• Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Dataskyddsförordningen

    Dina uppgifter är säkra hos oss

Lägg till Chlorella till din diet som kosttillskott

Dessa grönalger är inte bara en superfood, det betraktas också som "naturens multivitamin" på grund av alla fördelar det har för vår hälsa. Detta kosttillskott är bäst när det blir utspritt i flera doser under dagen för att hjälpa kroppen att ta upp alla näringsämnen.

Dessa grönalger är inte bara en superfood, det betraktas också som "naturens multivitamin" på grund av de många fördelar det har för vår hälsa och välbefinnande. Den innehåller vitaminer, mineraler och andra viktiga näringsämnen, som magnesium och järn, och det är en fantastisk källa av växtbaserade protein! Stärk immunförsvaret med Chlorella kosttillskott

När du har fått ditt Chlorella pulver, kapslar eller tabletter är nästa fråga naturligtvis "vad ska jag göra med det här?" Vi förstår att det kan vara lite skrämmande när det kommer fram något nytt som att ta gröna alger som kosttillskott, så vi har sammanställt en liten guide för att få dig på vägen.

Hur mycket man ska ta per dag

Ditt intag ska vara den dagliga rekommenderade dosen som står just på etiketten, men som en allmän vägledning, beroende på vilken form du tar:

  • Pulver Vuxna: 1-2 teskedar (3-4 g) Barn: 1 tesked (1-2 g)
  • Tabletter (500 mg) Vuxna: 6-8 flikar Barn: 2-4 flikar
  • Kapslar (600 mg) Vuxna: 5-7 kapsyler

Hur man tar Chlorella

Om du tar dessa tabletter eller kapslar, är arbetet redan gjort. Bara ta dem med lite vatten eller juice, ungefär en halvtimme före måltid.

Om du väljer pulverform så finns det många olika sätt att lägga till chlorella i din dagliga rutin. Du kan antingen lägga till pulvret i vatten eller juice, eller använda den i din smoothie eller liknande. Du kan också använda pulvret på din sallad, yoghurt eller spannmål. Testa Super Chlorella Puder.

Vissa gillar att använda både pulvret och pillren ihop, genom att ta pulvret i sin morgon smoothie/ saft och sen ta med tabletterna till jobbet eller skolan för att äta under dagen.

Några tips och försiktighetsåtgärder

  • När du börjar tillsätta kosttillskottet till din diet, är det rekommenderat att sakta men säkert arbeta dig upp till den rekommenderade dagliga dosen.
  • Ta inte vitamin C med detta kosttillskott eftersom det kan lossna bindningen av tungmetaller som det innehåller. Dessa gifter kan gå tillbaka till dina vävnader i stället för att elimineras. Ta inte vitamin C inom 3 timmar efter en Chlorella protokoll dos.
  • Detta kosttillskott är bäst när det blir utspritt i flera doser under dagen (ungefär en halvtimme före måltider) för att hjälpa kroppen att ta upp alla näringsämnen. Om hela dosen tas på en gång, är det rekommenderat att göra det runt frukosttid.
  • Lägg inte till detta kosttillskott i varma drycker eller något som kommer att värmas, kokas eller stekas, eftersom värmen kommer att förstöra dess näringsvärde. Istället lägg det i kalla drycker, spannmål, yoghurt, eller råa desserter.
  • På grund av rengöring och avgiftande karaktär i Chlorella, kan du uppleva en lätt huvudvärk, diarré eller gas när först lägga till den i din kost. Dessa symtom är normalt och bör avta inom några dagar. Om du upplever dessa symtom, försök skära nästa dos på mitten. Om symptomen kvarstår, sluta använda omedelbart och kontakta din läkare.

Så vad är ditt favorit sätt att ta chlorella?

Föredrar du pulvret eller tablettform? Vilka hälsofördelar njuter du av med att ta detta tillskott? Läs här för mer info om Hälsofördelar med Chlorella.

Chlorella som tillskott

Ett regelbundet intag av chlorella kan lindra matsmältningsbesvär såsom uppkördhet, kramp i magen och oegentligheter. Dessutom är det en bra "rensare" i matsmältningskanalerna, och kan lindra dålig andedräkt och illaluktande avföring. Chlorella-extrakt innehåller många matsmältningsenzymer, och de viktigaste bland dem är pepsin och chlorophyllase.

Mat som stannar i mag-tarmkanalen kan orsaka en inflammation i tarmväggarna, samt åter absorbering av giftiga ämnen, och spridningen av skadliga mikrober, vilket skapar väg för många problem. Chlorella verkar för att förbättra peristaltiska funktion av tarmen för snabbare transport av mat, och förhindra stagnation och andra svårigheter. Dess antiinflammatoriska och antioxidanta egenskaper kan vara hjälpsam för människor som lider av ulcerös kolit, ibs och Crohns sjukdom.

Chlorella har utmärkta probiotiska effekter, som ger en jämn tillförsel av näringsämnen till nyttiga bakterier i tarmen. Dessa mikrober bryter ner lösliga fibrer och gör många näringsämnen och vitaminer tillgängliga i vår kropp.

Chlorella kan även hjälpa till att kontrollera blodsocker och kolesterol. Eftersom chlorella ökar rörelsen av mat genom mag-tarmkanalen, betyder det att det kan minska absorptionen av kolesterol och fetter i blodet. Enligt studier som har gjorts, visar dessa att chlorella kan minska kolesterol och även blodsocker-nivåerna, när 8 gram tas dagligen i uppdelade doser.

Blodsockersänkande effekten av chlorella har varit en intressant upptäckt, särskilt eftersom det endast har observerats efter att kolesterol har normaliserats. Eftersom chlorella även har visat sig förebygga hypoglykemi, kan verkningsmekanism även innebära förbättring av insulinkänsligheten.

Chlorella håller din hjärna skarp

Chlorella är en utmärkt källa till vitamin B12 som är viktigt för att se till att hjärnan fungerar väl. Brist på denna vitamin är kopplat till depression, minnesförlust, och att hjärnan krymper. Under tiden vi åldras, minskar kroppens förmåga att ta upp vitaminet, och sätter äldre människor i riskzonen, då de löper större risk att drabbas av B12-brist.

Chlorella är inte bara en rik vegansk källa till vitamin B12, men det förekommer i en biotillgänglig form som underlättar för snabb absorption. Det är även en bra källa till magnesium, en mineral som är viktigt för hjärnans hälsa. Magnesium har visat sig kunna förbättra minnet och lärande i både små barn och äldre människor. Grönsaker och frukt är den traditionella källan till magnesium i vår kost, men mineralen i chlorella kan vara ett mer effektivt sätt att absorbera det på.

Håll din ögonen skinande med chlorella

Om morötterna är tänkt att vara bra för synen på grund av dess beta-karoten innehåll, kan chlorella vara flera gånger bättre. Det är rikt på inte bara beta-karoten, men också i lutein, ett annat viktig pigment för ögonhälsan. Lutein blir koncentrerad i linsen och näthinnan och gula regionen i ögat och skyddar ögat från skador på grund av UV-strålning.

Högt innehåll av lutein i ögat är associerat med mindre risk att utveckla åldersrelaterad makuladegeneration, en progressiv sjukdom som kan orsaka blindhet. Gröna bladgrönsaker som grönkål och spenat är den vanliga källan av lutein i vår kost, men med vanliga kosttillskott som chlorella, kan du få både betakaroten och lutein på samma gång.

Chlorella och den orala hälsan

Klorofyll ingår ofta i flera orala hygienprodukter i och med dess renande kraft. Att inkludera grönt i kosten är känt för att förbättra din orala hälsa, och minska illaluktande andedräkt, men inga grönsaker innehåller så mycket klorofyll som chlorella gör. Oavsett om du tuggar ditt chlorella-tillskott, eller att du gör det möjligt för det att applicera sin magi från insidan, kandet leda till både bättre tandkött och tänder.

Chlorella-tillskott är i allmänhet säkert för barn och vuxna. Chlorella-tillskott har även visat sig att främja fysisk tillväxt och kognitiv utveckling hos barn. Det kan vara ett enkelt och effektivt sätt att öka din hälsa på. Eftersom att det innehåller en hög halt protein kan chlorella även vara bra alternativ för vegetarianer och veganer då de går miste om en del protein som finns i kött.