• Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Dataskyddsförordningen

    Dina uppgifter är säkra hos oss

Undvik dessa livsmedel för en platt mage

Att du bär runt på några extrakilon beror på att du konsumerar fler kalorier än du bränner genom motion. Ingen mat lägger särskilt fett till magen, dock - det bidrar till fett över hela kroppen, vilket inkluderar din mage.

På samma sätt kommer att undvika vissa livsmedel inte specifikt göra magen plattare. Det hjälper dig dock att gå ner i vikt överlag. I allmänhet bör livsmedel som innehåller mycket socker eller kolhydrater och livsmedel som är svåra att sluta äta vara det första att sluta med när du vill gå ner i vikt och få en platt mage fort. Det finns dock många livsmedel som kan leda till en svullen eller uppblåst mage vilket kan motverka intrycket av en platt mage.

Godis och läsk

Godis och andra sötsaker innehåller bara kalorier, och massor av dem. Enligt Walter Willett, näringslärare vid Harvard, är det första du bör undanröja om du vill tappa magfett är mat med högt kaloriinnehåll och lågt näringsvärde. Med 150 tomma kalorier per burk, är läsk en särskilt dålig form av sötsak för diet ändamål. För många människor är att dricka läsk en naturlig del av lunchen eller middagen. Genom att helt enkelt byta ut detta mot vatten eller iste, kan du dra av hundratals kalorier per vecka från din diet.

När det kommer till att sluta äta godis och läsk handlar det om att avvänja kroppen från den mängd socker man vant den vid. Socker blir lätt ett beroende och om du väljer att sluta dricka läsk kan du märka av att kroppen reagerar negativt på det först. Du kan till exempel märka av att du får huvudvärkar eller känner ett otroligt sug efter läsk och godis som kan vara svårt att stå emot. Ge det en vecka och du kommer märka att det blir betydligt lättare och att du istället känner av positiva effekter på kroppen!

Testa att dricka en kopp grönt te eller kallt vatten med citron i när du känner av ditt sötsug. Detta kan stilla suget och göra att det blir lättare att undvika läsk och godis.

Snabbmat

En enda snabbmats-måltid uppgår ofta till mer än 2.000 kalorier, det rekommenderade kaloriintaget för en hel dag. För att göra saken ännu värre många dåliga fetter och har lågt näringsvärde. Precis som med läsk och godis kan kroppen lätt bli beroende av de onyttiga ämnena man får i sig genom snabbmat. Är du van vid att äta på snabbmatskedjor flera gånger i veckan kommer kroppen att känna ett sug efter det. Stå på dig! Det jobbiga suget och kliandet i fingrarna efter en burgare kommer att gå över.

Snabbmat är även den typen av mat som gör att man känner sig trött, hängig och att magen svullnar upp. Mat ska ge dig energi och hålla kroppen frisk. Snabbmat gör istället att du känner dig uppblåst och lätt hamnar i “matkoma” samt att du snabbt blir hungrig igen eftersom det inte innehåller de näringsämnen kroppen faktiskt behöver.

Alkohol

Enligt Willett visar forskning på att en alkoholhaltig dryck varje dag kan bidra till att minska risken för hjärtsjukdom. Emellertid medför alkohol två problem. Precis som godis har den ett högt kaloriinnehåll med lite näring. Att dricka alkohol leder dessutom ofta till att man dricker mer alkohol. En enda kväll där du är ute och dricker kan innebära att du får i dig tusentals kalorier som du annars skulle varit utan.

Inte nog med att alkohol har en direkt effekt på grund av dess egna innehåll, men alla som någon gång varit bakfull vet att man inte är sugen på en nyttig sallad dagen efter. Ligger man hemma och mår dåligt på grund av att man druckit för mycket dagen innan leder det oftast till att man blir sugen på fet och salt mat. Det är inte heller ofta man tar sig till gymmet dagen efter en festkväll. Det är därför värt att tänka på att alkohol påverkar än på fler sätt än bara dess kalori- och sockerinnehåll!

Mejeriprodukter

Willet konstaterar att mejeriprodukter - även om de är en bra källa till kalcium - också är rika på kolhydrater och dåliga fetter. När du försöker tappa magfett är det bättre att få ditt kalcium från gröna bladgrönsaker och andra alternativ med lågt kaloriinnehåll. Vill du ha en ytterligare hjälp på vägen kan Retenix vätskedrivande tabletter effektivt hjälpa dig att uppnå en platt mage.

Många har även svårt för mjölkprodukter. Även om man inte är direkt laktosintolerant kan man ha svårt för att smälta mjölkprodukter och det kan leda till en svullen, uppblåst mage. Det är därför värt att tänka på att försöka använda sig utav andra alternativ när det går. Man måste inte utesluta mjölkprodukter helt och hållet om man inte är allergisk, men det skadar inte att till exempel använda sig utav en växtbaserad mjölk eller skippa den gräddiga pastan.

Raffinerat spannmål

Raffinerat spannmål är rena kolhydrater, och ger din kropp en sockerkick som är likvärdig till den du får när du äter godis. Kalorierna från denna sockerkick är illa nog, men när den snabba blodsockertoppen börjar din kropp att känna sig hungrig igen. Dr Mehmet Oz, medförfattare till "Du: Instruktionsboken" rekommenderar att äta helt och vildvuxet spannmål, som släpper från sig sina kolhydrater långsammare.

Exempel på produkter du bör undvika är pasta, vitt bröd och vitt ris. Testa istället att byta ut dessa mot fullkornsprodukter för att få i dig ordentligt med fibrer och kolhydrater som håller dig mätt och inte gör att du kraschar och blir hungrig snabbt efter du ätit dem. Det brukar även vara snällare mot matsmältningen att äta till exempel fullkornsbröd istället för vitt bröd och kan göra att man slipper känna sig uppblåst efter maten.

Fruktjuice

Fruktjuice är lurig. Det kan innehålla många viktiga näringsämnen, men oftast även mycket socker. Willett noterar att många människor verkar göra skillnad på "matkalorier" och "dryckkalorier," och tar inte hänsyn till effekten av deras vätskeintag. Även om det är okej med ett glas på morgonen, bör du inte göra juice till din standarddryck.

Att dricka apelsinjuice kan verka som en nyttig morgondryck där man får i sig mycket C-vitaminer och andra näringsämnen. Detta stämmer bra om det är färskpressad men den juicen du köper i mataffären är oftast mer raffinerat socker än frukt. Om du vill ha en platt mage kan det vara bra att hitta andra alternativ att dricka på morgonen, eller se till att den juice du köper innehåller mestadels frukt istället för onödigt socker.

Snacks

Snacks såsom chips, naturgodis och pretzels är okej med måtta, men precis som godis har de högt kalorivärde och lågt näringsvärde. Som snacks till mellanmål rekommenderar vi grönsaks-sticks eller en bit frukt för att få en platt mage hemma.

Mellanmål är en viktig del av dagen då det ofta är svårt att klara sig mellan lunch och middag utan att blodsockret blir lågt och man börjar känna sig trött och grinig. När blodsockret sänks vill man oftast ha snabba kolhydrater, salt eller socker vilket är varför man sträcker sig efter chips påsen eller kanelbullen i fikarummet. Självklart ska man unna sig med godsaker då och då, men att ha en påse nötter vid skrivbordet eller äta en fullkornsmacka med avokado är ett hälsosammare alternativ till mellanmål.

Majssirap med hög fruktos

Även om det inte precis är en maträtt, så kombinerar denna vanliga ingrediens problemen med godis och raffinerat spannmål. Fruktos är ett socker som höjer kalorivärdet i maten utan att tillföra några näringsämnen. Här kan du läsa mer tips för att uppnå en platt mage på 1 vecka. Vad än värre är, så bevisar nyss utförda studier att majssirap stör ut kroppens förmåga att inse att den är mätt. Detta innebär att du inte bara äta livsmedel som gör dig tjock, men du kommer förmodligen att äta mer av dem än vanligt för att få en platt mage.