som ger gurkmejan dess gula färg.

  2. Vilka försiktighetsåtgärder bör jag vidta innan jag äter gurkmeja?

    Gurkmeja är en krydda och anses ofta vara säker att äta. Ett intag på 1-1,5 msk gurkmejapulver per dag anses helt säker. Kurkuminkapslar innehåller höga % kurkumin och en överdosering kan leda till bieffekter.

  3. Kan jag ta kurkuminkapslar under graviditeten och under amning?

    Många mödrar konsumerar gurkmeja som en del av deras diet genom hela graviditeten och amningen. Det rekommenderas dock att du konsulterar med en läkare innan du tar några kosttillskott.

  4. Är kosttillskott med kurkumin säkra?

    Kurkumin kommer från gurkmejaextrakt och har kategoriserats som säkra med inga kända bieffekter. Med det sagt är det alltid viktigt att köpa ekologiska kosttillskott.

Slutsats

Gurkmeja, speciellt kurkumin (gurkmejans aktiva ingrediens), har flera vetenskapligt bevisade hälsofördelar. Den gyllene kryddan har visat sig vara extremt fördelaktig när det kommer till att förbättra immunförsvaret, kontrollera blodtrycket och lindra smärta. Dess kraftfulla antioxidativa och antiinflammatoriska egenskaperna hjälper till med att lindra symtomen av artrit och även depression.

Men, som det är med all form av alternativ medicin är det klokt att konsultera med en läkare innan du tar kurkuminkosttillskott från gurkmeja för att behandla sjukdomstillstånd. Se till att du köper ekologiska gurkmejakapslar och att du använder dig av ekologiskt gurkmejapulver i din matlagning.

References:

  1. National Center for Biotechnology Information (PMID: 17044766), 2006
  2. National Nutrient Database for Standard Reference Legacy Release, April 2018
  3. Self-Nutrition Data
  4. National Center for Biotechnology Information (PMID: 9619120), May 1988
  5. National Center for Biotechnology Information (PMID: 24402825), Mar 2014
  6. National Center for Biotechnology Information (PMCID: PMC5388087), Jun 2016
  7. National Center for Biotechnology Information (PMID: 21194249), Dec 2010
  8. National Center for Biotechnology Information (PMID: 28417091), Jun 2016