• Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Gratis frakt vid köp över 499 kr

    Beställningar innan 17:00 skickas samma dag

  • Alltid säkra betalningsmetoder

    Välj bl.a. mellan Klarna, kortbetalning & banköverföring.

Vad är guarana?

Du har säkert hört talas om guarana, men vad är det egentligen? I den här artikeln berättar vi mer om den fantastiska frukten, hur den används och vilka fördelar den kan ha för din hälsa och ditt välbefinnande. Vi delar även med oss av tips på hur du kan lägga till guarana i din dagliga rutin för att få ut det mesta av denna exotisk superfood.

Vad är guarana?

Guarana eller guaraná, som det stavas på portugisiska, växer i Amazonas, främst i Brasilien. På latin heter frukten Guarana Paullinia cupana. Guarana är en klängväxt som är mest känd för sina rödbruna frukter som har många fantastiska fördelar och användningsområden.

På insidan har frukten ett vitt fruktkött och ett svart frö. Den öppnade fruktens unika färg och form påminner om en ögonglob och detta har gett upphov till dess namn som betyder "frukt som folkets ögon" på Sateré-Maué. Frukten kom till Europa på 1500-talet och har på senare tider blivit populär världen över.

Användning

Guaranafrukten äts ofta rå men växten kan även användas på andra traditionella sätt. Guaranifolket skalar, tvättar och torkar fruktens frön och använder det i te. Fröna kan även krossas till ett fint pulver för att användas till att baka guaranabröd. I modern tid används guarana oftast i energidrycker och olika typer av guarana läsk, som Guarana Antarctica. I Brasilien används det ofta i en fermenterad dryck som även innehåller kassava och vatten.

Fördelar med guarana

Ger energi
1. Ger energi
Fröet i guarana är fullpackat med koffein och sägs faktiskt ha fyra till sex gånger mer koffein än kaffebönor! På grund av detta är frukten naturligt uppiggande och har blivit en populär ingrediens i energidrycker. Växten innehåller koffein som ett naturligt försvar mot mindre växtätare och insekter, men är helt säkert för oss människor. Tack vare den höga koffeinhalten kan guarana hjälpa dig att komma igång på morgonen eller ge extra energi innan ett träningspass.
Förbättrar fokus
2. Förbättrar fokus
Eftersom fröna innehåller koffein kan de även hjälpa till att öka fokus och koncentrationsförmågan. Energidrycker med guarana kan hjälpa dig att bli mer alert och vaken. Detta har gjort det till ett populärt tillskott både för dem som studerar och för dem som vill fokusera bättre på jobbet.
Främjar viktnedgång
3. Främjar viktnedgång
Koffeinet i guarana har många fördelar och kan även främja viktnedgång. Koffein är känt för att öka metabolismen, vilket innebär att kroppen förbränner fett och kalorier snabbare och mer effektivt. På grund av dessa egenskaper förekommer guarana ofta i viktminskningsprodukter och kosttillskott som främjar viktnedgång.
Innehåller mycket antioxidanter
4. Innehåller mycket antioxidanter
Guarana innehåller rikligt med näringsämnen och antioxidanter, så som teobromin, tanniner, saponiner och katekiner. De hjälper till att neutralisera fria radikaler orsakade av föroreningar, rökning, alkohol och uv-strålning. Detta innebär att de skyddar kroppen och kan hjälpa till att skydda viktiga organ som hjärnan, hjärtat och huden mot skador på cellulär nivå.
Upprätthåller frisk hud
5. Upprätthåller frisk hud
Visste du att guarana även är bra för huden? De höga nivåerna av antioxidanter som finns i frukten och dess frön kan hjälpa till att vårda huden. Guarana kan motverka ålderstecken, eftersom antioxidanter skyddar huden mot fria radikaler, som är en av de vanligaste orsakerna till förtidigt åldrande! Att ta kosttillskott med guarana extrakt kan minska uppkomsten av rynkor, fina linjer, kråksparkar och få huden att se friskare och fräschare ut.
Stödjer hjärthälsan
6. Stödjer hjärthälsan
En annan fantastisk fördel med guaranafrön är att de kan förbättra hjärthälsan. Antioxidanter anses förbättra blodcirkulationen, vilket kan minska risken för blodproppar. De kan också minska oxidationen av "dåligt" kolesterol som annars kan leda till många problem inklusive hjärtsjukdomar och hjärtattacker. Forskning kring detta pågår fortfarande.

Det bästa sättet att ta guarana

Eftersom det kan vara svårt att lägga till färsk guarana i din dagliga diet finns det många andra sätt att ta del av fruktens fördelar. Till de vanligaste sättet hör kosttillskott med guarana extrakt, såsom guarana tabletter eller pulver. För bäst guarana effekt rekommenderar vi att du tar ett tillskott med minst 250-300mg styrka per dag. Ett potent kosttillskott är ett enkelt och effektivt tillskott till din diet.

Det finns guarana pulver som kan blandas ner i olika drycker som smoothies och shakes eller blandas ner i olika rätter. Vi rekommenderar en energigivande guaranasmoothie på morgonen, guaranakakor som ett nyttigt snack eller chokladtryfflar med guarana när du är sugen på något sött! Du kan även prova dig fram och blanda ner guarana pulver i andra spännande recept.

Har guarana pulver biverkningar?

Eftersom Guarana innehåller väldigt mycket koffein, bör du ha i åtanke att det kan det ge upphov till några mindre allvarliga biverkningar, inklusive yrsel, rastlöshet och sömnlöshet. Dessa biverkningar beror dock endast på att man har fått i sig för mycket koffein. Om du tar guarana tabletter eller pulver enligt instruktionerna på förpackningen och inte överskrider den rekommenderade dosen behöver du inte oroa dig. Det är tryggt att konsumera guarana, men vi rekommenderar även att du väljer ett naturligt kosttillskott utan tillsatta fyllmedel, bindemedel eller andra oönskade ingredienser. Tänk på att välja ett kosttillskott med guarana från en pålitlig källa med trygga och naturliga ingredienser.

Sammanfattning

Guarana är ett fantastiskt superfood för dig som vill ha en naturlig energiboost och njuta av dess fördelar för kroppen och huden. Det rikliga innehållet av koffein och antioxidanter kan gynna dig på flera sätt, men tänk på att ta kosttillskottet enligt anvisningarna. Överskrid inte den rekommenderade dosen och välj ett naturligt tillskott utan tillsatsämnen.