• Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Gratis frakt vid köp över 499 kr

    Beställningar innan 17:00 skickas samma dag

  • Alltid säkra betalningsmetoder

    Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

9 Essentiella aminosyror för dig som tränar

Vad är aminosyror?

Aminosyror kallas ofta för kroppens byggstenar, eftersom de är föreningar som bildar kroppens proteiner. De har många viktiga funktioner i kroppen, bland annat att främja muskeluppbyggnad, reparera muskler, ge naturlig energi samt att hjälpa till med nedbrytningen av livsmedel och stödja en rad andra kroppsfunktioner. På grund av detta är det väldigt viktigt att kroppen får i sig tillräckligt med aminosyror då man motionerar, vare sig det gäller mer allmän träning eller professionell idrott. Det är speciellt viktigt för dig som tränar aktivt och regelbundet.

Bästa aminosyror för träning

Det finns totalt 20 olika aminosyror som kroppen kan använda. Dessa delas upp i tre kategorier: essentiella, icke-essentiella och villkorligt essentiella. Icke-essentiella aminosyror produceras naturligt av kroppen och behöver inte intas externt från vår kost. Villkorligt essentiella aminosyror behövs vanligtvis inte om man har en frisk kropp, men kan vara nödvändiga om man lider av någon sjukdom eller om kroppen är överansträngd.

De 9 essentiella aminosyrorna produceras dock inte av kroppen, utan du behöver få i dig dem genom maten du äter. Detta är orsaken till att de kallas essentiella och det är extremt viktigt att det finns tillräckligt mycket aminosyror i maten du äter eller att du får dem med hjälp av kosttillskott (särskilt om du är en idrottare som deltar i regelbunden och ansträngande träning). De 9 essentiella aminosyrorna är:

  1. Fenylalanin
  2. Valin
  3. Treonin
  4. Tryptofan
  5. Metionin
  6. Leucin
  7. Isoleucin
  8. Lysin
  9. Histidin

Fördelar med att ta essentiella aminosyror kosttillskott

Ett av de bästa sätten att få en hög dos av specifika aminosyror i din kost är genom att använda ett naturligt tillskott. Det finns en mängd olika kosttillskott med aminosyror för idrottare, så att du kan välja ett som passar din kropp och dina specifika behov. Dessa kosttillskott är kända för att ha många fördelar, till exempel:

  1. Förbättra atletisk prestation
  2. Få en lika stor och balanserad dos varje gång
  3. Öka muskelmassa och -tillväxt
  4. Minska trötthet och orkeslöshet
  5. Förkorta återhämtningstiden
  6. Minska ömhet i musklerna
  7. Ge bättre uthållighet
  8. Förbränna fett
  9. Öka mental fokus

Varför är aminosyror och protein så viktiga för dem som tränar?

Många tror fortfarande att idrottare huvudsakligen behöver kolhydrater för att få tillräckligt med energi när de tränar, men egentligen är det viktigare att äta en balanserad diet som innehåller mycket protein. Detta beror på att kroppen behöver protein för att bygga och reparera muskler, ge energi och minska återhämtningstiden. De idrottare som har proteinbrist känner sig ofta trötta och orkeslösa och har svårare att ta hand om musklerna och kroppen i allmänhet. Detta kan ha en enorm inverkan på deras träningsprestation, vilket förklarar varför aminosyror och protein är så viktiga för idrottare

Aminosyror i mat

Även om din kropp inte naturligt kan framställa de 9 essentiella aminosyrorna, så kan du lyckligtvis få dem genom flera naturliga källor. De vanligaste källorna till proteiner och aminosyror är kött och animaliska produkter, men det finns även många veganska och vegetariska alternativ. Dessa är dessutom helt vanliga livsmedel som du lätt kan inkludera i din dagliga diet. Du behöver bara tänka på att få i dig tillräckliga mängder för ditt personliga behov, för rätt balans i kroppen.

Animaliska källor till aminosyror:

  • Rött kött
  • Kyckling
  • Fisk
  • Ägg
  • Ost

Veganska källor till aminosyror:

  • Soja
  • Nötter
  • Frön
  • Quinoa
  • Svarta bönor
  • Linser
  • Vetegroddar
  • Baljväxter
  • Svampar

Rekommenderade Produkter