• Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Gratis frakt vid köp över 499 kr

    Beställningar innan 17:00 skickas samma dag

  • Alltid säkra betalningsmetoder

    Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

5 Tips På Fantastisk Mat För Viktnedgång

Precis som när träning effektivt hjälper oss att gå ner i vikt, kan vissa livsmedel också användas som ett redskap för viktnedgång. Vissa livsmedel kan, enligt forskare, ha stor inverkan på aptiten samt på kroppens fettförbränning och metabolism. Detta innebär att vi kan lägga till dessa livsmedel i vår livsstil och kost för att hjälpa till att kontrollera vikten.

Så vilken mat kan ha en inverkan på vikten? Baserat på flera undersökningar ökar vikten mest då vi äter sockerbaserade, stekta, bearbetade och feta livsmedel och vi bör därför undvika denna typ av mat när vi vill gå ner i vikt. Håll dig borta från bland annat söta drycker, chips och alltför stora mängder rött kött om du vill bli av med de där extra kilona. Grönsaker, fullkorn, nötter, naturlig yoghurt och frukt är däremot förknippade med viktminskning och bör konsumeras regelbundet. Det finns även andra livsmedel som anses vara fettförbrännande mat och lämplig mat för bantning och viktnedgång. Till dem hör:

Grönt Te
1. Grönt Te
Det finns många varianter av grönt te och de flesta kan vara väldigt bra för viktminskning och kroppens allmänna välmående. Enligt studier kan koffein och flavonoider som finns i grönt te bidra till att öka fettoxidationen, snabba på metabolismen och öka insulinproduktionen. Enligt en specifik undersökning visade det sig att människor som dricker grönt te kan gå ner hela 1,3 kg på 12 veckor. Detta kan dock givetvis variera från person till person. En av de bästa typerna av grönt te är Matcha te, som är känt för att vara den rikaste källan till antioxidanter och näringsämnen, eftersom hela dess blad används till att framställa teet.
Ägg
2. Ägg
Ägg är ett annat populärt livsmedel som gör underverk i en diet med fettförbrännande mat. De är näringsrika, har lågt kaloriinnehåll och är väldigt rika på protein, nyttiga fetter och andra viktiga mineraler och vitaminer. Äggrätter anses också vara bra eftersom de är näringstäta och mättande. Eftersom ägg innehåller rikligt med aminosyror kan de dessutom hjälpa till att öka metabolismen. Detta gör dem till en perfekt rätt att börja dagen med!
Bladgrönsaker
3. Bladgrönsaker
Bladgrönsaker har flera fördelaktiga egenskaper som gör dem till ett utmärkt livsmedel för viktnedgång. Detta beror på att de har ett lågt kolhydrat- och kaloriinnehåll samt innehåller rikligt med fibrer. Bladgrönsaker är också väldigt näringsrika eftersom de innehåller stora mängder av antioxidanter, vitaminer och mineraler som kalcium. En annan fördel med bladgrönsaker är att de kan öka din portionsstorlek utan att du ökar kaloriintaget. Detta gör dem till en utmärkt ingrediens i mat som bränner kalorier. Några utsökta exempel på bladgrönsaker som du kan inkludera i din kost är spenat, grönkål,mangold och kinakål.
Lax
4. Lax
Lax är fullpackat med högkvalitativt protein, nyttiga fetter och många andra näringsämnen. Fisk som lax är väldigt hälsosam och mättande och kan hålla dig mätt i flera timmar med ett väldigt lågt kaloriintag. Lax är utmärkt i en diet med fettförbrännande mat, eftersom det innehåller en anmärkningsvärd mängd jod som är bra för sköldkörtelfunktionen, som i sin tur är nödvändig för att hålla metabolismen igång. Det är också rikt på fördelaktigt Omega 3 som kan stödja vikten och även gör underverk för håret, huden, naglarna, hjärtat och hjärnan!
Chilipeppar
5. Chilipeppar
Chilipeppar är en annan bra ingrediens i mat som bränner fett, eftersom det kan hjälpa till att öka ämnesomsättningen. Kapsaicin som finns i chilipeppar är känt för att förhindra viktökning när bara en liten mängd läggs till en måltid, denna upptäckt har bevisat att chilipeppar är effektivt för viktnedgång. Den starka kryddan är dessutom perfekt för att ge smak åt en annars tråkig måltid!