• Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Gäller på utvalda produkter

  • Dataskyddsförordningen

    Dina uppgifter är säkra hos oss

6 tips för att öka dina energinivåer

Du kanske tycker att det är svårare att koncentrera dig på uppgifter och att ditt tålamod minskar samtidigt som din nivå av frustration ökar även när du konfronteras med till synes enkla utmaningar. Om detta börjar låta bekant kan du behöva öka dina energinivåer och den goda nyheten är att det finns en väg att klara dig ut ur detta snabbt med flera naturliga metoder som att dricka mer vatten, slim tea samt förändra din kost!

1. Drick mer vatten

Du kanske redan vet att det är lätt att blanda ihop signaler om hunger med törst (vi tror att vi behöver mat när vi verkligen behöver vatten). Men visste du att törst också kan maskera sig som trötthet? Detta kan avhjälpas med att dricka mer vatten och slim tea.

Lösningen är enkel: ett kallt glas vatten. Detta är särskilt viktigt för att öka energi efter träning, när din kropp kommer sannolikt att vara sugen på vätska. Om du ofta är trött även efter en god natts sömn kan detta vara effektivt. Du kan även kombinera detta med att dricka ett slim tea för ökad ämnesomsättning. Försök även att skära även ner på alkohol under kvällstimmarna. Även om alkohol hjälper dig att somnar, stör det också med djup sömn, så du inte får den vila du tror att du är - även om du sover hela åtta timmar. Genom att skära ned på alkohol och dricka slim tea innan läggdags, kommer du att få en bättre nattsömn - vilket ger dig mer energi nästa dag.

Om du tycker det är svårt att få i dig tillräckligt med vatten kan du prova att smaksätta ditt vatten naturligt. Här är några tips på sätt att göra ditt vatten lite roligare och därmed lättare att dricka mycket av:

  1. Gurka och hallon
  2. Mynta och citron
  3. Lime, mynta och gurka
  4. Vattenmelon och lime
  5. Blanda massa citron och lime för riktigt uppfriskande och syrligt vatten

2. Mer fullkorn och mindre socker

Nyckeln här är att hålla blodsockret balanserat så energin är konstant.

När du äter söt mat, får du en ökad nivå av ditt blodsocker vilket som ger dig en explosion av energi. Men det är följt av en snabb nedgång i blodsockret, vilket i sin tur kan lämna dig trött och orkeslöst.

Men om du äter mycket fullkorn och dricker ett slim tea, som ger en långsam och jämn frisättning av bränsle kommer din energi att vara konsekvent och balanserad och vid dagens slut kommer du att känna mindre trött. Man har sett att mer fullkorn kan maximera dina resultat i kombination med ett slim tea.

3. Ät mellanmål

Småätande är mer än att bara äta mellan måltiderna. Det kan vara effektivt att småäta om du gör det på rätt sätt. Ät protein, lite fett och några fiber - som jordnötssmör på en fullkornssmörgås eller lite yoghurt med en handfull nötter samt kombinera ditt mellanmål med ett detox te för avgiftning.

Kolhydrater i ett mellanmål ger en snabb energikick och håller energinivån uppe. Behöver du extra energi kan ett slim tea även vara effektivt.

4. Drick mjölk i ditt kaffe

Tillsätt mjök med låg fetthalt i ditt kaffe eller slim tea stället för att dricka det svart. Detta tillför protein vilket ger inte bara ger dig extra energi utan också extra kalcium, vilket är bra för dina ben.

Kombinera det med lite mandel så får du i dig hälsosamt fett samtidigt!

5. Kontrollera din sköldkörtelfunktion och dina blodkroppar

Detta kommer säkerligen inte att ge en omedelbar energikick men det kan fungera mycket effektivt på lång sikt. Men om du ständigt känner dig låg på energi - särskilt om du känner trött även efter en god natts sömn så kan du behöva prata med din läkare om ett blodtest för tyreoideadysfunktion samt anemi om du inte upplever de resultat du vill med rätt kost och ett slim tea.

Thyroid kan vara ett problem för kvinnor och det utvecklas ofta efter förlossningen och ofta under klimakteriet - men ett enkelt blodprov kan kontrollera om detta är ditt problem. Om du diagnostiseras med låg sköldkörtelfunktion, kan medicinering hjäpa dig att återfå energin igen och du kan även uppnå ett ökat välmående med te!

En minskning av röda blodkroppar kan innebära att din kropp inte får nivån syrgas som är nödvändig för att upprätthålla energi och det kan också vara värt att kontrollera nivån av blodkroppar med en läkare så att du inte lider av blodbrist eller att prova ett naturligt slim tea.

6. Få ordentligt med sömn

Detta kan verka som ett dumt tips då det kanske känns lite självklart. Men är det verkligen det? De flesta behöver sova 7-9 timmar per natt men det är rekommenderat med minst 8 timmar. De flesta sover faktiskt inte så länge som det behöver.

Det är inte alltid lätt att få in en ultimat sovrutin. Man ska vakna tidigt för att springa till jobbet och när man slutat ska det handlas, laga middag, hinna kolla några avsnitt av ens favoritserie och gärna umgås med de man tycker om där emellan. Det är inte så konstigt att man går och lägger sig en timme senare än planerat. Men sen handlar det ju också om att det inte alltid är så lätt att somna. Ibland kan man ligga där i timmar och vrida och vända på sig utan att kunna somna, hur trött man är där. Så helt plötsligt är man nere på fem-sex timmar sömn och ens energinivåer är låga hela dagen.

Att få ordentligt med sömn är otroligt viktigt, så försök tänka på detta:

  1. Fixa iordning matlådor så gott du kan! Att spara tid på att behöva laga middag och lunch till dagen efter gör så att du får tid över till annat och ändå kan gå och lägga dig i tid.
  2. Kolla inte mobilen innan du ska sova. Detta är något de allra flesta gör, men ljuset från mobilen får hjärnan att vakna och det blir svårare att somna. Lägg undan mobil och dator en timme innan du ska gå och lägga dig.
  3. Om du vet av att du har svårt att somna, gå och lägg dig lite tidigare. Det är faktiskt inte svårare än så.
  4. Det är lätt att stress och jobbiga tankar tar över när man ska sova. När alla tankar om allt man har att göra den kommande dagen eller något jobbigt som hände under dagen kommer smygandes - putta undan dom. Du har tid att gå igenom allt när du vaknat och fått nog med sömn. Försök föreställa dig att du lägger alla dessa störande tankar i en låda och lägger ett lock på lådan. Så fort tankarna dyker upp igen så föreställer du dig den här lådan med locket. Det fungerar faktiskt väldigt bra!
  5. Den där fantastiska tv-serien på Netflix som du inte kan sluta kolla på kan faktiskt vänta. Det är svårt att slita sig därifrån, men det kommer vara värt det när du vaknar utvilad och pigg imorgon.