Linjerna är öppna måndag - fredag 10.00 - 18.00

08 44 68 24 03 Chatta med oss
* Resultaten från våra produkter kan variera från person till person. Läs mer.
  • Handla tryggt

    Köp nu – betala när du fått din order

  • Pengarna-tillbaka-garanti

    Nöjdhet garanteras eller pengarna tillbaka

  • Fri frakt

    På ordrar över 499kr

  • Nöjda kunder

    Utmärkta kundomdömen

Det bästa sättet att få i sig kvalitetsprotein

Att tillföra rätt mängd protein är viktigt för att öka energi och förbättra din allmänna hälsa.

Protein kan på många sätt hjälpa till med att stärka din kropp och själ. Protein finns i många av de livsmedel som vi äter varje dag men många människor förstår inte betydelsen av detta i vår kost. När du tänker på protein så kanske du tänker på en stor stek, en energibar för att bli av med trötthet, eller en proteinshake för muskeltillväxt. Ja, är dessa är alla livsmedel som är fyllda med protein men när det gäller att göra det bästa proteinvalet av proteinrik mat för att bygga muskler. Protein hjälper även till med att hålla din kropp frisk och de här är några saker du bör tänka på!

Vad är protein?

Protein är ett viktigt näringsämne som krävs för att bygga, underhålla och reparera vävnader, celler och organ i hela kroppen. När du äter protein så är det uppdelat i 20 aminosyror som är kroppens grundläggande byggstenar för tillväxt och energi. Aminosyran tryptofan påverkar humör genom att producera serotonin vilket kan minska symptom på depression och ångest och förbättra den övergripande kognitiva funktionerna i kroppen.

De flesta djurproteinkällor såsom kött, fågel, fisk, ägg och mejeriprodukter innehåller de alla aminosyror som din kropp behöver. Växtbaserade proteinkällor såsom spannmål, bönor, grönsaker och nötter saknar ofta en eller flera av essentiella aminosyror. Men det betyder inte att du måste äta animaliska produkter för att få i dig rätt aminosyror. Genom att äta en mängd olika vegetabiliska proteinkällor varje dag kan du se din kropp får alla essentiella aminosyror som behövs.

De positiva hälsoeffekterna av protein

Protein ger dig energi för att orka mer. Även om för mycket protein kan vara skadligt för personer med njursjukdomar, diabetes och vissa andra villkor så är äta rätt mängd högkvalitativt protein. Här några av hälsofördelarna med rätt protein i rätt mängd:

  • Gör att ditt immunförsvar fungerar korrekt, bibehåller hjärthälsa och ditt andningsorganen, och snabbar återhämtning efter träning
  • Är avgörande för tillväxt och utveckling av barn och för att bibehålla hälsan i din äldre år
  • Kan minska risken för diabetes och hjärt-kärlsjukdomar
  • Kan hjälpa dig att tänka klart och kan förbättra prestation
  • Kan förbättra ditt humör och öka din motståndskraft mot stress, ångest och depression

Förutom att vara absolut nödvändigt att känna frisk och energisk, är protein också viktigt att hur du ser ut. Att äta högkvalitativt protein kan även hjälpa dig med att:

  • Bibehålla frisk hud, naglar och hår
  • Bygga muskler
  • Bibehålla muskelmassa under diet

Då de flesta människor äter en västerländsk diet får tillräcklig mängd av protein varje dag, många av oss inte får kvaliteten på protein vi behöver och detta kan ofta avhjälpas med att ta ett tillskott med naturligt proteintillskott från Myprotein träningstillskott.

Inte allt protein är samma

När du väljer proteinrika livsmedel så är det viktigt att titta på mer än bara proteinhalten. Rött kött, mjölk och mejeriprodukter är rika på protein men brukar också innehåller mättat fett. Det är viktigt att komma ihåg att det är kvaliteten på rött kött och mejeriprodukter som är viktigast.

Medan visst bearbetat kött, till exempel, kan vara en bra källa till protein, så är många är laddade med salt som kan orsaka högt blodtryck och leda till andra hälsoproblem.

De flesta skaldjur innehåller mycket protein och låg halt av mättat fett. Fisk som lax, öring, sardiner, ansjovis, sobelfiskar (svart torsk), och sill är också rika på omega-3-fettsyror. Experter rekommenderar att äta fisk och skaldjur åtminstone två gånger i veckan.

Genom att ta bort skinnet från kyckling och kalkon kan du minska mättat fett avsevärt. Produkter som ost, mjölk och yoghurt innehåller massor av protein. Akta dig däremot från tillsatt socker i låg fetthalt yoghurt och smaksatt mjölk, och undvik smältost som ofta innehåller icke-mejeriingredienser. Du kan även äta havrepulver instant oats som en del i en varierad kost för att tillföra mer protein.

Bönor och ärtor är fylld av både protein och fiber. Lägg dem till sallader, soppor och grytor för att öka ditt intag av protein ytterligare.