Linjerna är öppna måndag - fredag 10.00 - 18.00

08 44 68 24 03 Chatta med oss
* Resultaten från våra produkter kan variera från person till person. Läs mer.
  • Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Nöjdhet garanteras eller pengarna tillbaka

  • Fri frakt

    På ordrar över 499kr

  • Nöjda kunder

    Utmärkta kundomdömen

Är det säkert att dricka grönt te under graviditeten?

Det finns inget officiellt råd som säger att du ska sluta dricka grönt te under graviditeten. Det finns inte heller något bevis för att green tea kan göra någon skada då grönt te är en 100 % naturligt. Dock bör man inte dricka för mycket grönt te under graviditeten eftersom de innehåller en liten mängd koffein.

När du är gravid ska du hålla dig till maximalt 200 mg koffein per dag vilket är ungefär tre eller fyra koppar green tea. Denna gräns bör omfatta alla källor till koffein så som kaffe, läsk, cola, energidrycker, och choklad.

Green tea är känt för att att vara en hälsofrämjande dryck eftersom det är rikt på antioxidanter. Antioxidanter är kemiska föreningar som kan hjälpa till att förebygga cellskador i våra kroppar och kan även hjälpa till att skydda mot hjärtsjukdomar, högt blodtryck och diabetes.

Green tea kan också vara bra för dina tänder och ben, och hjälper dig att behålla ett friskt immunsystem. Då grönt te innehåller en liten mängd koffein är det inte rekommenderat att gravida tar tillskottet. Däremot är det många mammor som väljer att ta ett av våra Super foods för viktminsking för att komma i form hälsosamt och med ett 100 % naturligt tillskott som till exempel Japanskt Matcha Green Tea.

Dock kan dricka en stor mängd green tea hindra dig från att absorbera folsyra ordentligt. Folsyra är ett viktigt näringsämne särskilt under de första 12 veckorna av graviditeten.

Fördelar med green tea

Ritualen av att göra och dricka te har vart känd under tusentals år på grund av flera goda skäl. Te innehåller polyfenoler som skyddar ditt hjärta, antioxidanter som kan sänka risken för cancer och andra näringsämnen som ökar ditt immunförsvar.

När du är gravid är ofta fördelarna med te ännu bättre. En varm kopp te kan lindra graviditetsillamåendet och även göra en att du får mer energi.

Typer av örtteer

Örtte kan hjälpa till att återfukta kroppen när kvinnor har svårt att dricka vanligt vatten. Örtteer som kan lindra graviditetsillamående är:

  • Ingefära och mynta som kan förebygga sömnlöshet
  • Green tea innehåller ett flertal näringsämnen så som kalcium, magnesium och järn.
  • Rooibos te en ett bra alternativ om du inte får tag på grönt te på grund av dess antioxiderande egenskaper.
  • Kamomill kan främja effektivare sammandragningar under förlossningen.
  • Rött hallonblad är känt då många barnmorskor tror att hallonblad renar livmodermuskeln vilket kan bidra till att göra värkarna mer effektiva.
  • Brännässlor är en ört som vanligen finns i teer och rekommenderas av många naturläkare och barnmorskor. Brännässlor är en fantastisk källa till vitaminer och mineraler, bland annat järn, vitamin A, C och K, och kalium. Det är dock viktigt att se till att nässelteet är gjort på torkade blad, inte roten, då de har en stimulerande effekt på livmodern.

Det finns flertal som jämfört Grönt te vs. Svart te och resultatet visar att green tea är mer hälsosamt än svart te på grund av sitt höga näringsinnehåll.

Teer att undvika

Vissa örtteer är inte säkra att dricka när du är gravid. Dessa inkluderar bland annat teer för PMS och avgiftning. Andra teer som inte är rekommenderade är silverax, blå cohosh och dong quai te. Undvik också växtbaserade laxermedel det är därför rekommenderat att du läser ettiketten nogrannt. I höga doser kan vissa naturligt förekommande ämnen såsom Cascara Sagrada orsaka förändringar i elektrolyter. Elektrolyter, inkluderar klorid, natrium och kalium, krävs för normal cell-och organfunktion. Växtbaserade laxermedel kan öka urinering eller diarré, som båda kan orsaka uttorkning. Därför är laxerande teer bäst att undvika tills efter att amningen har avslutats eller längre.

Koffein

Till skillnad från örtteer som bara innehåller bara cirka 0,4 milligram koffein per kopp, innehåller icke-örtteer (svart te, green tea och oolong te) cirka 40 till 50 milligram per kopp. Om du dricker fyra eller fem koppar green tea per dag får du i dig cirka 200 milligram koffein. Detta visar att det inte finns något definitivt svar på effekterna av koffein samtidigt förväntar de flesta experter är överens om att det är bäst att vara försiktig och begränsa intaget till mindre än 200 milligram per dag.

Du kan även tillföra dessa hälsofördelar till kroppen genom ett naturligt kosttillskott så som Green tea extract under graviditeten.