• Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Dataskyddsförordningen

    Dina uppgifter är säkra hos oss

7 Viktiga livsmedel för muskelökning

När man talar om muskelutveckling är näring en integrerad del av processen. Faktumet är att hur intensiv din träning än är kommer det inte räcka om din diet inte är anpassad. Muskelökning beror på de fysiska ansträngningarna som gjorts men också på en balanserad och hälsosam diet.

Musklerna behöver näringsämnen för att fungera ordentligt. Dessa näringsämnen är närvarande i livsmedel, därmed betydelsen av en god diet. Även om det finns många möjligheter, upptäck dessa 7 optimala livsmedel för att ta del av en bättre muskelökning.


ett ägg
Äggvita - Som sagt är protein viktigt och många som tränar får i sig detta genom att äta äggvita. Med 12g protein per 100g innehåller äggvitan överlägsen protein som hjälper till att utveckla muskler och öka muskelmassan. Dessa proteiner absorberas snabbt av kroppen och kan hjälpa till med muskelförstoringen. Desutom har ägtgvita fördelen att vara rik på vitaminer och mineraler samt ett lågt kolhydratinnehåll. Det är dock inte rekommenderatt att konsomera rå äggvita.
Vitt kött
Vitt kött - För att främja processen med muskelutveckling kan man äta magert kött eftersom att de är utmärkta proteinkällor. Många idrottare och kroppsbyggare äter mycket magert kött som kyckling och kalkon eftersom att de är rika på protein och har en låg mängd mättat fett. Dock rekommenderas det att man tar bort skinnet på köttet eftersom det innehåller en stor mängd fett och kolesterol.
laxbit med sallad
Fisk - Under en muskulär utvecklingsprocess får vi inte försumma de väsentliga fettsyrorna. Att konsumera fett från fisk är därför avgörande under en process av muskelutveckling. Lax, tonfisk, makrill och sill är fiskrika med essentiella fettsyror som omega 3. Dessa fettsyror är direkt involverade i produktionen av testosteron och hjälper också till att minska muskelinflammation. Tonfisk innehåller nästan inga kolhydrater som gör den idealisk att äta om man vill få mer muskler men mindre fett.
Sötpotatis
Sötpotatis - Om du vill öka din muskelmassa glöm potatis och ersätt den med sötpotatisen. Rik på komplexa kolhydrater, har denna mat fördelen av att ge energi som håller under en lång tid. Sötpotatis är idealisk efter fysisk ansträngning. Förutom det komplexa kolhydratinnehållet är sötpotatis rik på vitaminerna A och B, i mineralsalter som kalcium, järn, kalium eller fosfor.
rött kött
Rött kött - Rött kött är en utmärkt källa till essentiella aminosyror för muskelutveckling. Det är rikt på vitaminerna B12, zink och järn vilket gör det till en idealisk mat för idrottare. Det är också rikt på kreatin, en aminosyra som är väsentlig för energiproduktion och muskelutveckling. Rött kött innehåller emellertid mycket mättade fettsyror, vilket är varför det inte är lämpligt att konsumera mer än 2-3 gånger i veckan under en process av muskelutveckling.
Pasta
Pasta - Pasta är också perfekt under en process av muskelutveckling. Det är rikt på kolhydrater, fibrer och protein vilket gör att pasta ger energi till kroppen och stödjer muskeltillväxt. Att äta pasta med till exempel vitt magert kött eller tonfisk kan vara fördelaktigt för din muskelutveckling.
glas med vatten
Vatten - När man talar om muskelutveckling är protein ofta den mat som kommer att tänka på. Vatten är dock en viktig del av att få muskler. Vad är meningen med träning och antagande av en hälsosam kost om du är uttorkad? Kroppen består av ca 70% vatten och har därför ett viktigt behov av vatten för att fungera bra. Vid uttorkning kommer musklerna och koncentrationen inte att vara maximal under den fysiska ansträngningen vilket kan orsaka problem.