• Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Dataskyddsförordningen

    Dina uppgifter är säkra hos oss

Celluliter på låren - hur blir man av med dem?

Celluliter är något som drabbar de allra flesta kvinnorna, i alla olika åldrar. Det är ingenting du är ensam om, men det kan fortfarande finnas många frågor kring det. I den här artikeln kommer vi ta upp problemet med hur du kan bli av med celluliter på låren samt vad som orsakar celluliter. För att reda ut hur du effektivt kan bli av med denna åkomma kommer vi besvara frågorna: vad orsakar dem och hur blir man av med celluliterna?

Vad orsakar celluliter?

Detta är en kombination av två faktorer, fett och kollagenfibrer. Jämfört med män, så har kvinnor en viss typ av kollagenfibrer i sin underkropp som går vertikalt upp och ner som en staketet. Denna rakt upp och ner fördelning av kollagenfibrer är den största anledningen kvinnor får dem och män inte gör det. Uppskattningsvis drabbas hela 90 % av alla kvinnor celluliter och liknande hudåkommor jämfört med 10 % av alla män. Det ytliga lagret av kollagenet hos män utgör mer av ett nötaktigt mönster vilket gör det svårare för dem att bildas.

Tillståndet orsakas då den vertikala fördelningen av kvinnliga kollagenfibrer bildar en slags ficka i vilken fettceller kan växa. När fettcellerna växer i storlek så packas de tätt samman av kollagenfibrerna detta leder till att huden får ett rynkigt och ojämnt utseende. Denna förpackning av fett skapar den karakteristiska veckningen av celluliter. Om du fortfarande har problem med att föreställa detta, föreställ dig att fylla fickorna med glaskulor och gnugga din hand längs utsidan. Den gropiga utskjutande känslan ger dig en uppfattning om hur de kan kännas.

Fettet i underkroppen hos kvinnor är annorlunda än hos män. Kvinnor har cirka 9 gånger flera fettvävnader jämfört med män. Detta innebär att kvinnor de förlorar vikt de ofta gå ner i vikt snabbare från överkroppen (byst, midja och armar) jämfört med underkroppen (höfter, lår och rumpa). Det gör också att kvinnor oftare drabbas oftare än män eftersom att det är på underkroppen man oftast ser får celluliter.

Celluliter är att underhudsfetten klumpar ihop sig under huden vilket blir synligt. Det är vanligast att få celluliter över lår och rumpa. Om man får eller inte får celluliter beror tyvärr väldigt mycket på genetik, vilket inte är så mycket man kan styra över själv. Dock finns det saker man kan göra för att bli av med celluliter eller förebygga dem med de förutsättningar man har.

Bli av med celluliterna

En av de saker som många kvinnor undrar är hur det kommer sig att vissa kvinnor och andra inte? Och hur kommer vissa överviktiga kvinnor inte har lika mycket celluliter som vissa smalare kvinnor? Dessa är svåra frågor att svara på och visar att det finns många andra faktorer än övervikt till varför de uppstår. Denna åkomma är inte bara en fråga om att ha överflödigt fett eller att gå ner i vikt. Det är en fråga om att göra något för att ta itu med både fettförbränning och den individuella styrkan och hälsan och välmående.

Anledningen vissa kvinnor får åkomman och vissa kvinnor inte har ofta att göra med genetik. Så för att bli av med dem är fullt möjligt för en del kvinnor och betydligt svårare för andra men det är nödvändligt då det finns flera sätt på vilket sätt celluliter kan påverka din hälsa. Men oavsett genetiskpåverkan kan uppkomsten av celluliter alltid förbättras. Det finns olika sätt att ta itu med detta vilket kommer att diskuteras nu.

Hur du blir av med dina celluliter

Du kan gå ner i vikt men detta är bara en del av problemet. Att bli av med dem är ofta mycket mer än att bara förlora kroppsfett. Det är inte alltid lätt men det finns hjälp att få och ett flertal olika metoder som kan fungera. Även de med den värsta uppkomsten av åkomman kan minska utseendet och reducera dem.

Fett

Det första du ska göra är att bränna fett. För att göra detta gäller det att motionera regelbundet och äta en hälsosam kost.

Så för att öka förbränningen kan du skära ner på antalet kolhydrater i din diet. Håll det totala intaget av kolhydrater till 100g om dagen och böra intervallträna, inför sedan träning med vikter och konditionspass, så som promenader för att uppnå bäst resultat.

Detta betyder inte att du ska ligga på kaloriunderskott eller svälta dig själv. En hälsosam diet och vardaglig motion är det absolut bästa för kroppen. Att hålla sig ifrån mat och gå hungrig slutar oftast med motsatt effekt då man istället börjar hetsäta onyttigt eftersom att kroppen dippar i energi och det blir svårt att hålla sig ifrån onyttig mat. En nyttig men rik kost och att ta trappan istället för rulltrappan, promenera hem istället för att ta bussen sista biten och gå på långa power-walks på helgerna är utmärkta och enkla sätt att leva hälsosamt och gå ner i vikt för att bli av med celluliter.

Värme, vibration och krämer

Det finns olika typer av behandlingar som i grunden går ut på att hjälpa kroppen att öka produktionen av kollagen genom stimulans av den djupa vävnaden med metoder som till exempel värme, vibration och ljusterapi. Dessa cellulitbehandlingar arbetar med att stärka och omorganisera kollagennivån i kroppen genom vad som ofta kallas "kollagenombyggnad". För dem som vill ha en lågteknologisk version av djupvävnadsmassage så finns det speciella typer av krämer så som Oligo DX Anti Cellulite Creme .

En helt naturlig kräm som denna tränger in i huden och verkar för att stimulera blodcirkulationen vilket kan hjälpa mot celluliter. Den kan även hjälpa till att avlägsna gifter och vätska från huden som fastnat vilket kan vara positivt för att bli av med celluliter.

Fibrer

Stärka kroppen med fibrer kan även vara ett sätt att bli av med eller minska celluliter. Detta är den svåraste biten och även om det finns några snabba sätt att tillföra fiber till kroppen så kommer dina bästa resultat uppnås med att kombinera fettförbränningsteknikerna ovan med ett regelbundet intag av fiber och några av de mest effektiva metoderna för cellulitbehandling.

En fibrerrik kost har många fördelar för kroppen.

  • Ät mycket grönsaker, sikta på 500 g per dag. Detta är enkelt att komma upp i om du inkluderar grönsaker i alla måltider.
  • Fibrerrikt bröd som till exempel grovt bröd eller knäckebröd är bra att äta till frukost eller mellanmål
  • Försök äta mycket frukt. Till exempel ta en frukt till frukosten och till mellanmål
  • Havregryn är både rikt på fibrer och nyttigt. Det är även mättande och fungerar utmärkt för en frukost som hjälper en hålla igång tills det är dags för lunch
  • Torkade aprikoser och torkade äpplen är bra som snacks när man blir hungrig mellan målen.

BLODCIRKULATION

Det är väldigt viktigt att få igång sin blodcirkulation för att bli av med celluliter. Massage, torrborstning och peeling är tre saker som kan hjälpa. Att massera huden och röra på sig kan hjälpa att hålla igång blodcirkulationen. Torrborstning och peeling kan båda vara bra för att exfoliera huden, bli av med döda hudceller och samtidigt stimulera blodcirkulationen. Testa en naturlig bodyscrub för celluliter.