• Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Gratis frakt vid köp över 499 kr

    Beställningar innan 17:00 skickas samma dag

  • Alltid säkra betalningsmetoder

    Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

10 Lätta övningar för att gå ner i vikt hemma

Motion är viktigt för att upprätthålla en god hälsa och därför bör man träna regelbundet. När man vill gå ner i vikt är det av ännu större vikt, eftersom träning är en nyckel till viktnedgång. Ibland kan det vara svårt att hålla fast vid den intensiva och strikta rutinen att gå till gymmet, och det kan upplevas som jobbigt och ointressant för många. Om ditt mål är att uppnå drömkroppen genom att gå ner några extra kilon utan att lämna hemmet, är den här artikeln för dig. Här är några enkla hemmaövningar för att gå ner i vikt snabbt och enkelt, utan att behöva gå till gymmet.

1. Crunches

Crunches är den perfekt övningen för att träna mage hemma. Övningen minskar fett på magen och stärker magmusklerna. Den kan även hjälpa till att bygga musklerna och är därför en av de populäraste magövningarna. Utför övningen genom att ligga på rygg med böjda ben och händerna bakom huvudet. Lyft axlarna från golvet och lyft överkroppen mot benen. Återgå till startpositionen och fortsätt repetera övningen långsamt.

2. Yoga

Yoga är en perfekt träningsmetod för dig som vill träna hemma utan redskap. Yoga har också många andra fördelar eftersom det inte bara stödjer viktminskning, det hjälper också till att läka och stärka dina inre organ och tona din kropp. För bäst effekt rekommenderas det ofta att man tränar yoga på morgonen före eller under soluppgången. Det finns över 250 positioner att välja mellan och av dessa är några speciellt rekommenderade för viktnedgång. Nedåtgående hund, brygga samt båtposition hör till de populäraste övningarna.

3. PiYo Flip

För att göra det mer intressant har vi lagt till den senaste trenden inom träning; PiYo flip. Det kan låta komplicerat, men är egentligen en ganska simpel lågintensiv träningsform, som kan göra kroppen slankare och lättare. Denna rörelse är en bra helkroppsövning som tränar rumpan, benen, armarna, bröstmusklerna, magmusklerna och axlarna. Börja med att ställa dig i plankposition med kroppen i en rak linje, så att du balanserar på handflatorna och tårna. Böj knäna i 90 graders vinkel och lyft din högra hand från mattan, medan du lyfter kroppen i sidoplanka. Fortsätt svänga kroppen och rotera vänster fot. Gör sedan en omvänd rörelse tillbaka till startpositionen. Byt sida och repetera.

4. Planka

Plankan är en av de enklaste och effektivaste övningarna som du kan träna hemma för att gå ner i vikt. Fördelarna med plankan är att den riktar in sig på flera viktiga muskelgrupper i kroppen. Denna övning är effektiv för viktnedgång och kan minska besvär med ryggen och hållningen. Börja med att ställa dig på alla fyra på en matta, med händerna rakt under axlarna. Ställ dig i plankposition genom att sträcka på benen, ett ben åt gången. Håll kroppen i en rak linje genom att spänna magmusklerna och trycka ner händerna och fötterna stadigt mot golvet. Håll positionen i 2 minuter. Det kan var svårt att göra plankan till en början, men det är verkligen värt besväret. Denna övning är utmärkt för att träna rygg hemma.

5. Utfall

Utfall är en perfekt övning för viktnedgång eftersom det stärker musklerna effektivt. Detta är en övning du inte får glömma när du tränar hemma för att gå ner i vikt. Utfallssteg aktiverar benmusklerna, sätesmuskeln samt rygg och mage och är en utmärkt övning för nedre delen av kroppen. Utfall är dessutom en enkel rörelse som kan göras när och var som helst. Stå bara rak och ta ett långt steg framåt med ena benet, så att det andra benet böjs i 90 graders vinkel med knät mot golvet. Håll positionen ett par sekunder och återgå till ursprungspositionen.

6. Knäböj

Vill du bli av med extra kilon på låren och rumpan? Knäböj är den lättaste och effektivaste övningen för att träna rumpan hemma. När du gör rörelsen korrekt aktiveras hela den nedre delen av kroppen, samt mag- och ryggmusklerna. Den här övningen är känd för att effektivt bränna fett på låren och rumpan. Gör rörelsen genom att ställa dig med fötterna axelbrett, böj dig ner i sittande ställning, håll positionen och upprepa.

7. Benlyft åt sidan

Benlyft är en annan enkel övning för dig som vill träna hemma utan redskap. Du kan göra benlyft genom att ligga på sidan och lyfta ett ben upp och sedan sänka ner det igen, eller ställ dig i sidoplanka om du vill göra det mer avancerat. Denna lätta övning ger en slankare figur och kan hjälpa dig att bränna fett på midjan och låren. Det sägs att 300 lyft kan bränna upp till 40 kalorier!

8. Hopprep

Hopprep är ett lätt och roligt sätt att träna hemma för att gå ner i vikt. Att hoppa hopprep tränar hela kroppen och är en effektiv aerobisk träning som tonar musklerna och kan bränna upp till 10 kalorier i minuten. Börja din träningsrutin med att hoppa hopprep 10 minuter i sträck, och öka tiden gradvis då din kropp vänjer sig vid övningen. För att göra det mer avancerat kan du prova olika variationer, som att hoppa på ett ben eller röra dig framåt medan du hoppar. Gör denna övning regelbundet och långsiktigt så kommer du definitivt att se resultat!

9. Stretching

Att stretcha är inte bara avslappnande, det kan även hjälpa dig att gå ner i vikt. 10 minuters stretching efter träning kan bränna runt 50 kalorier, så glöm inte bort att stretcha efter att du tränat hemma. Det kan dessutom öka flexibilitet, rörlighet och blodcirkulation samt motverka stela muskler.

10. Cardio

Cardio, eller kardiovaskulär träning, är aerobisk träning för viktminskning. Du kan välja om du vill träna låg- eller högintensivt. Cardio motverkar stress, ökar blodcirkulationen och stärker hjärtmusklerna. Lätta cardio övningar som du kan göra hemma är krysshopp, step-up, burpees eller jogga på stället.