Linjerna är öppna måndag - fredag 10.00 - 18.00

08 44 68 24 03 Chatta med oss
* Resultaten från våra produkter kan variera från person till person. Läs mer.
  • Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Nöjdhet garanteras eller pengarna tillbaka

  • Fri frakt

    På ordrar över 499kr

  • Nöjda kunder

    Utmärkta kundomdömen

Vilka tider på dagen är bästa för din förbränning?

Visste du att solen ökar din ämnesomsättning? Visste du att sova på natten också ökar din ämnesomsättning? Att gå ner i vikt och få en platt mage handlar inte bara om träning och diet - du måste också vara uppmärksam på vilken tid på dagen det är!

Tro det eller ej, kroppen regleras av biologiska klockor som är beroende av vilken tid på dagen det är, samt jordens magnetfält. Din ämnesomsättning regleras även av dina biologiska klockor, vilket betyder att det går långsammare och snabbare beroende på miljöfaktorer - hur många kalorier du bränner avgörs inte bara av hur aktiv du är!

Din ämnesomsättning går ner med solen

Du vet säkert att det är dåligt att äta på natten eftersom du är mindre aktiv och på väg att sova. Men visste du att solnedgången gör att din ämnesomsättning är långsammare än vad den är dagtid även om du är aktiv och inte sover? Dermatologer har upptäckt att när solljuset träffar huden får det dina celler för att tillverka kväveoxid, vilket ökar din ämnesomsättning. De upptäckte också att det minskar viktökning samt utveckling av fetma och typ 2-diabetes.

Vad betyder detta? Att äta på natten kommer inte att bränna din mat så snabbt som under dagen även om du tränar och gör det svårare att uppnå en ökad ämnesomsättning naturligt.

Du skall biologiskt sett sova på natten och inte vara aktiv

Kvällarna är biologiskt till för att sova. Forskarna har upptäckt att din dygnsrytm synkroniseras med solen och månen. När du fördröer nattsömn med fyra timmar eller mer snedvrids dina rytmer, vilket gör att mer än 80 procent av dina gener fungerar felaktigt. Detta påverkar dina inflammatoriska reaktioner samt stressreaktioner, liksom din kontroll över aptit och och din sockermetabolism. Det betyder att du blir sugen på mat när du inte är hungrig och att din kropp inte kommer att bryta ner socker lika effektivt, vilket leder till mer fettlagring.

Om du arbetar nattskift eller gör det till en vana att stanna upp efter solnedgången, kommer du in i en cykel av att äta när din ämnesomsättning är långsammare och att sova oskyroniserat med dina biologiska klockor. Eftersom du är vaken hela natten riskerar du att äta för mycket eftersom din kropp är inte lika effektiv på att berätta för dig när du är mätt. Maten du äter kommer mer sannolikt att omvandlas till fett i stället för att förbrännas, eftersom kroppen är mindre effektiv på att bränna kolhydrater. Dessutom betyder att sova under dagen att du får mindre solexponering, vilket innebär att din hud kommer att producera mindre övervikts-hindrande kväveoxid - detta sänker din dagtida ämnesomsättning! Det finns ytterligare ökade möjligheter att öka sin ämnesomsättning med ett naturligt tillskott så som Green Coffeee kosttillskott. Att stanna uppe på natten eller att sova sent leder till en farlig rutin som resulterar i en total minskning av din totala ämnesomsättning.

Om du måste stanna upp på natten, äta då frukost för att höja din ämnesomsättning

Om du arbetar nattskiftet eller vet att du behöver för att hålla upp långt in på natten med skolarbete, finns det saker du kan göra för att öka din ämnesomsättning för att motverka nattens vikt-uppgångseffekter. Du kan även öka dina resultat och hjälpa kroppen naturligt med ett naturligt tillskott så som grönt kaffe av orostade bönor.

Ät rätt

Att ge din mage något att smälta ökar din vilande ämnesomsättning med 10 procent. Den metaboliska processen för matsmältning vilken flyttar mat genom dina tarmar kallas termogenes och kräver energi. Om du äter låg-kolhydratmat med jämna mellanrum under natten kommer din kropp kontinuerligt att använda en del av dina lagrade kolhydrater för att smälta den. Välj bladgrönsaker och selleri till snacks på medan du arbetar och tre bra saker kommer att hända: Du minskar dina cravings eftersom det alltid finns något i din mage, du ökar din ämnesomsättning eftersom kroppen måste smälta dessa hälsosamma grönsaker, och du berikar din kropp med näringsämnen och skyddande antioxidanter som bekämpar kroniska sjukdomar kopplade till att stanna uppe hela natten.

Träning

Du måste också träna, vilket är ännu mer nödvändigt under din nattugglenätter. Träning bidrar till att vända konsekvenserna av dina biologiskt störda rytmer genom att minska inflammationsrisken, stressen, och tvingar kroppen att bränna mer kolhydrater. Det ger även energi till arbetet du behöver utföra för att uppnå en platt mage.