Linjerna är öppna måndag - fredag 10.00 - 18.00

08 44 68 24 03 Chatta med oss
* Resultaten från våra produkter kan variera från person till person. Läs mer.
  • Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Nöjdhet garanteras eller pengarna tillbaka

  • Fri frakt

    På ordrar över 499kr

  • Nöjda kunder

    Utmärkta kundomdömen

Vilka livsmedel kan öka ditt välmående och cirkulation?

Vårt hjärta är en av de hårdast arbetande musklerna i människokroppen vilken är ansvarigt för att hålla igång kroppens cirkulation. Det ligger i vårt intresse att äta hälsosam mat och hålla igång med regelbunden motion för att främja hälsan hos hjärtat.

Det mänskliga hjärtat pumpar kontinuerligt blod genom kroppen genom cirkulation för att tillföra syre och näringsämnen till organ, vävnader och celler. Hjärtat hjälper till att hålla igång din cirkulation och avlägsnar koldioxid och annat avfall från kroppen. I genomsnitt slår hjärtat 72 gånger per minut eller 4320 gånger per timme vilket motsvarar ungefär 103.680 slag per dag. Detta visar att vårt hjärta är en fenomenalt hårt arbetande muskler som pumpar cirka 7,200 liter blod genom kroppen varje dag.

Vi har ca 650 muskler i kroppen och dessa utgör ungefär hälften av vår kroppsvikt och tillsammans hjälper alla dessa muskler oss att hålla igång vår cirkulation.

Hjärtmuskeln fungerar automatiskt och arbetar ständigt. Hjärtat får sitt syre och näringsämnen från blod som flyter genom kransartärerna inom själva hjärtmuskeln. Detta är avgörande för att hålla igång vår cirkulation men genom ålder, sjukdom och vid brist på motion kan cirkulationen minska. Detta visar hur förbättrad blodcirkulation kan hjälpa dig må bättre.

Hjärtat behöver syre

Precis som andra organ eller muskler i kroppen så behöver hjärtmuskeln syre och näringsämnen för att vår cirkulation ska fungera korrekt. Hjärtat får syre och andra näringsämnen från blodet som transporterar dessa näringsämnen. Hjärtat får sin näring från de hjärtaartärerna så som vänster och höger kransartär. Dessa artärer får blod från aortan.

Livsmedel som kan hjälpa dig må bättre

Problem med cirkulation uppstår då kroppen saknar viktiga vitaminer och mineraler. Om vi inte får i oss tillräckligt med antioxidanter i form av färskvaror, fet fisk och fullkornsprodukter kan gifter dessutom byggas upp i vår kropp.

Omega-3

Goda fettsyror så som fiskolja med Omega 3 är kända för att sänka mängden skadligt kolesterol som kan byggas upp inuti kärlväggarna. Bra källor till omega 3-fettsyror innefattar linfröolja och fet fisk som makrill och sardiner.

Vitamin A, C, E

Dessa mycket nyttiga antioxidanter och vitaminer alla har förmågan att förhindra uppbyggnaden av fett från kärlväggarna och kan bidra till att förhindra skador på artärbindning orsakade av fria radikaler. Bästa källorna för Vitamin A är fiskolja, äggula och lever. Vitamin C finns hos citrusfrukter, kiwi, jordgubbar, röd paprika och ärter och Vitamin E i avokado, kikärter, mandlar, tonfisk, solrosolja och müsli.

Selen

Selen är en mycket kraftfull antioxidant som arbetar tillsammans med vitamin E för att ta bort gifter och renar kroppen. Bra källor till selen inkluderar linser, fullkornsbröd, sardiner och paranötter. Dessa livsmedel är också effektiv i kombination med en hälsosam livsstil fokuserat på fitness och välbefinnande.

Vitlök

Vitlök är känt för att innehålla ett blodförtunnande ämne som kallas allicin. Allicin finns även i lök och purjolök och är ett näringsämne som kan bidra till att förhindra att blodproppar bildas i hjärtats kranskärl.

Folsyra och vitamin B9

Folsyra finns i B-vitaminer och behövs för cellförnyelse och tillväxt. Det är särskilt viktigt under graviditet när en massiv celltillväxt uppstår. Brist på folsyra resulterar i blodbrist och kan avhjälpas med tillskott som innehåller folsyra. Folsyra används för en sund utveckling av våra celler, en frisk hjärna och skydd från cellskador. Det finns främst i gröna bladgrönsaker grönsaker, svamp, baljväxter, nötter, frukt och rotfrukter. Ät hälsosamt och motionera regelbundet för att få igång din cirkulation.

Anemi, även känt som blodbrist, är ett tillstånd som uppstår när mängden av röda blodkroppar är under det normala vilket kan leda till dålig cirkulation. Detta åtföljs av en trött känsla på grund av brist på syre. Det finns olika faktorer som orsakar detta däribland järnbrist, dålig kost och sjukdom.

Q10

Detta är en antioxidant och också en energi-frigörande komponenten och hjärtmuskelförstärkare. Nivåer av Q10 minskar automatiskt i kroppen på grund av ålder, stress och sjukdom och-Q10 kan hittas i magert kött.

Vitamin B6

Denna vitamin är viktigt för att minska halterna av skadliga aminosyran homocystein. B6 kan hittas i fisk, baljväxter, nötter, kyckling och potatis. Att äta en hälsosam diet med vitamin b6 kan ytterligare hjälpa till att öka din cirkulation och öka din livskvalitet.

Betakaroten

Betakaroten är en naturligt förekommande i spenat, tomater, kål, broccoli, ärtor, morötter och sötpotatis. Betakaroten bidrar till att förhindra uppbyggnaden av gifter i artärerna och har samtidigt många andra hälsobringande egenskaper.