• Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Dataskyddsförordningen

    Dina uppgifter är säkra hos oss

Det bästa sättet att få i sig kvalitetsprotein

Att tillföra rätt mängd protein är viktigt för att öka energi och förbättra din allmänna hälsa.

Protein kan på många sätt hjälpa till med att stärka din kropp och själ. Protein finns i många av de livsmedel som vi äter varje dag men många människor förstår inte betydelsen av detta i vår kost. När du tänker på protein så kanske du tänker på en stor stek, en energibar för att bli av med trötthet, eller en proteinshake för muskeltillväxt. Ja, är dessa är alla livsmedel som är fyllda med protein men när det gäller att göra det bästa proteinvalet av proteinrik mat för att bygga muskler. Protein hjälper även till med att hålla din kropp frisk och de här är några saker du bör tänka på!

Vad är protein?

Protein är ett viktigt näringsämne som krävs för att bygga, underhålla och reparera vävnader, celler och organ i hela kroppen. När du äter protein så är det uppdelat i 20 aminosyror som är kroppens grundläggande byggstenar för tillväxt och energi. Aminosyran tryptofan påverkar humör genom att producera serotonin vilket kan minska symptom på depression och ångest och förbättra den övergripande kognitiva funktionerna i kroppen.

De flesta djurproteinkällor såsom kött, fågel, fisk, ägg och mejeriprodukter innehåller de alla aminosyror som din kropp behöver. Växtbaserade proteinkällor såsom spannmål, bönor, grönsaker och nötter saknar ofta en eller flera av essentiella aminosyror. Men det betyder inte att du måste äta animaliska produkter för att få i dig rätt aminosyror. Genom att äta en mängd olika vegetabiliska proteinkällor varje dag kan du se din kropp får alla essentiella aminosyror som behövs.

De positiva hälsoeffekterna av protein

Protein ger dig energi för att orka mer. Även om för mycket protein kan vara skadligt för personer med njursjukdomar, diabetes och vissa andra villkor så är äta rätt mängd högkvalitativt protein. Här några av hälsofördelarna med rätt protein i rätt mängd:

  • Gör att ditt immunförsvar fungerar korrekt, bibehåller hjärthälsa och ditt andningsorganen, och snabbar återhämtning efter träning
  • Är avgörande för tillväxt och utveckling av barn och för att bibehålla hälsan i din äldre år
  • Kan minska risken för diabetes och hjärt-kärlsjukdomar
  • Kan hjälpa dig att tänka klart och kan förbättra prestation
  • Kan förbättra ditt humör och öka din motståndskraft mot stress, ångest och depression

Förutom att vara absolut nödvändigt att känna frisk och energisk, är protein också viktigt att hur du ser ut. Att äta högkvalitativt protein kan även hjälpa dig med att:

  • Bibehålla frisk hud, naglar och hår
  • Bygga muskler
  • Bibehålla muskelmassa under diet

Då de flesta människor äter en västerländsk diet får tillräcklig mängd av protein varje dag, många av oss inte får kvaliteten på protein vi behöver och detta kan ofta avhjälpas med att ta ett tillskott med naturligt proteintillskott från Myprotein träningstillskott.

Det är viktigt för alla människor att få i sig rätt mängd protein, särskilt om man tränar mycket. Anledningen till att man ofta hör folk prata om proteinpulver på gymmet är på grund av att om man försöker att bygga muskler är det viktigt att man har tillgång till rätt mängd protein vilket kan vara en större mängd än för de som inte spenderar lika mycket tid med att träna. Längre ned i artikeln kan du läsa om vilka typer av protein som är bra för dig som vill bygga muskler.

Inte allt protein är samma

När du väljer proteinrika livsmedel så är det viktigt att titta på mer än bara proteinhalten. Rött kött, mjölk och mejeriprodukter är rika på protein men brukar också innehåller mättat fett. Det är viktigt att komma ihåg att det är kvaliteten på rött kött och mejeriprodukter som är viktigast.

Medan visst bearbetat kött, till exempel, kan vara en bra källa till protein, så är många är laddade med salt som kan orsaka högt blodtryck och leda till andra hälsoproblem.

De flesta skaldjur innehåller mycket protein och låg halt av mättat fett. Fisk som lax, öring, sardiner, ansjovis, sobelfiskar (svart torsk), och sill är också rika på omega-3-fettsyror. Experter rekommenderar att äta fisk och skaldjur åtminstone två gånger i veckan.

Genom att ta bort skinnet från kyckling och kalkon kan du minska mättat fett avsevärt. Produkter som ost, mjölk och yoghurt innehåller massor av protein. Akta dig däremot från tillsatt socker i låg fetthalt yoghurt och smaksatt mjölk, och undvik smältost som ofta innehåller icke-mejeriingredienser. Du kan även äta havrepulver instant oats som en del i en varierad kost för att tillföra mer protein.

Bönor och ärtor är fylld av både protein och fiber. Lägg dem till sallader, soppor och grytor för att öka ditt intag av protein ytterligare.

Proteinrik mat för att bygga muskler

Att få i sig rikligt med protein i kosten är som sagt nyckeln när man försöker bygga muskler. Ditt totala protein- och kaloriintag via kosten är det viktigaste för effektiv muskeltillväxt. Men vissa proteiner hjälper till att bygga muskler mer effektivt än andra. Här kommer några typer av protein som kan hjälpa dig bygga muskler.

Vassleprotein

Vassleprotein är ett komplett protein, vilket betyder att det innehåller alla essentiella aminosyror och är ett av de mest fördelaktiga proteiner när du försöker bygga muskelmassa. Det har visat sig att vassleprotein är bättre på att stödja muskeltillväxt vid motståndsövningar än sojaprotein, och att vassle och kasein är några av de proteiner av högsta kvalitet som finns tillgängliga hos bland annat myprotein sverige. För att dra nytta av vassleprotein för muskeluppbyggnad, prova vassleproteinshakes, lättmjölk, vanlig grekisk yoghurt och keso.

Äggvita

Precis som med vassleprotein, är äggviteprotein ett komplett protein av hög kvalitet som hjälper till att bygga muskelmassa när det används i kombination med styrketräning. Det har visat sig att ett intag av 25 gram av en blandning av äggvite-, vassle- och kaseinprotein före och efter styrketräning ökar muskelmassa och förbättrar fysisk prestation betydligt. Medan hela ägg också är en utmärkt källa till komplett protein har äggvitan inte lika hög kolesterolhalt som äggulor.

Proteinpulver

Protein kan även effektivt intas som ett pulver och detta är en av de mest effektiva metoderna att få i sig rent protein och maximera effekterna av träning. Det finns olika typer av proteinpulver för träning och för att uppnå maximala och ultimata resultat kan du läsa mer om dess individuella förutsättningar för att lära dig mer.

Grillad kyckling

Grillad kyckling utan skinn är packad med högkvalitativt protein och innehåller 26 gram protein i portion på 85 gram (ungefär lika stor som handflatan). Att äta grillad kyckling är därför ett utmärkt sätt att möta dina proteinbehov när du bygger muskler. Men undvik att äta skinnet från kycklingen och undvik kyckling som är bearbetad i nuggets eller färsbiffar. Sådana kycklingprodukter brukar ofta innehålla extra kalorier från fett, tillsatt natrium och biprodukter.

Magert rött kött

Så länge köttet är magert är det ett utmärkt val att ha det i kosten för att hjälpa dig att möta dina proteinbehov vid muskelbyggande. Rött kött är också en utmärkt källa till järn, som hjälper till att maximera prestationsförmågan. Man bör konsumera 1,2 till 2,0 gram protein och 44 till 50 kalorier per kilo av sin kroppsvikt dagligen för att framgångsrikt bygga muskler. Detta motsvarar 0,6 till 0,9 gram protein och 20 till 23 kalorier för ca varje 0,5 kg du väger. Du kan även få i dig dessa näringsämnen från ett tillskott såsom CLA 1000 mg som är ett mycket populärt alternativ.