Linjerna är öppna måndag - fredag 10.00 - 18.00

08 44 68 24 03 Chatta med oss
* Resultaten från våra produkter kan variera från person till person. Läs mer.
  • Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Nöjdhet garanteras eller pengarna tillbaka

  • Fri frakt

    På ordrar över 499kr

  • Nöjda kunder

    Utmärkta kundomdömen

Proteinrik mat för att bygga muskler

Att få i sig rikligt med protein i kosten är nyckeln när man försöker bygga muskler. Ditt totala protein- och kaloriintag via kosten är det viktigaste för effektiv muskeltillväxt. Men vissa proteiner hjälper till att bygga muskler mer effektivt än andra.

Vassleprotein

Vassleprotein är ett komplett protein, vilket betyder att det innehåller alla essentiella aminosyror och är ett av de mest fördelaktiga proteiner när du försöker bygga muskelmassa. Det har visat sig att vassleprotein är bättre på att stödja muskeltillväxt vid motståndsövningar än sojaprotein, och att vassle och kasein är några av de proteiner av högsta kvalitet som finns tillgängliga hos bland annat myprotein sverige. För att dra nytta av vassleprotein för muskeluppbyggnad, prova vassleproteinshakes, lättmjölk, vanlig grekisk yoghurt och keso.

Äggvita

Precis som med vassleprotein, är äggviteprotein ett komplett protein av hög kvalitet som hjälper till att bygga muskelmassa när det används i kombination med styrketräning. Det har visat sig att ett intag av 25 gram av en blandning av äggvite-, vassle- och kaseinprotein före och efter styrketräning ökar muskelmassa och förbättrar fysisk prestation betydligt. Medan hela ägg också är en utmärkt källa till komplett protein har äggvitan inte lika hög kolesterolhalt som äggulor.

Proteinpulver

Protein kan även effektivt intas som ett pulver och detta är en av de mest effektiva metoderna att få i sig rent protein och maximera effekterna av träning. Det finns olika typer av proteinpulver för träning och för att uppnå maximala och ultimata resultat kan du läsa mer om dess individuella förutsättningar för att lära dig mer.

Grillad kyckling

Grillad kyckling utan skinn är packad med högkvalitativt protein och innehåller 26 gram protein i portion på 85 gram (ungefär lika stor som handflatan). Att äta grillad kyckling är därför ett utmärkt sätt att möta dina proteinbehov när du bygger muskler. Men undvik att äta skinnet från kycklingen och undvik kyckling som är bearbetad i nuggets eller färsbiffar. Sådana kycklingprodukter brukar ofta innehålla extra kalorier från fett, tillsatt natrium och biprodukter.

Magert rött kött

Så länge köttet är magert är det ett utmärkt val att ha det i kosten för att hjälpa dig att möta dina proteinbehov vid muskelbyggande. Rött kött är också en utmärkt källa till järn, som hjälper till att maximera prestationsförmågan. Man bör konsumera 1,2 till 2,0 gram protein och 44 till 50 kalorier per kilo av sin kroppsvikt dagligen för att framgångsrikt bygga muskler. Detta motsvarar 0,6 till 0,9 gram protein och 20 till 23 kalorier för ca varje 0,5 kg du väger. Du kan även få i dig dessa näringsämnen från ett tillskott så som CLA 1000 mg som är ett mycket populärt alternativ.