• Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Dataskyddsförordningen

    Dina uppgifter är säkra hos oss

Ämnesomsättning och viktnedgång: Hur din kropp förbränner kalorier

Lär dig hur din ämnesomsättning påverkar din vikt, sanningen bakom långsam ämnesomsättning och hur du förbränner fler kalorier.

Du har antagligen hört hur en del människor skyller sina viktproblem på långsam ämnesomsättning, men vad innebär det egentligen? Är ämnesomsättningen verkligen boven i dramat? Och om det nu är så, är det möjligt att öka förbränningen och göra av med fler kalorier?

Det är sant att ämnesomsättningen är nära sammankopplad med kroppsvikten. Men i motsats till vad många tror så är en långsam ämnesomsättning sällan orsaken till viktuppgång. För även om det är sant att din ämnesomsättning påverkar kroppens basala energibehov så är det ditt födointag och din fysiska aktivitet som i slutändan avgör hur mycket du väger. Det kan dock bli svårare att gå ner i vikt om du har en dålig ämnesomsättning. Det finns även kosttillskott som kan bidra till att öka kroppens ämnesomsättning.

Ämnesomsättning: Omvandling av föda till energi

Ämnesomsättningen är en kroppslig process som omvandlar det du äter och dricker till energi. Under den här komplicerade biokemiska processen kombineras kalorier från mat och dryck med syre för att utsöndra den energi som din kropp behöver för att fungera.

Din kropp behöver alltid energi för alla sina ”dolda” funktioner (även när du vilar), som att andas, att hjärtat pumpar blod, för att justera hormonnivåerna, och för cellförnyelse och cellreparation.

Det antal kalorier som kroppen behöver för att utföra dessa basala funktioner kallas för den basala ämnesomsättningen – det som vi i vardagligt tal kallar förbränning. Det är flera olika faktorer som avgör din basala ämnesomsättning, till exempel:

  • Din kroppsmassa och dess komposition. Större personer eller personer med mer muskelmassa förbränner fler kalorier, även i vila.
  • Ditt kön. Män har oftast mindre kroppsfett och mer muskelmassa än kvinnor i samma ålder och med samma vikt. Därför förbränner männen fler kalorier.
  • Din ålder. När du åldras minskar ofta muskelmassan och ersätts av fettvävnad. Detta innebär att kroppen förbränner färre kalorier än tidigare.

Din kropps basala kaloribehov är tämligen konstant och ändras inte särskilt enkelt. Din basala ämnesomsättning upptar ungefär 70 % av de kalorier du förbrukar under en dag.

Förutom din basala ämnesomsättning så finns det ytterligare två faktorer som påverkar hur många kalorier din kropp förbränner på en dag:

  • Omvandling av föda till energi. (Termogenes). Kroppsliga processer som smältning av maten, näringsupptag, transport och lagring av den mat du äter kräver kalorier. För dessa processer åtgår ungefär 100 till 800 kalorier varje dag. För det mesta förblir kroppens energibehov för dessa processer tämligen konstant och de är inte särskilt enkla att förändra.
  • Fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet och motion – som att spela tennis, promenera till affären, att springa efter hunden eller någon annan form av rörelse – upptar resten av din kropps dagliga kaloriförbrukning. Fysisk aktivitet är i princip den enda påverkbara faktorn när det gäller kroppens kaloriförbrukning.

Ämnesomsättning och vikt

Det kan vara frestande att skylla sin övervikt på ämnesomsättningen. Men eftersom din ämnesomsättning är en naturlig process så kan din kropp reglera ämnesomsättningen så att den passar dina individuella behov. Det är bara i ytterst sällsynta fall som ämnesomsättningen kan beskyllas för övervikt och då handlar det om sjukdomar som får ämnesomsättningen att bli långsammare som Cushing’s syndrom eller om du har en underaktiv sköldkörtel (hypotyreos/struma).

Tyvärr är orsaken till viktuppgång ganska komplicerad. Det är antagligen en kombination av det genetiska arvet, hormoner, diet och hur din livsstil påverkas av din omgivning. Detta innefattar även sömn, möjlighet till fysisk aktivitet och stress. Alla dessa faktorer resulterar i någon form av obalans i energitillgång. Du går upp i vikt om du konsumerar fler kalorier än vad du förbränner.

Det är visserligen sant att en del människor tycks ha mycket lättare för att gå ner i vikt än andra men alla kommer förr eller senare gå ner i vikt om de förbränner fler kalorier än vad de får i sig via kosten. Om du vill gå ner i vikt behöver du därför du skapa ett energiunderskott i kroppen genom att antingen minska på kaloriintaget och/eller öka mängden kalorier som kroppen förbränner genom mer fysisk aktivitet.

Har du prövat allt men går ändå inte ner i vikt kan ett kosttillskott som höjer din ämnesomsättning vara till hjälp. Dessa tillskott innehåller ingredienser som kan hjälpa till att öka din ämnesomsättning. Du kan läsa mer om tillskott som kan öka ämnesomsättningen här.

Ämnesomsättning och dygnet

Din ämnesomsättning kan förvärras om du inte sover vid rätt tidpunkt. Din förbränning fungerar nämligen bättre vissa dagar på dygnet och det kan därför vara bra att tänka på detta. Det är till exempel viktigt att du sover under natten och är vaken under dagen för att din ämnesomsättning och förbränning ska fungera så optimalt som möjligt.

Det är enkelt att hamna i dåliga rutiner när det kommer till sömnen. Man går och lägger sig senare än man borde, får för lite sömn och sover bort hela dagarna under helgen. Det kan vara något så enkelt som att man fastnar framför en riktigt bra tv-serie och helt plötsligt är klockan alldeles för mycket. Eller så jobbar man kanske natt och inte har något val om att välja på dygnet.

Ämnesomsättningen fungerar som bäst under dagtid och det kan därför påverka din vikt om du är vaken under nätterna. Det är även vanligt att man äter mer och onyttigare om man är vaken på natten. Kroppen är oftast övertrött och man får sug efter chips och godis istället för riktig mat. Även när man inte är hungrig blir det än vana att småäta för att hålla sig vaken. Om man har en omvänd dygnsrytm är det viktigt att man vet om dessa problem så att man kan ha koll på detta ifall ens mål är att gå ner i vikt.

Ämnesomsättning och kosttillskott

Det finns en del naturliga tillskott som kan hjälpa att förbättra ämnesomsättningen och därför göra att ens förbränning ökar. Dessa tillskott bör dock alltid användas i samband med en hälsosam kost och regelbunden motion Green Coffee kan bidra till att öka din ämnesomsättning och därför hjälpa dig med din viktminskning. Gröna, orostade kaffebönor innehåller nämligen klorogensyra vilket är ett naturligt ämne som är känt för att bidra till en snabbare ämnesomsättning.

Grönt kaffe kan även ge mer energi eftersom det innehåller koffein. Ökad energi kan vara hjälpsamt om man gärna vill hålla igång med träningen men ofta känner sig alldeles för trött för att ta tag i det. Med hjälp utav ett kosttillskott för viktminskning som green coffee kan man få högre energinivåer och därför lättare ta sig upp från soffan och till gymmet!

Samtidigt som grönt kaffe kan öka din förbränning verkar det även för att blockera fettansamlingar i kroppen. Alla dessa faktorer tillsammans kan bidra till att det blir lättare att gå ner i vikt snabbt och att din ämnesomsättning får en ordentlig boost. Glöm inte att äta en hälsosam och välbalanserad kost för att ge din kropp den näring den behöver för att på bästa sätt nå din målvikt på ett effektivt och hållbart sätt.

Ämnesomsättningen är otroligt viktig för kroppen. Din ämnesomsättning är antagligen inte rätt att skylla på om du gått upp mycket i vikt, utan då är det dags att se över dina vanor. Men om du behöver en kick till att gå ner i vikt kan det hjälpa att öka din ämnesomsättning naturligt.