Linjerna är öppna måndag - fredag 10.00 - 18.00

08 44 68 24 03 Chatta med oss
* Resultaten från våra produkter kan variera från person till person. Läs mer.
  • Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Nöjdhet garanteras eller pengarna tillbaka

  • Fri frakt

    På ordrar över 499kr

  • Nöjda kunder

    Utmärkta kundomdömen

Kraftfulla livsmedel med antioxidanter

Fördelarna med antioxidantrika livsmedel som är fyllda av de näringsämnen som vår kropp behöver!

Antioxidanter är hett samtalsämne i dessa dagar. De har blivit det nya modeordet och alla verkar tala om fördelarna med antioxidanter. Detta har flera goda skäl. De tros spela en roll för att förhindra utvecklingen av allvarliga sjukdomar såsom cancer, hjärtsjukdomar, Alzheimers sjukdom, artrit och gråstarr. De kan även hjälpa till med att öka din viktminskning och förbränning.

Men vad exakt är det och när kan vi få dem? Många antioxidanter finns i livsmedel medan andra är syntetiserade i kroppen.

Vad är antioxidanter och hur fungerar de?

Antioxidanter är en grupp ämnen som fungerar som kroppens försvar mot skador på vävnader, celler och genetiskt material genom att neutralisera de skadliga kemikalierna i kroppen som kallas fria radikaler.

Fria radikaler är instabila molekyler som kan reagera med och skada andra molekyler. Det är omöjligt att undvika skador av fria radikaler. De bildas både inom och utanför våra kroppar. Inuti kroppen bildas fria radikaler som en biprodukt av metabolism när syre är inblandad. Externt så uppstår de vid vår exponering mot smog, cigarettrök, föroreningar, ultraviolett ljus, röntgenstrålning och bekämpningsmedel.

Normalt kan kroppen klara av en viss mängd fria radikaler men när de förekommer i stora mängder så skadar de proteiner, fettsyror och DNA i våra kroppar. Det kan i många fall även leda till ett flertal alvarliga sjukdomar. I själva verket så länkar experter nu fria radikaler med åtminstone 50 sjukdomar från gråstarr och inflammatorisk tarmsjukdom till hjärtsjukdomar, cancer och stroke.

Det är också värt att notera att mängden fria radikaler ökar med åldern. Våra kroppar kan producera sina egna antioxidanter men denna förmåga försämras från det att vi fyller 20 år och framåt. Så när vi blir äldre vi måste hitta en annan källa. Den goda nyheten är att det finns fullt av antioxidanter i frukt och grönsaker.

Livsmedel som innehåller mycket antioxidanter

Det finns mängder av vitaminer och antioxidanter i ett flertal livsmedel. Det är därför du bör äta ett brett utbud av olika frukter och grönsaker. Leta efter livsmedel med färg: röda bär, mörkgröna bladgrönsaker, lila frukt och grönsaker samt ljust oranga apelsiner. Överlägset bästa källorna till antioxidanter är i frukt, grönsaker, rött vin (ja, faktiskt!), grönt te, fullkorn, nötter och frön. Här kan du läsa om ytterligare fler sätt att må bättre .

Här kommer några av de mest antioxidantrika livsmedlen och deras fördelar:

C-vitamin

Citrusfrukter inklusive apelsiner, citroner och limefrukter innehåller C-vitamin som är en kraftfull antioxidant som behövs av kroppen för tillväxt och reparation av vävnader i alla delar av kroppen.

Det hjälper kroppen att tillverka kollagen, en viktig protein som används för att stärka hud, brosk, senor, ligament och blodkärl. C-vitamin är också känt för att läka sår och bildar ärrvävnad samt reparera och underhålla ben och tänder.

C-vitamin förbättrar också upptaget av järn från vegetabiliska livsmedel och hjälper immunsystemet fungerar korrekt för att skydda kroppen från sjukdom. Eftersom kroppen inte kan lagra C-vitamin är det nödvändigt att inkludera det i vår kost. C-vitamin finns i stora mängder i citrusfrukter, bär, kiwi, grön paprika och broccoli.

Vitamin E

E-vitamin är en viktig antioxidant. Det hjälper kroppen att tillverka röda blodkroppar och bidrar till att upprätthålla förråd av vitamin A och K, järn och selen. Det förbättrar också med blodcirkulationen, främjar normal blodkoagulering och hjälper till att förebygga hjärt-och kärlsjukdom, cancer samt stroke. E-vitamin finns i mandel, avokado, fullkorn, nötter, frön, vegetabiliska oljor.

Röda vindruvor

Detta är en stor grupp av naturliga växtföreningar. De bidrar till att minska risken för hjärtsjukdomar, skyddar immunsystemet och har antibakteriella och antivirala egenskaper. Du kan få i dig det via röda vindruvor, naturligt Resveratrol kosttillskott eller genom att dricka vin. Kosttillskott har visat sig vara det mest effektiva sättet att få i sig dessa antioxidanter då rött vin har flera negativa bieffekter och du måste äta ett mycket stort antal röda vindruvor för att få i dig den rekommenderade mängden dagligen om du äter färska druvor.

Karotenoider

Denna grupp av föreningar ger frukt och grönsaker sin gul-orangea färg och är fyllda av kraftfulla antioxidanter.

Betakaroten

Betakaroten skyddar huden och ögonen från ultraviolett ljus. Finns i livsmedel som är orange till färgen, såsom pumpa, morötter, sötpotatis, mango, cantaloupemelon och aprikoser. Det är även närvarande i gröna bladgrönsaker såsom grönkål, spenat och grönkål.

Lutein

Lutein är mest känd för sin förmåga att behandla och förebygga ögonproblem. Finns mest i gröna grönsaker som spenat, grönkål, broccoli och rocketsallad.