Linjerna är öppna måndag - fredag 10.00 - 18.00

08 44 68 24 03 Chatta med oss
* Resultaten från våra produkter kan variera från person till person. Läs mer.
  • Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Nöjdhet garanteras eller pengarna tillbaka

  • Fri frakt

    På ordrar över 499kr

  • Nöjda kunder

    Utmärkta kundomdömen

Fördelar med proteinshake

Att komplettera din kost med en personlig proteinshake kommer att göra en betydande skillnad i din hälsa, energi och kroppssammansättning.

Proteinshakes är inte bara för kroppsbyggare. Att få tillräckligt med protein är viktigt för alla i alla åldrar. Idrottare behöver konsumera mer protein. När vi blir äldre har män och kvinnor speciella proteinbehov. Mitt recept för en komplett proteinshake för optimal prestanda och förlängd hälsa är enkelt att göra - men låt oss börja med några av grunderna för protein.

Proteiner är uråldriga biomolekyler och kan tillföras effektivt med annat myprotein tillskott.. Utan protein kunde inte liv existera. I kroppen utför protein många viktiga funktioner. De bidrar till DNA-replikation, står för strukturen av enzymer som behövs för ämnesomsättningen, är centrala för ett friskt immunsystem, och hjälper till att bygga muskler och starka ben. Av en kombination av endast tjugo aminosyror, byggstenarna i protein, utförs alla proteinfunktioner i kroppen.

Principfunktioner av protein i kroppen

  • Bidrar till enzymaktivitet
  • Deltar i cellsignalering och "överhörning" mellan celler
  • Transporterar hormoner i blodet
  • Håll vätskor och pH i balans
  • Tjänar som byggstenar för hormoner
  • Hjälper blodkoagulering
  • Främjar antikroppsaktivitet
  • Kontrollerar immunaktivitet
  • Skyddar mot allergier
  • Tjänar som kroppsstrukturer, inklusive ben och muskler

Växter och mikroorganismer syntetiserar proteiner. Men djur, inklusive människor, kan inte tillverka alla sina proteiner. Vi måste få nio av de essentiella aminosyrorna från det vi äter. Utan tillräckligt matprotein varje dag vi inte kan frodas.

Nio essentiella aminosyror

  • histidin
  • isoleucin
  • leucin
  • lysin
  • metionin
  • fenylalanin
  • treonin
  • tryptofan
  • valin

Förutom att bygga kroppsvävnad innehåller proteinrika livsmedel också kalorier för energi och det finns flera typer av mat för att bygga muskler som du bör äta. Men hur mycket protein behöver du varje dag för optimal energi?

Hur mycket protein behöver du?

Vår kropp producerar energi från tre primära matkällor: kolhydrater, fetter och proteiner. Kolhydrater och fetter är de vanligaste energikällorna.

Runt om i världen har olika kulturer utvecklat dieter som förlitar sig på kolhydrater eller fett för att producera energi i kroppen. Arktiska folk (som det sibiriska Yupik i Berings hav där jag bodde en vinter i 1968-1969) livnär sig främst på fett från valrossar, sälar och valar. Q'ero-folket från de peruanska Anderna - där jag har genomfört fältarbete sedan 1996 - äter mestadels kolhydrater genom att odla och konsumera en mängd potatis.

Till skillnad från traditionella inhemska dieter, är den moderna amerikanska dieten balanserad men innehåller för många kalorier från kolhydrater så som sockerhaltiga livsmedel och frukter. Dietister har olika åsikter om vad som är den optimala andelen kalorier - enheten för energi i livsmedel - från var och en av de tre primära livsmedels-energikällorna. Du kan effektivt tillföra protein med Impact Whey vassleprotein.

USDA rekommenderar att 45-60 procent av energin kommer från kolhydrater, 20-35 procent från fett, och 25-35 procent från proteiner. Zon 40/30/30-dieten rekommenderar lika procenttal av kalorier från fett och proteiner, med kolhydrater som utgör 40 procent. Den populära Atkinsdieten för viktminskning främjar en högre andel fett: 32 procent från kolhydrater, 22 från protein, och 46 från fett. Teorin bakom Atkins-dieten är att äta mer fett och oljor som tvingar kroppen att bränna fett som energi i stället för kolhydrater, som är lättare att omvandla till energi men sp, gör dig fetare.

Varje gram protein ger 4 kalorier av energi. Kolhydrater ger också 4 kalorier per gram. Fetter ger 9 kalorier för varje gram. Sedan kan den totala dagliga mängden kalorier från proteiner variera från 10 procent - en anledning till att vissa gör sig väl på en vegandiet - upp till 35 procent. Att vara vaksam på dina gram protein är nödvändigt för optimal hälsa och energi.

Antalet gram från protein beror på procent i din kost. Låt oss titta närmare på hur man kan beräkna siffrorna. Baserat på 2.000 kalorier per dag, beroende på hur stor andel av protein som används för att beräkna dagsbehovet, är intervallet för proteinbehovet mellan 25-78 gram.