Linjerna är öppna måndag - fredag 10.00 - 18.00

08 44 68 24 03 Chatta med oss
* Resultaten från våra produkter kan variera från person till person. Läs mer.
  • Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Nöjdhet garanteras eller pengarna tillbaka

  • Fri frakt

    På ordrar över 499kr

  • Nöjda kunder

    Utmärkta kundomdömen

Gå ner i vikt och behåll viktminskningen

Att framgångsrikt hantera din vikt är faktiskt en enkel ekvation: Om du äter fler kalorier än du förbränner, ökar du i vikt. Och om du äter färre kalorier än du förbränner så kan du gå ner i vikt. Låter enkelt, eller hur? Men varför är då det så svårt att gå ner i vikt?

I vår stressfyllda vardag kan det svårt att bibehålla en hälsosam vikt vara och att gå ner i vikt kan vara ännu tuffare. Om du har försökt och misslyckats med att gå ner i vikt naturligt kanske du tror att dieter inte fungerar för dig. Du har förmodligen rätt: de flesta dieter fungerar inte, åtminstone inte på lång sikt. Men det finns gott om små men kraftfulla sätt att undvika vanliga fallgropar och därmed uppnå varaktig viktminskning och utveckla en sund relation till mat och en hälsosam livsstil.

Nyckeln till en framgångsrik hälsosam viktminskning

Viktminskning är in en linjär händelse som händer direkt. När du minskar intaget av kalorier kan gå ner några kilon de första veckorna veckorna, och sedan minskar förändingen. Du äter samma antal kalorier men du förlorar mindre vikt. Och efter ett tag förlorar du ingenting alls. Detta beror på att när du förlorar vikt så förlorar du även vatten och muskelmassa samt fett vilket bromsar din ämnesomsättning och din kropp förändras på andra sätt. Så för att fortsätta att tappa vikt varje vecka, måste du fortsätta att skära kalorier.

För det andra, medan i huvudsak en kalori är en kalori, reagerar kroppen olika på olika typer av livsmedel. Så äter du 100 kalorier av godis till exempel så kommer att ha olika effekt på kroppen än att äta 100 kalorier broccoli. Tricket för varaktig viktminskning är att undvika att äta av de livsmedel som innehåller kalorier och gör du känner dig mätt endast en kort tid (som godis) och ersätta dem med mat som håller dig mätt längre på samma mängd kalorier (som grönsaker).

För det tredje, att gå ner i vikt på ett hälsosamt och hållbart sätt tar ofta tid. Det kräver tålamod och engagemang. Extrema dieter kan lova snabba resultat, men de är mer benägna att gör att ditt humör går ner och att du känner en svältande känsla. Slutligen finns det känslomässiga aspekterna av att äta . Många av oss äter inte bara för att tillfredsställa hunger. Vi vänder oss också till mat för tröst eller för att lindra stress som kan göra att du har svårt att uppnå en viktminskning och har du problem med detta kan du uppnå viktminskning med kosttillskott.

Den goda nyheten är att genom att göra smartare val varje dag, antar hälsosamma livsstilsförändringar, och utvecklar nya matvanor, kommer du inte bara gå ner i vikt och kunna behålla den, du kommer också att förbättra din syn och humör och få mer energi!

Lär dig själv att längta efter mer sund mat

Vi föds inte med en medfödd längtan efter pommes frites och munkar eller en motvilja mot broccoli och fullkornsprodukter. Denna känsla sker över tiden som vi exponeras för fler och mer ohälsosamma val av livsmedel. En nyligen genomförd studie vid Tufts University, dock tyder på att det är möjligt att programmera om hjärnans sötsug så att du längtar efter mer sund matar i stället för högt kaloriinnehåll. Studien visade att det gick att lära om kroppens sug efter livsmedel med ett lågt kaloriinnehåll och att detta sug är något varje människa själv kan träna på. Medan mer forskning behövs för att vara avgörande, är detta uppmuntrande nyheter för någon som vill gå ner i vikt vars viktminskning har påverkats av ohälsosamma sug. Du kan alltså lära dig att njuta av hälsosam mat!

Komma igång med hälsosam viktminskning

Det finns ingen lösning som passar alla för permanent hälsosam viktminskning, följande riktlinjer är ett bra ställe att börja:

Tänk livsstilsförändring, tänk inte på någon kortsiktig diet eller lösning. Permanent viktminskning är inte något som går att åstadkomma på någon vecka kan åstadkomma. Istället krävs permanent livsstilsförändring för att uppnå en viktminskning som håller. Det första steget är ett ersätta kaloririka livsmedel med hälsosammare alternativ, minska dina portionsstorlekar, och bli mer aktiv. Olika dieter och kosttillskott kan hjälpa dig med att få igång din viktminskning snabbt så som Active T5 för ökad förbränning , men det är viktigt att införa permanenta förändringar i din livsstil och livsmedelsval för att få maximalt resultat. Socialt stöd betyder mycket. Sök upp stöd, vare sig i form av familj, vänner, eller en stödgrupp för att få uppmuntran du behöver för att gå ner i vikt.