• Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Dataskyddsförordningen

    Dina uppgifter är säkra hos oss

Skillnaden mellan Chlorella och Spirulina

Båda är mycket populära, båda två doftar och smakar liknande. Så det är inte konstigt att vi ofta får frågan vad de viktigaste skillnaderna mellan Chlorella och Spirulina är särskilt av kunder som vill veta vilken av dessa två superfoods skulle gynna dem mest. Så här kommer vi att beskriva detta lite mer ingående.

Spirulina är en blågrön encellig sötvattensalg som är fylld med fiber, protein och vitaminer (såsom vitaminer A, B1, B2, B6 och K), viktiga mineraler (såsom järn, kalcium och magnesium), spårämnen, essentiella fettsyror, nukleinsyror (både RNA och DNA), polysackarider och antioxidanter. Dessa näringsämnen leder till flera hälsofördelar med Spirulina Tillskottet innehåller få kalorier och är en komplett proteinkälla. Det har visat sig kunna leda till en effektiv viktminskning.

Chlorella är en grön encellig sötvattensalg som är rik på protein och vitaminer (inklusive vitamin B12), mineraler (särskilt järn), amino-och nukleinsyror som är känt för att ha en hög klorofyllhalt som bidrar till att rena vårt blod och vävnader, vilket gör det särskilt användbart för detox. Det innehåller också en mycket hög halt av alfa, beta och gamma som är kända för att reglera vår ämnesomsättning, stärka vårt immunförsvar och främja den allmänna hälsan.

Både Chlorella och Spirulina finns i både kapsel-och pulverform.

De båda hör till familjen av alger från sötvatten, även om Chlorella är en sfäriskt formad, enda cellorganism, medan Spirulina är en spiralformad multi-cell planta utan en sann kärna.

Likheter

För det första låt oss titta på likheterna. Både chlorella och spirulina är sötvatten-alger, rika på klorofyll (därav den gröna färgen). De är också packade med näringsämnen och har varit kända för att erbjuda många fördelar för hälsan.

I användbar form, liknar produkter varandra väldigt mycket, då båda kommer som ett torrt pulver, vilket är anledningen till att de är perfekt kosttillskott för att lägga till i till exempel smoothies. Samtidigt som de innehåller en del liknande vitaminer och mineraler, är deras egenskaper olika.

Chlorella växer i sötvatten-dammar, floder och sjöar och är mikroskopisk i sin storlek, och är därför ganska utmanande att skörda. Spirulina växer också i sötvatten, särskilt de med höga alkaliska innehåll. Det florerar i måttliga temperaturer med massor av solsken. Spirulina tenderar att växa bra på egen hand i vattnet och är större i storlek jämfört med Chlorella, vilket innebär att det är lättare att skörda.

De viktigaste skillnaderna

Båda är både encelliga sötvattensalger, som tack vare sitt otroliga innehåll av näringsämnen kan erbjuda ett brett utbud av hälsofördelar när det ingår i din dagliga kost. Båda ingår i gruppen Superfoods för ökat välmående tack vare sitt höga näringsinnehåll. För att hjälpa dig att avgöra vilken av de två kraftfulla algerna som är rätt för dig, har vi identifierat följande viktiga skillnader:

Chlorella är en grönalg, vilket innebär att den har omkring tio gånger mer klorofyll än den andra algen och gör den mer lämplig för detox. Det innehåller mer järn och en speciell tillväxtfaktor som kan hjälpa till att reparera skador på nervvävnad och är perfekt för de med hjärn- och nervsjukdomar.

Spirulina är en blågrön alg som är tusentals år äldre än den andra och innehåller mer protein. I själva verket så innehåller i tillskottet 12 gånger mer protein än nötkött!

Den sistnämnda algen är en bättre källa till GLA (gamma-linolensyra) vilket är ett "bra" fett som är viktigt för frisk hjärn- och hjärtfunktion Tillskottet innehåller högre halter av fykocyanin en phytochemical som kan bidra till att förebygga sjukdomar.

Vilken ska du välja?

Har du bestämt dig vilken av dessa två superalger som är det bästa valet för dig? Eller vill du kanske dra nytta av både Chlorella och Spirulina? Du kan effektivt kombinera båda produkterna i dina smoothies eller i kapselform för att få i dig alla fördelar på en och samma gång.

När det gäller att välja det bästa näringstillskottet av dem båda finns det inget direkt svar. Båda är otroligt kraftfulla och kan gynna alla som tar dem på olika sätt beroende på vad just du söker efter.

Odlingsskillnader och fysiska skillnader

Båda tillskotten är mycket lika i det faktum att de är båda typerna av mikroalger, Spirulina kan ibland vara upp till 100 gånger större än chlorella.

Spirulina ekologiskt kosttillskott består av en alg som tenderar att växa bäst i sötvattendammar, floder och sjöar som har en relativt hög alkalisk innehåll. Måttliga temperaturer och rikligt med solsken krävs för att producera dessa alger. Chlorella odlas även i sötvatten men tenderar att ockupera vatten med andra organismer på grund av dess mikroskopiska storlek vilket gör det mycket svårare att skörda och odla.

Chlorella är också traditionellt svårare att bearbeta än Spirulina, på grund av det faktum att den har ett osmältbar cellulosaväggen. Därför kräver chlorella bearbetning innan det kan göras tillgängliga för konsumtion. Den har först genomgå en komplex process för att mekaniskt bryta cellulosaväggen. Om cellulosaväggen inte är bruten, då kroppen inte kommer att kunna smälta det.

Näringsskillnader

Båda algerna klassificeras som superfoods då de är kända att vara två av de rikaste näringskällorna på planeten. Spirulina innehåller en större andel protein och järn, samt alla åtta essentiella aminosyror; kalium; zink; kalcium; vitamin B1, B2, B3, B6 och B-12 och den har också en högre andel av beta-karoten. Chlorella har en högre grad av klorofyll (på grund av dess mörkgröna färg).

Ytterligare skillnader

  • Spirulina är lättare att smälta för matsmältningssystemet än Chlorella och andra typer av blågröna alger
  • Spirulina erbjuder den högsta nivån av gamma-linolensyra (GLA), en "bra fett", som är avgörande för hälsa och funktion i hjärnan, hjärtat och andra organ och system

Medan både spirulina och chlorella varje uppvisar otroligt hälsofördelar när det tas som en del av en daglig diet, är det klart att på grund av en betydligt högre nivå av nyttiga näringsämnen och en mängd andra orsaker, är spirulina lätt överlägsen Chlorella, och alla andra typer av blågröna alger.

Chlorella:

  • Rik på Klorofyll, och kraftfullt renande för kroppen
  • Kraftfullt alterantiv för avgiftning av tung metaller
  • Ultra-rik på nukleinsyror som bidrar till ökad energi
  • Riktigt bra källa till järn
  • Förbättrar tarmfunktionen genom att stimulera tillväxten av aeroba-bakterier internt

Spirulina:

  • Lättsmält eftersom det består av mukopolysackarider snarare än cellulosa. Detta innebär att näringsämnena i spirulina är mycket biotillgängliga
  • Proteinrik! Och med lättheten att smälta, är proteinet väldigt tillgängligt och utnyttjas effektivt i kroppen, med alla aminosyror intakta, utan krav för matlagning.
  • De höga nivåerna av gettsyran Gamma-Linolensyra (GLA), spelar en avgörande roll i hjärnans funktion, reproduktiva hälsa, benhälsa, hud och hår tillväxt och metabolism

Chlorella är en grön alg, medan spirulina är en blå-grön sådan - med denna färgskillnaden som visar högre klorofyll-nivåer i chlorella (då klorofyll är det gröna). Chlorella är kända för att avgifta, medan spirulina är mycket effektivt på att bekämpa allergi-symtom och stödja hälso-och immunitet.

Båda dessa alger och kosttillskott, kan användas i smoothies och juicer eller strös på en sallad. (Notera: Uppvärmning eller matlagning av flytande alger kommer att bryta ner näringsämnen och rekommenderas inte)

Med sina rikliga hälsofördelar, är det klart att din kost kommer få sig en rejäl hälsoboost om du inkluderar antingen chlorella eller spirulina, eller en kombination av dem båda.