måndag - fredag | 10.00 - 18.00

08 44 68 24 03 Chatta med oss
  • Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Fri frakt

    På ordrar över 499kr

  • Nöjda kunder

    Utmärkta kundomdömen

7 tecken på att du äter för lite protein

Kroppen har flera finurliga sätt för att berätta för dig om du äter för lite ägg, magert kött, fisk, nötter, mejeriprodukter och proteinrika grönsaker för att ge näring till dina muskler och för din hälsa över lag. Det är viktigt att få i sig tillräckligt med protein, nedan följer sju tecken på att du får i dig för lite.

Du känner dig alltid utmattad och hungrig

Om du arbetar heltid och dessutom har lång resväg till och från ditt arbete, om du tränar regelbundet eller om du alltid har massor av ärenden att ta hand om så kan det vara allt för lätt att bara fylla på med processade kolhydrater varje gång du blir hungrig. Det är dock inte att rekommendera om du vill känna dig mätt och speciellt inte om du vill träna och öka din muskelmassa. Protein tar längre tid för kroppen att bryta ner, vilket får dig att känna dig mätt längre och fyller dig med energi. När du börjar öka ditt proteinintag med proteinpulver eller på annat sätt, så kommer du att känna dig starkare och mer nöjd efter varje måltid.

Din muskelmassa ökar inte trots träning

Det krävs mer än daglig gymträning för att öka muskelmassan. Om du inte äter tillräckligt med protein kommer din kropp inte att få tillräckligt med aminosyror vilket i sin tur innebär att kroppen inte har något annat val än att bryta ner de egna musklerna för att komma åt de aminosyror som finns i muskelfibrerna. En kroppsdel som genast avslöjar om du har proteinbrist är området kring nyckelbenet. Om ditt nyckelben är väldigt tydligt så är det dags att se om kosten. Du äter antagligen för lite protein och för få kalorier över lag.

Du måste kämpa för att gå ner i vikt

Forskning har visat att människor som bantar och som boostar sitt proteinintag med 30 procent av det totala energiintaget äter nära 450 kalorier mindre varje dag och tappar i genomsnitt ungefär fem kilo under en period på tre månader. Att äta tillräckligt mycket protein är särskilt viktigt för de som går på någon diet eftersom det hjälper dig att förbränna fettvävnad och inte muskler, som är viktiga för ämnesomsättningen. Mat som innehåller mycket protein kräver mer arbete för att kunna brytas ner och omvandlas till energi vilket innebär att det går åt fler kalorier i processen. Det tar också längre tid innan de lämnar magsäcken så du kommer känna dig mätt längre.

Du tappar håret

Då och då testar dietister sina klienters hälsa genom att be dem att dra fingrarna genom håret och därefter kontrollera hur många hårstrån som faller av. Hår är gjort av proteiner. Det innebär att ditt hår behöver nog med protein för att växa och förbli starkt. Om kroppen får i sig för lite proteiner genom kosten kommer den försöka spara på proteinerna så mycket den bara kan och då hamnar håret i ”viloläge”. Det innebär att du tappar mer hår än normalt och håret blir tunnare. Gör håret hälsosamt genom att äta två till tre portioner protein varje dag, som till exempel luncher med högt proteininnehåll. Här är också andra hemligheter som ditt hår avslöjar om din hälsa.

Du blir alltid sjuk

Det krävs mer än god hygien och god nattsömn för att hålla sig frisk under förkylningssäsongen. En näringsriktig diet är minst lika viktig. Immunsystemet behöver rätt sorts bränsle för att fungera som det är tänkt. En studie publicerad i Progress of Food och Nutrition Science avslöjade att proteinbrist orsakar förlust av T-celler, som är viktiga för immunförsvaret. Detta leder till att immunsystemet inte längre klarar av att bekämpa virus och bakterier lika bra som förut.

Dina vader och fötter sväller plötsligt

Om du ofta sväller i vader och fötter kan det vara ett tecken på att du äter för lite protein. Enligt Harvard Health Publications hjälper protein blodkärlen att hålla kvar salter och vatten inuti kärlen; utan protein läcker dessa vätskor ut i omkringliggande vävnad. Svullna ben och fötter - detta kallas för ödem - är ytterst obehagligt. Typiska tecken är uttänjd och blank hud som får gropar om ett finger trycks ner mot benet under några sekunder.

Din hud flagnar

Proteinbrist visar sig ibland i fjällande dermatit, eller hudirritation, särskilt på baksidan av låren och på baken. Brist på vissa typer av proteiner i hudens skyddsbarriär gör huden ömtåligare för allergener och andra irriterande ämnen.

Bio Super Sport Mix | Proteinpulver Diet foods 300 mg

349.00Kr

Lägg i varukorg

Proto-Col Collagen Pro Sport Plus | Protein efter träning

449.00Kr

Lägg i varukorg

AMINOFORCE Newton-Everett Biotech ® 520mg

399.00Kr

Lägg i varukorg