Linjerna är öppna måndag - fredag 10.00 - 18.00

08 44 68 24 03 Chatta med oss
* Resultaten från våra produkter kan variera från person till person. Läs mer.
  • Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Nöjdhet garanteras eller pengarna tillbaka

  • Fri frakt

    På ordrar över 499kr

  • Nöjda kunder

    Utmärkta kundomdömen

Våra 3 mest effektiva tips för ökad ämnesomsättning

Vad är en långsam förbränning? Hur påverkar det din vikt, och kan du göra något för att påskynda den?

Det är inte ovanligt att människor skyller sin viktökning på en långsam ämnesomsättning. Människor världen över försöker skära ned på kaloriintaget och utföra regelbunden motion men de går fortfarande inte gå ner i vikt. Den enda anledningen många människor kan hitta till detta är en långsam förbränning.

Vad är ämnesomsättning?

Förbränningen är även känd som metabolism och beskriver alla de kemiska processerna som pågår kontinuerligt inne i kroppen för att hålla dig vid liv och hjälper dina organ att fungera normalt, såsom andning, reparera skadade celler och smälta maten.

Dessa kemiska processer kräver energi. Den minsta mängd energi som kroppen behöver för att utföra dessa kemiska processer kallas basala förbränningen. Din förbränning står för allt mellan 40% och 70% av din kropps dagliga energibehov beroende på din ålder och livsstil.

Det finns många faktorer som du kan använda för att räkna ut ditt dagliga energibehov online.

Är jag överviktig på grund av en långsam ämnesomsättning?

Oftare är fettförbränningen inte anledningen till att du är upp i vikt utan det beror ofta på att du äter och dricker mer kalorier än du förbränner. Det kan vara svårt att acceptera, men att anpassa mängden kalorier du äter är ofta nyckeln till att förlora vikt. Du kan öka förbränningen och din viktnedgång samtidigt minska hungerkänslan med hjälp av ett naturligt kosttillskott för viktminskning och ökad ämnesomsättning med grönt kaffe

Människor som kämpar för att gå ner i vikt skyller ofta sin övervikt på en långsam ämnesomsättning. Emellertid har ett stort antal tester över tusentals människor över hela världen misslyckades med att hitta bevis för att stödja den förbränning uppfattningen att överviktiga människor måste ha långsammare ämnesomsättning.

I själva verket tycks det tvärtom: överviktiga människor kan faktiskt ha en högre förbränning än magrare motsvarigheter, detta återspeglar kraven på att upprätthålla en större kroppsstorlek.

Har vissa människor en snabbare ämnesomsättning än andra?

Kroppsstorlek, ålder, kön och gener spelar alla en roll för att bestämma din ämnesomsättning. Muskelceller kräver mer energi för att underhålla än fettceller, så att folk med högre mängd muskler jämfört med fett tenderar att ha en högre ämnesomsättning.

När vi blir äldre tenderar vi att få mer fett och förlora muskler. Detta förklarar varför förbränningen tenderar att minska med stigande ålder.

I allmänhet så tenderar män till att ha en snabbare förbränningshastighet eftersom de har mer muskelmassa, tyngre ben och mindre kroppsfett än kvinnor, vilket är anledningen till deras dagliga kaloriförbränning är högre.

Din förbränning kan delvis bero på dina gener, även om detta ännu inte är helt klarlagt. Gener spelar definitivt en roll i mängden muskelmassa och din förmåga att öka muskelmängden, vilket båda påverkar din ämnesomsättning.

Vad kan jag göra för att påskynda min förbränning?

Det hävdas att vissa livsmedel och drycker kan öka din ämnesomsättning inklusive grönt te, svart kaffe, kryddor, kosttillskott och energidrycker. Även om du inte alltid har mycket kontroll över hastigheten på din ämnesomsättning, kan du kontrollera hur många kalorier du förbränner genom din nivå av fysisk aktivitet. Ju mer aktiv du är, desto mer kalorier bränner du mer.

Här är några av de tre mest effektiva sätten att bränna kalorier:

Konditionsträning

Konditionsträning är det mest effektiva sättet att bränna kalorier. Du bör sträva efter att göra 150 minuters konditionsbaserad träning såsom promenader, cykling, aerobics och simning per vecka. Du kan nå detta mål enkelt genom att utföra 30 minuters träning fem dagar i veckan eller bryta ned din aktivitet i olika sessioner på 10 minuter. Utför du detta är du på god väg att gå ner i vikt kombinerat med ett naturligt kosttillskott som orostade kaffebönor och att du äter hälsosamt och allsidig kost. Här kan du läsa mer om hur gröna kaffebönor fungerar

Var aktiv

Att vara i ständig rörelse öka förbränningen betydligt jämfört med om du sitter still. Vissa sjukdomar och tillstånd kan bromsa en persons fettförbränning, såsom en nedsatt sköldkörtelfunktion, men mer ofta än inte, är det en fråga om att konsumera mer kalorier för att gå ner i vikt.

Styrketräning

Muskelvävnad bränner fler kalorier än fettvävnad, så genom att öka din muskelmassa hjälper du kroppen att gå ner i vikt. Oroa dig inte, behöver du behöver inte förvandlas till Arnold Schwarzenegger! Sikta på att göra muskelstärkande aktiviteter två eller flera dagar i veckan och arbeta med alla stora muskelgrupper (ben, höfter, rygg, mage, bröst, axlar och armar). Exempel på muskelstärkande träning omfattar lyft av vikter och högintensiv motion och resultatet kan ofta maximeras i kombination med ett naturligt kosttillskott så som grönt kaffe av orostade kaffebönor . Tungt trädgårdsarbete kan också fungera effektivt i kombination med ett förbränningsökande tillskott och en hälsosam kost.